دبیر مجمع اسلام ناب گفت: انقلاب اسلامی آغاز راهی برای شکستن حصارهای جهل و اسلام‌های فارغ از سیاست و تبیین مرزهای بین 2 اسلام اصیل و بدلی بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، اسلام ناب محمدی همان اسلامی است که دشمنان از آن هراس داشته و درصدد از بین بردن آن هستند و در همین راستا به جای مقابله فیزیکی با اسلام و کشورهای اسلامی در پی تغییر اسلام اصیل به اسلامی سطحی و به گفته امام خمینی (ره) اسلام آمریکایی هستند.

در آستانه دهه فجر که جشنی به عظمت و قدمت انقلاب اسلامی نه در تقویم بلکه در دل‌هاست در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمد بهرامی دبیر مجمع اسلام ناب به بررسی نقش انقلاب اسلامی در تبیین اسلام ناب محمدی و همچنین موانعی که بر سر آن‌ها وجود داشته و دارد،‌ پرداخته‌ایم.

بهرامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی که الان در آستانه سالگرد آن هستیم یک فتح باب بزرگ بود، گفت: اساساً انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، نظری و عقیدتی بود و قبل از اینکه با نگاهی سطحی انقلاب را عبارت از تظاهرات، راهپیمایی، اعتراض و امثال اینها بدانیم باید گفت انقلاب اسلامی چیزی از جنس اندیشه بود و رهبران انقلاب هم به طبع افرادی از جنس اندیشه بودند نه افرادی که تخصصشان فعالیت‌های سیاسی سطحی باشد.

وی افزود: مجموعه فعالیت‌های افرادی چون امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای و ... یک خط شکنی گسترده و یک احیاگری بی‌نظیر در اندیشه اسلامی بود.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی آغاز راهی برای شکستن حصارهای جهل و اسلام‌های فارغ از سیاست و تبیین مرزهای بین 2 اسلام اصیل و بدلی بود. در طول سال‌های پس از انقلاب هزاران کتاب، نرم‌افزار، مطلب تولیدی و فعالیت پژوهشی در تبیین ابعاد اسلام انجام شد که این مقدار فعالیت علمی در سی و چند سال در مقایسه با صدها سال گذشته کار بسیار بزرگی بود و در طول تاریخ بی‌سابقه است و این خدمت بی‌نظیر به جهان اسلام در سایه حکومت اسلامی و شاهکار بزرگ حضرت امام (ره) اتفاق افتاد.

وی افزود: سرعت تحولات دنیا، تغییر سبک زندگی جوامع، مسائل جدیدی که تا دیروز چندان مطرح نبود، هجوم افکار و اندیشه‌های نو و تحول در رسانه و روابط بین‌الملل، تحول در اخلاق و فلسفه و هنر و بسیاری مسائل دیگر، تحول در ارائه و اشاعه ما از اسلام را می‌طلبد که متاسفانه به موازات نیازها پیش نرفته است و الان عرصه‌های بسیاری است که باید اسلام‌شناسان ورود کنند و حرف اسلام را در آن عرصه‌ها ارائه کنند.

دبیر مجمع اسلام ناب گفت: اسلام همیشه دشمن داشته و ضربات بزرگی هم از ناحیه دشمنان بر آن وارد شده است اما تجربه نشان داده که هرگاه اسلام استوار ایستاده و مسلمانان به اسلام پایبند بوده‌اند دشمنان نتوانسته ضربه‌ای به آن‌ها وارد کنند. بزرگترین خطر برای اسلام از جانب درونی است نه بیرونی و لذا هر یک از ما می‌توانیم خطری بالقوه برای اسلام باشیم. در تجربه آندلس ضربه نهایی را دشمن زد اما مقدمات آسیب پذیری را خود مسلمانان و غفلت آنان فراهم کرد.

وی در ادامه افزود: هر مسلمان، مبلغ، روحانی، مسئول، کارمند و ... می‌تواند عاملی برای تبیین درست و گسترش اسلام و یا عاملی برای تحریف و ضربه زدن به اسلام باشد. اگر ما از اسلام دفاع بد کنیم، اخلاق مسلمانی را رعایت نکنیم، دنیاطلب و رفاه‌طلب باشیم، به موقع در صحنه حاضر نباشیم و ... به آن ضربه زده‌ایم و اگر این کوتاهی‌ها فراگیر شود به جایی خواهیم رسید که از مکتب چیزی جز نامش نمی‌ماند و دیگر اسلامی در میان نیست و این یعنی همان کاری که اسرائیل و آمریکا هم توان انجامش را نداشته‌اند و ما با دست خودمان آن را انجام داده‌ایم.

بهرامی در ادامه گفت: متاسفانه دشمن به این موضوع خوب واقف بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز بر همین نقطه ضعف است. در نگاه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همه ما با توجه به جایگاه و موقعیتی که داریم مسئول هستیم و حضرت امام همیشه اسلام را امانتی در دستان ما دانسته و تذکر می‌دادند که مواظب باشیم در این امانت خیانت نکنیم. امام بارها خطر کنار رفتن دوباره مکتب و اسلام از راس امور کشور را بیان کرده و راه حفظ آن را نیز حفظ ایمان، وحدت، برادری، با هم بودن و عمل هر صنف و طیف به وظایف خودشان خصوصاً اقشار حساس‌تر مثل روحانیون می‌دانستند. دشمن اصلی که می‌تواند اسلام را زمین بزند بیرونی نیست بلکه چیزی در ظاهر اسلامی اما با باطن و محتوایی اشتباه و غلط و تحریف شده است که از درون رخنه کرده و انحراف ایجاد می‌کند. شهید آوینی در این زمینه می‌گفت: «خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند، آخرین مقاتله ما نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است و اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپاتر است.»

وی افزود: جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی مصافی به گستره همه تاریخ و همه مردم است. همیشه این 2 وجود داشته و در تقابل هستند و به طبع هر کدام رهبران و طرفدارانی هم دارند، در این بین عده‌ای هنوز مرز این 2 را نمی‌دانند که باید آگاهشان کرد. حضرت امام می‌فرمودند: «هنوز هم برای بسیاری از ملت‌های اسلامی مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی و اسلام پا برهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه‌داران خدانشناس و مرفهین بی‌درد کاملًا مشخص نشده است.» بنابراین بر همین مبنا امام می‌فرمودند: «امروز غریب‌ترین چیزها در دنیا همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم» امام با آن عظمت این خلا را فریاد می‌زد و آرزو داشت در این راه جان دهد برای همین موظف هستیم در رفع شبهات و ابهامات و روشنگری مرزهای این 2 اسلام جهاد کنیم.

وی افزود: امام خمینی (ره) پیچیده‌ترین مفاهیم را در غالب ساده‌ترین عبارات برای اقشار مردم عادی بیان می‌کرد و همین عبارات ساده و اصطلاحات روشنگر ملاک‌های مهم 2 اسلام را تبیین می‌کند. امام اسلام آمریکایی را با عباراتی چون اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام ابوسفیانی، اسلام مقدس نماهای متحجر، سرمایه‌داران خدانشناس، اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام ناب را با عباراتی چون اسلام پابرهنگان، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام فقرای دردمند، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها و امثال این تعریف می‌کند که همین اصطلاحات معانی بسیاری را روشن می‌کند. واقعیت این است که در داخل کشور اسلام آمریکایی و مسلمانانی که بر آن طریق هستند وجود دارد که قصد سرنگونی بزرگترین دستاورد اسلام ناب محمدی یعنی اصل ولایت فقیه را دارند.

وی اظهار کرد: ضرورت و چرایی آن فریادها و روشنگری‌های حضرت امام امروز بیش از همیشه خود را نشان می‌دهد. امروز در عرصه بین‌الملل اسلام آمریکایی به جان مسلمانان افتاده و جان و مال و ناموس و امنیت سراسر مسلمانان را نشانه رفته و در فلسطین، عراق، بحرین، سوریه، مصر و ... شمشیر را از رو بسته و از هیچ جنایتی علیه مسلمانان مظلوم دریغ نکرده است.

وی در ادامه گفت: در درون و بیرون کشور اگر ما مرتب در رفع شبهات و تبیین اسلام ناب نکوشیم اسلامی که فقط صورتش باقی مانده و محتوا ندارد بر جامعه حاکم خواهد شد، مانند وضعیت فعلی کلیسا در غرب که مقابل ظلم و بی‌عدالتی و آدم‌کشی ساکت و بلکه همراه است و پول می‌گیرد و همچنین از طرف خدا توبه می‌پذیرد و گناهان مردم را می‌بخشد! غرب و آمریکا اسلام را هم همین طور ساکت و بی‌تفاوت می‌خواهند. اسلام آمریکایی لزوماً تولید آمریکایی دیگر نیست بلکه اسلام آمریکایی آن اسلامی است که خطری برای استکبار و ظالمین ندارد و هر 2 همدیگر را به راحتی و بدون ترس و هشدار و خطر تحمل کرده و گاهی هم همدست و همراه می‌شوند و در واقع اسلام واقعی را قربانی می‌کنند.

بهرامی افزود:برخی مسلمانان بد عمل می کنند ولی این دلیل نمی‌شود که ما اسلام را زیر سئوال ببریم. ممکن است بخشی از اسلام و احادیث و ... کامل به دست ما نرسیده باشد اما این دلیل نمی‌شود که بخشی از آن که رسیده و ثابت شده که دقیق و درست است را عمل نکنیم. قرآن که برای ما یقین و خدشه‌ناپذیر است همان اسلام اولیه را برای ما تبیین می‌کند که برنامه زندگی خود را چطور تعیین کرده و در حوادث زندگی به چه مرجعی رجوع کنیم. اگر کسی شبهاتی در این زمینه دارد باید به اسلام‌شناسان و علما و متخصصین مراجعه کرده و یا از منابع صحیح مطالعه و جست‌وجو کند.

تولید نمایشگاه و کتاب «همین جا کربلاست» و توزیع و نمایش آن در شهرهای مختلف میان اصناف، ادارات، پایگاه‌های بسیج، مدارس علمیه، دانشگاه‌ها و ... و تولید و توزیع جزواتی در تبیین ابعاد اسلام ناب نیز فعالیت‌های دیگر مجمع در زمینه اسلام ناب بوده است./

برچسب ها: قم ، اسلام ، ناب ، سیاست ، اصیل ، بدلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.