برای ایجاد ثبات در روند صادرات محصولات کشاورزی ، تدوین قوانین تجاری با رویکرد جهانی شدن الزامی است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ فریدون فرقانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس در شیراز گفت: برای تحقق این امر سیاستگذاران تجارت خارجی، سیاست های لغزنده را رها و قوانین با ثباتی مناسب با قوانین تجاری و معطوف به جهانی شدن تدوین کنند.
این مسوول ضمن اشاره به ضرورت مهندسی مجدد تجارت محصولات کشاورزی ادامه داد: با وجود مزیت های نسبی فراوان که استان فارس را در صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی مطرح کرده اما ارز آوری صـــادرات محصولات کشاورزی کمتر از مقدار واقعی آن است.
وی افزود: تدوین راهبردی مناسب و تعیین قطب های صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس با هدف بهبود تراز بازرگانی خارجی بخش کشاورزی امری ضروری است.
فرقانی، با اشاره به نقش بازاریابی محصولات کشاورزی در برنامه ریزی در امر صادرات بیان کرد: در حالی که امروزه درجهان پیشرفته، بازاریابی به عنوان یک علم پویا مطرح است و هزینه های سرمایه گذاری بالایی برای آن صورت می گیرد، در ایران این امر از سوی تجاری که بیشتر تجربی هستند انجام می شود.
وی ادامه داد: در کنار پایانه های صادراتی و توسعه بازاریابی، ساخت بورس های بین المللی کالا می تواند به عنوان اهرم سوم به افزایش صادرات کمک کند چرا که به دلیل امنیت در معاملات این بورس ها، بسیاری از شرکای تجاری خارجی، این تالارها را برای انجام معاملات ترجیح می دهند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در شرایط موجود نباید امید چندانی به تامین سرمایه در گردش فعالان حوزه کشاورزی از طریق بانک ها داشته باشیم.
وی بیان کرد: برای تامین سرمایه در گردش کشاورزان باید راه حل های دیگری همانند بحث صکوک (اوراق قرضه و بهادار که جایگزین پول نقد می شود) و چگونگی استفاده از بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.
این مسوول سهم بخش تولید از هدفمندی یارانه ها در بودجه 93 را معادل 40 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: نمی توان به این ارقام دلخوش کرد و امیدوار بود که از این میزان مبلغ قابل توجهی سهم فارس شود.
فرقانی بر ضرورت رفع مشکلات مربوط به صادرات نیز اشاره کرد و افزود: مرکز داوری و واحد حقوقی اتاق بازرگانی فارس ، آماده ارائه راهنمایی در ارتباط با نگاشتن قراردادهای تجاری فعالان اقتصادی برای پیشگیری از ایجاد مشکلات قانونی است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: الزام ، ثبات ، صادرات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.