عضو حزب مردم‌سالاری گفت: با وجود شکل‌گیری احزاب در کشور و برگزاری انتخابات مختلف تاکنون جایگاهی برای فعالیت منسجم احزاب مشخص نشده و این مسئله احساس بی‌نیازی را نسبت به حزب در کشور ایجاد‌ کرده‌ است.

"داریوش قنبری" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، درباره آسیب‌های موجود در میان گروه‌ها و احزاب سیاسی موجود در کشور اظهار داشت: متاسفانه ایرانیان آموزش‌های لازم را به منظور انجام کارهای جمعی سیاسی در قالب حزب با توجه به ضعف فرهنگ تحزب در کشور را ندیده‌اند.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از نهادهای درون جامعه، حزب را به عنوان رقیب اصلی خود مطرح می‌کنند، گفت: فرهنگ‌سازی درباره رفع چنین دیدگاهی، عملی بسیار سخت است چرا که آنها دیدگاه چندان مساعدی را نسبت به عملکرد و شاکله حزب ندارند لذا بحث فرهنگ سیاسی یک مانع جدی در اینباره به حساب می‌آید.

این فعال سیاسی در هم‌‌ریختگی طبقات اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات تحزب در کشور دانست و افزود: طبقات اجتماعی مرزبندی مناسبی برای خود ندارند و این امر موجب شده که جامعه به سمت و سوی رفتارهای پوپولیستی گرایش پیدا کند.  
 
قنبری اظهار داشت: آنچه مبنای شکل‌گیری احزاب در جوامع پیشرفته غربی قرار گرفته، طبقات اجتماعی و شکاف‌های اجتماعی خاصی است که منجر به شکل‌گیری این نهاد در جوامع پیشرفته شده و متاسفانه فاقد وجود مفهوم واقعی طبقه در کشور خود هستیم.  
 
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به همین خاطر منافع در میان طبقات اجتماعی تمایز پیدا نکرده و ساختار و تشکیلاتی منسجم برای پیگیری آن منافع در جامعه و کشور شکل نگرفته است.  
 
قنبری بدبینی نسبت به مفهوم حزب و فعالیت حزبی را یکی دیگر از مشکلات تحزب در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دولت‌ها در تقویت بدبینی مردم نسبت به احزاب فعالیت داشته‌اند و آنرا به عنوان رقیب خود تلقی کرده‌‌اند.  
 
عضو حزب مردم‌سالاری ادامه داد: برگزاری انتخابات با محوریت افراد و اشخاص و عدم وجود سیستم منسجم انتخاباتی در کشور یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات تحزب در جامعه است.  
 
وی افزود: با وجود شکل‌گیری احزاب در کشور و برگزاری انتخابات مختلف تاکنون جایگاهی برای فعالیت منسجم احزاب مشخص نشده و این مسئله احساس بی‌نیازی را نسبت به حزب در کشور ایجاد‌ کرده‌ است.  
 
قنبری ابراز داشت:‌ لازمه حرکت به سمت و سوی توسعه اقتصادی و سیاسی، تحول سیستم انتخاباتی در کشور است که برمبنای آن، جایگاه احزاب باید تعریف شود.

وی گفت: متاسفانه غیرحزبی بودن دولت و مجلس ضربه سنگینی به پیکره نظامی سیاسی ما وارد ساخته و به دنبال مقصر گشتن افراد در صورت بروز مشکلات از سوی افراد دردی را دوا نمی‌کند اما اگر مسئولان در مجلس و یا دولت از حزب خاصی بیرون آمده باشند در صورت بروز اشتباهات، آن حزب مجبور به پاسخگویی به مردم می‌شود.  
 
عضو حزب مردم‌سالاری به نقش سیستم حقوقی درباره فعالیت احزاب اشاره و تصریح کرد: تنگناهایی که از گروه‌های قدرت برای احزاب ایجاد می‌شود موانعی را برای فعالیت آنها بوجود آورده، لذا احزاب باید براساس قانون اساسی به انجام وظایف خود بپردازند.  
 
وی درباره ائتلاف احتمالی اصلاح‌طلبان با برخی از اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم اشاره و خاطرنشان کرد: چنین ائتلافی به شکل عملی و غیررسمی در عرصه فکری در کشور شکل گرفته و در مجلس هشتم علی‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان در اقلیت بودند اما با طیف معقول اصولگرایان به ائتلاف‌هایی در بررسی برخی موارد همچون اقتصادی دست زده‌اند.  
 
قنبری اضافه کرد: اگرچه چنین ائتلاف‌هایی شکننده است اما این امر نشان‌دهنده زمینه‌های لازم برای شکل‌گیری ائتلاف میان دو جریان سیاسی است که تاکنون اقدامات مثبتی در اینباره صورت گرفته است.  
 
عضو حزب مردم‌سالاری در پایان خاطرنشان کرد:‌ گرایش اصولگرایان معتدل نسبت به اصلاح‌طلب‌ها تا به سمت تندروها بسیار بیشتر است لذا زمینه برای بروز و شکل‌گیری چنین ائتلافی در حال حاضر میان این گروه‌های سیاسی امکان‌پذیر است تا با همکاری یکدیگر وارد مجلس دهم شوند.  

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ایران ، احزاب ، اصولگرا ، اصلاحات ، وحدت ، مجلس ، party ، yjc ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار