"فیلمسازی" بدلیل ارتباط با همه عوامل فیلم امری پر تنش تلقی می‌شود و باعث می‌شود تمایل زنان برای حضور در این عرصه کمتر باشد.

"منوچهر اکبر لو" منتقد سینما در خصوص علت اندک فیلم‌سازان زن فیلمسازان مرد در سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: به نظر من تعداد اندک فیلم‌سازان زن نسبت به "فیلم‌سازان" مرد امر طبیعی است و این نسبت در سینمای جهان هم به همین شکل است و حتی امسال که شاهد حضور تنی چند از فیلمسازان زن در جشنواره فیلم فجر بودیم نیز با مقایسه تعداد آثار و کارگردانان آن‌ها به این ادعا می‌توان پی برد.

وی ادامه داد: عرصه کارگردانی به دلیل نیاز به ارتباط با همه عوامل سازنده فیلم، امری پر تنش تلقی می‌‌شود که این امر باعث می‌شود که زنان تمایل کمتری به کار در این عرصه داشته باشند.

اکبرلو با اشاره به اینکه کارگردانی به صورت عرفی یک حرفه مردانه تلقی می‌شود تصریح کرد: به نظر می‌رسد گرایش‌هایی مانند بازیگری و طراحی جذابیت بیشتری برای زنان داشته باشد و در کشورهایی هم که به صورت حرفه‌ای صنعیت سینما را دنبال می‌کنند نیز نسبت به حضور زنان در حوزه فیلمسازی کمتر است.

این منتقد سینما حضور زنان را در جشنواره امسال پررنگ دانست و گفت: به اعتقاد من زنانی که بتوانند توانایی خود را عرضه کنند، توانسته‌اند خود را به فضای مردانه کارگردانی تحمیل کنند که در جشنواره امسال شاد ظهور و بروز این اتفاق بودیم.

وی اضافه کرد: البته ملاک اصلی برای تداوم و ماندگاری در این حرفه چه برای مردان و چه برای زنان فیلمساز کیفیت فیلم و توانایی ارتباط برقرار کردن با مجموعه عوامل تولید است.

اکبرلو رمز ماندگاری فیلمسازان کهنه‌کاری همچون تهمینه میلانی، پوران درخشنده بنی‌اعتماد را روحیه بلندو پروای استقامت آنها دانست و اذعان کرد: این دو ویژگی باعث شده است تا این سه کارگردان زن بتوانند در این عرصه نا برابر و در رقابت‌ با فیلمسازان مرد به کار خود ادامه دهند.

اکبرلو در پایان تاکید کرد: به نظر من فیلمساز چه زن و چه مرد باید خود را در میان معرکه به اثبات برساند و متکی بر حمایت دولتی نباشد و در واقع فیلمساز با ساخت فیلم با کیفیت و استقبالی که مخاطبان در گیشه از آن خواهند کرد خود را ثابت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فیلمساز ، تنش ، جشنواره ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار