معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه گفت: بیشترین تخلفات پرونده‌های آموزش و پرورش مربوط به غیب غیرموجه است که عدد 32/52 درصد را شامل می‌شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حجت الاسلام و المسلین ناصری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری صبح امروز خود که با حضور فریدون واسعی مدیر کل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضایی برگزار شد گفت: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش سه وظیفه عمده را برعهده دارد، نخست آماده کردن بستر یک ارتباط موثر با مجلس شورای اسلامی است. منحصرترین تریبون رسمی آزاد کشور مجلس است و می‌دانیم که قانون اساسی اختیاراتی را به مجلس داده بنابراین ما باید از ظرفیت مجلس طوری استفاده کنیم که این آزادی در اجرا مشکل ایجاد نکند. یکی از وظایف ما در مجلس این است که رابطه مان را در مجلس تنظیم کنیم و طرح‌ها و لایحه‌ها و درخواست‌های حوزه ای نمایندگان را آن مقداری که قانونی است پیگیری نماییم بنابراین برقراری ارتباط با مجلس و حمایت از طرح‌های وزارت خانه و لوایحی که دولت در این رابطه ابلاغ می‌کند از جمله وظایف ما است.
 
وی افزود: وظیفه دوم این معاونت تنظیم کارهای حقوقی و بحث‌هایی که در این رابطه مطرح است می‌باشد،می‌دانیم که آموزش و پرورش حوزه وسیعی است و حدود یک میلیون و 30 هزار کارمند در کشور دارد بنابراین ما موظف هستیم از همکارانمان در امور قضایی حمایت کنیم. ما کلیه مسائل مربوط به املاک را در آموزش و پرورش در حوزه معاونت حقوقی رفع و بررسی می‌‌کنیم و تلاش ما این است که نگهداری و حمایت از املاک را در این معاونت انجام دهیم.
 
وی در ادامه همچنان تصریح کرد: وظیفه سوم هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری است هر کارمندی که تخلفی انجام می‌دهد می‌بایست به این هیئت‌ها مراجعه کند ما در هر استان یک هیئت بدوی داریم که البته هیئت‌های تجدیدنظر هم وجود دارد درصد تخلفات در آموزش و پرورش پایین است اما چون تعداد کارمندان زیاد است حدود 50 درصد آرا سطح کشور را به خود اختصاص داده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین در مورد تعداد معلمان ممنوع التدریس نیز گفت: ما در هیچ کجا مجازاتی به عنوان ممنوع التدریسی نداریم و در کل 38 مجازات داریم که هیچ کدام از این 38 مجازات عنوانش ممنوع التدریسی نیست و این بحث در مورد آنهایی است که از نظر سیاسی ممنوع‌الکار شده‌اند یعنی در مسائل 8 سال اخیر حضور داشته‌اند که البته این افراد دو گروه هستند یک گروه آنهایی هستند که بار سیاسی ندارند و دوستان ما در این خصوص مطلع نبودند و گروه دیگر افرادی هستند که پرونده‌شان مربوط به قوه قضایی بوده که ما از قوه قضایی برای محبوسی‌ها تقاضای عفو کرده‌ایم و یا آنهایی هستند که پرونده‌شان در هیئت‌های تخلفات اداری است و ما این پرونده‌ها را به هیئت‌های عالی نظارت ارجاع داده ایم. تعداد پرونده‌هایی که به قوه قضایی و هیئت‌های نظارت فرستاده شده است حدود 25 پرونده است و جمعا 2 یا 3 نفر از این افراد زندانی هستند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درخصوص بودجه 93 این وزارت خانه عنوان کرد: هر ساله سازمان مدیریت برنامه و بودجه بخشنامه بودجه‌ای را به دستگاه‌ها می‌دهد و ما بودجه خود را طی جلسات متعددی که با کارشناسان و مدیران داشته‌ایم تنظیم کرده‌ایم و نهایتا پیشنهادات خود را به دولت فرستادیم که این پیشنهادات هم از نظر اعداد و هم از نظر احکام مورد تصویب دولت قرار گرفت و دولت درخواست‌های ما را تقریبا قبول کرد و در طی جلساتی که با اعضای شاخص کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه داشتیم و رایزنی‌هایی که انجام دادیم علاوه بر بودجه‌ای که دولت برای این وزارت خانه در نظر گرفته بود نزدیک به 400 میلیون تومان نیز مجلس به این رقم اضافه کرد و ما آنچه که در مجلس تاکنون از نظر احکام و از نظر تعداد پیشرفته است راضی هستیم دولت اعتبار آموزش و پروش را 26 درصد افزایش داده است و مجلس نیز نه تنها این رقم را تایید کرد بلکه مقداری نیز به آن اضافه کرد و در کل بودجه آموزش و پرورش به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد که نیاز ما از این مقدار کمی بیشتر است و دولت به ما این مجوز را داده است که با فروش املاک مازاد کمبودها را جبران کنیم.
 
وی درباره اینکه بیشترین تخلفات پرونده ها در چه زمینه  ای بوده و نحوه تعامل مجلس با این حوزه چگونه است اضافه کرد: براساس آماری که ما در دفتر هماهنگی داریم بیشترین تخلفات 32/52 درصد است که مربوط به غیبت غیرموجه می‌باشد سپس 19/82 درصد نقض قوانین و مقررات است تخلف سوم اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی می‌باشد که رقمش 15/42 درصد است. نگهداری، استعمال به مواد مخدر 5/16 درصد است که تخلف دیگر محسوب می شود که هر کدام از متخلفان با رعایت رافت مجازات می‌شوند. درخصوص تعامل با مجلس نیز ما کمترین تنش را با مجلس داریم که البته صحبت و بحث‌هایی با مجلس داشتیم و این مسائل حل شده است بنابراین نشانگر حسن رابطه ما با مجلس است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصری در زمینه تعداد مدارس استیجاری گفت: ما در کشور 978 مدارس استیجاری غیر اوقافی داریم و تقریبا 5 هزار و 408 مدرسه اوقافی نیز در سطح کشور داریم منتهی همه اینها مشکل دار نیستند و از این تعداد حدود 215 مدرسه است که حکم قلع و قم گرفته‌اند ولی این 215 مدرسه به این معنی نیست که مشکل حاد داشته باشند بعضی از این قلع و قم‌ها مربوط به دستگاه‌ها می‌باشد و تا مدرسه ای متعلق به آموزش و پرورش است نباید تخلیه شود از این تعداد مدارس اوقافی و استیجاری حدود 101 مدرسه حکم دارند و 114 تا مدرسه نیز بدون حکم هستند برنامه ما این است که مدارسی که مربوط به دستگاه‌ها است را با برگزاری جلساتی با دستگاه‌ها مشکل را حل کنیم و نیز با اشخاصی که حکم علیه ما دارند وارد صحبت شویم و در قبال پرداخت وجهی مدارس را خریداری کنیم.
وی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی نیز گفت: آموزش و پرورش جایی است که ورود نیروهای انسانی در آن باید با برنامه باشد قبلا تصمیماتی گرفته شده که بعضا مشکلاتی را ایجاد کرده است و بازخورد آن برای نمایندگان مجلس نیز مثبت نبوده است نظر من این است که مجلس از این مسیر راضی نیست و دانشگاه فرهنگیان هم یک مقدار نتیجه ارزیابی این عملکرد بود بنابراین تنها راه ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و ما در سال آینده ساماندهی نیروی انسانی را که وزیر مطرح کرده اجرایی خواهیم کرد.
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصری در پایان درباره منشور حقوق دانش آموزی و معلمین خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با معاونت ریاست جمهوری داشتیم پیشنهاداتمان را در این زمینه مطرح کردیم پیشنهادات خوب و مناسب است اما اینکه نهاتیا چه مقدار این پیشنهادات تایید می‌شود مربوط به ما نیست این پیشنهادات مثل کرسی‌ها گفتگو، انشا‌نویسی، کتاب خوانی و بیشتر محور صحبت‌های رئیس جمهور در اوایل مهر امسال بوده است.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار