مهدی حیدری مدیر سیمای بوسنیایی این شبکه در آستانه شروع نوزدهمین سال فعالیت این سیما به دلایل این اقدام پرداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه سحر، مهدی حیدری مدیر سیمای بوسنیایی این شبکه گفت: در سال ۱۹۹۱ جنگ بوسنی آغاز شد. صربستان به بوسنی حمله کرد و به مدت چهار سال این کشور را وارد یک جنگ ناخواسته نمود و قتل عام و کشتار بسیاری از مسلمانان در این مدت اتفاق افتاد. در آن زمان صدای مظلومیت مردم مسلمان منطقه در هیچ کجا شنیده نمی‌شد. بلاک خبری گسترده‌ای از سوی رسانه‌های دنیا نسبت به فجایعی که در بوسنی اتفاق می‌افتاد، ایجاد شده بود. در سال ۱۹۹5(1374 شمسی) معاونت برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصمیم گرفت که ندای این مظلومیت را به گوش همگان برساند و با شروع به کار شبکه‌ای که اخبار مربوط به جنگ را پوشش می‌داد، این هدف را محقق کرد.
 
حیدری اضافه کرد: معاونت برونمرزی باهدف اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق اخبار منطقه برای مردم همان منطقه و همچنین رساندن اخبار و اتفاقاتی که در بوسنی پیش می‌آمد به گوش مردم جهان آغاز به کارکرد. صدا و سیما تصمیم گرفته بود که با تأسیس این دفتر در بوسنی و به کار گرفتن خبرنگارهایی که در همان جا مستقر باشند و اخبار را از نزدیک دنبال و مخابره کنند، صدای فریاد مردم جنگ‌زده بوسنی را به گوش مردم دنیا برساند.
 
وی از تأسیس رادیوی بوسنیایی قبل از تلویزیون بوسنیایی یاد کرد و اینگونه خبر داد: در سال ۱۹۹۴ و پیش از تأسیس تلویزیون بوسنیایی ابتدا این رادیوی بوسنیایی بود که راه‌اندازی شد. تا اینکه در سال ۱۹۹۶ شبکه تلویزیونی سحر با پخش نیم ساعت برنامه در روز فعالیتش را آغاز کرد. بعد برنامه به یک ساعت و نیم افزایش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۰ سیمای بوسنیایی شبکه سحر با تولید و پخش پنج ساعت برنامه در روز، زمان پخش خود را ارتقاء داد.
 
مدیر سیمای بوسنیایی شرایط زمان آغاز به کار این سیما را تشریح کرد و اضافه نمود: در زمان تأسیس سیما، ما تنها رسانه‌ای بودیم که از یک کشور اسلامی به زبان بوسنیایی برنامه پخش می‌کرد. این مسئله برای مردم بوسنی خیلی دلگرم کننده بود. آنچه در برنامه‌ها به آن توجه می‌کردیم، مظلومیت این مردم بود. قتل‌عام‌هایی که صورت می‌گرفت و نسل‌کشی که در آنجا در حال انجام بود، در کمتر رسانه‌ای مورد توجه قرار می‌گرفت. از طرفی مردم بوسنی می‌دیدند که ما به راحتی این‌گونه اخبار را مخابره می‌کنیم و همین مسئله، توجه آنها را به سمت برنامه‌های ما جلب کرد. آنها بسیار طرفدار ما بودند و تا به حال نیز به همین صورت باقی‌ مانده‌اند.
 
هجدهمین سالگرد بوسنیایی شبکه سحر در حالی فرا می رسد که این سیما بر اساس نتایج آخرین نظر سنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، از حدود 60 درصد بیننده در بوسنی و هرزگوین برخوردار است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار