عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگرچه پوست مدام پير مي‌شود، اما اثرات بارز آن تا وقتي كه سن به 40 برسد آشكار نيست و بعد از 40 سالگی آشکار می شود .

دكتر فريبا ايرجي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پيري در فيزيولوژي به معني كاهش روند تجزيه و تحليل اطلاعات در سلول و تغييرات تدريجي پاسخ‌هاي تطابقي "هومئوستاتيك بدن" است گفت: پيري در سلول‌هايي كه تكثير نمي‌شوند مانند سلول‌هاي عضلات و اعصاب بسيار بارزتر است، زيرا در بافتي كه سلول‌هايش قابل تكثيرند، سلول‌هاي جديد به طور دائم توليدشده و محل سلول‌هاي مرده را اشغال مي‌كنند.

وی اظهار کرد: سلول در جريان رشد و فعاليتش به طور مرتب اطلاعات ژنتيكي از درون خود براي سنتز مواد پروتئيني دريافت مي‌كند به طوری که هر عمل يا عاملي كه روند انتقال اين اطلاعات را مختل ‌كند، سبب بروز اختلال در اعمال سلول مي‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اشتباهاتي در رسيدن اطلاعات ژنتيكي مي‌تواند از طرق تشعشع و جهش رمزها و تشكيل پيوند‌هاي شيميايي نابجا  صورت ‌گيرد تصریح کرد: در پیری معمولی نیز هر چند گذشت زمان مؤثر است اما سرعت و شدت پیر شدن از فردی به فرد دیگر فرق می کند كه "نقش ژنتيك" را نشان مي دهد.

وی با بیان اینکه هر چند هنوز پیری درمان ناپذیر است ولی تلاش برای افزایش عمر و بهبود کمّی و کیفی زندگی در سنین بالا ادامه دارد یادآور شد: برخی از پژوهشگران سالمندان را به دو گروه شامل گروه اول پیران کم سن و سال هستند که در سنین بین 74 و 65 سالگی قرار دارند و گروه دوم پیران پیر هستند که در سنین بالاتر از 85 سالگی قرار گرفته اند.

دکتر ایرجی یادآور شد: با به کارگیری تدابیر و اقدامات بهداشتی و درمانی گروه «پیران پیر» در حال افزایش جمعیت است ، اگرچه پوست مدام پير مي‌شود، اما اثرات بارز آن تا وقتي كه سن به 40 برسد آشكار نيست.

وی با اشاره به اینکه تغييرات به دست آمده در پوست شامل كاهش تعداد "فيبرهاي كلاژن" و فقدان الاستيسيته فيبرهاي الاستيك و تجمع آنها به صورت توده‌هاي حجيم كه باعث چروك پوست مي‌شود تصریح کرد : كاهش تعداد فيبروبلاست‌ها و آتروفي غدد سباسه و افزايش نفوذپذيري و سفت و ضخيم شدن عروق خوني در درم و فقدان چربي زير پوست و كاهش تعداد ملانوسيت‌هاي فعال كه باعث موي خاكستري و" پيگمانتاسيون غيرطبيعي پوست" مي‌شود.

این متخصص پوست در پایان با بیان اینکه معمولا پوست پير نازك‌تر از پوست جوان است که ترميم در پوست پير دير  انجام مي شود و در برابر شرايط متعدد مانند سرطان پوست و خارش حساس‌تر است خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در برابر "اشعه ماوراءبنفش خورشيد" به مدت طولاني و سيگار كشيدن و استرس روند پير شدن پوست را تسريع کرده و پيري پوست بيش از پيري در ساير ارگانها، فرد را از نظر روحي تحت تاثير قرار داده و اين در كثرت مراجعين براي بازسازي پوست در تمام دنيا ديده مي شود داشتن اطلاعات كافي در زمينه پيري پوست و بيماريهاي همراه با آن براي كليه پزشكان الزامي است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پوست ، پیری ، فیزیولوژی ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار