"محمدامیر یاراحمدی"، "حمید پورآذری" و "زهرا صبری" پس از اعلام نتایج بازبینی طی جلسه ای نکاتی را برای ارتقای سطح کیفی آثار به کارگردان های منتخب ارائه کردند.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جشنواره سراسری امید، نشست تخصصی بازبین های پنجمین دوره جشنواره با برگزیدگان این بخش ظهر امروز 2 اسفند ماه در پلاتو "آتر" برگزار شد.

در ابتدای این نشست که 18 کارگردان برگزیده حضور داشتند، حمید پورآذری اظهار داشت: طی گفتگوهایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که نکاتی را جهت ارتقای کارها به شما بگوییم و درخواست می کنم که نکاتی که به کلیت اثر ضربه ای وارد نمی کند را اعمال کنید.

زهرا صبری نیز در این جلسه عنوان کرد: من تا کنون بازبین و یا داور جشنواره های مختلفی بوده ام اما این جشنواره با سایر جشنواره های تئاتری متفاوت است. صمیمیتی که در این جشنواره وجود دارد را در هیچ فضای دیگری ندیده بودیم گویی که به خانه خودمان می‌رفتیم.

صبری با اشاره به کیفیت یکی از نمایش های جشنواره عروسکی تصریح کرد: در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی نمایشی اجرا شد که بسیار خوب بود و گمان می کنم تمام جوایز را از آن خود کند اما کارگردان در استفاده از خوبی ها خساست به خرج نداده بود. هرچیزی به اندازه اش خوب است حتی خوبی. تماشاگران را باید به اندازه نگه داشت. 

وی تقلید از بزرگان تئاتر حرفه ای را مشکل دیگر برخی از شرکت کنندگان دانست و بیان کرد: برخی از کارها در بخش میزانسن و بازی دچار تقلید شده بودند که این اتفاق ضربه ی بزرگی به کار وارد می کند. شما باید به فراتر از این ها برسید و خودتان مولف و ابداع کننده باشید.

بازبین پنجمین دوره جشنواره سراسری امید تاکید کرد: ما در نهایت انصاف شما را انتخاب کردیم اما این را هم بگویم که پذیرفته نشدن برخی از کارها به معنی بد بودنشان نبود. مشکل اینجا است که برای اصلاح کارهایشان به زمان بیشتری نیاز داشتند که متاسفانه زمان زیادی تا شروع جشنواره نداریم. 

صبری برای بهبود کارها متذکر شد: شما خودتان باید قاضی خودتان باشید. به عنوان منتقد فیلم کارهای خودتان را تماشا کنید تا متوجه شوید می توانید تماشاگران را راضی نگه دارید یا خیر.

پس از صحبت های جمعی گروه بازبینی که متشکل اند از محمد امیریاراحمدی، حمید پورآذری و زهرا صبری، با کارگردان ها به صورت اختصاصی به صحبت پرداخته و نکات لازم را متذکر شدند.

پس از این گفتگوهای اختصاصی با برخی از این کارگردان های جوان به گفتگو پرداخته شد که بدین شرح است:

هانیه پیرهاشمی کارگردان نمایش "خدمات جنگ" پس از دریافت نکات و تذکرات تیم بازبینی گفت: از نظر من این اتفاق بسیار سازنده است. برای ما که اکنون به اجراهایمان نزدیک هستیم این اتفاق، اتفاق مثبتی است چراکه به گمانم بیشتر آثار شرکت کننده در مرحله بازبینی کامل نیستند در نتیجه به تجربه مشاورانی که اساتید ما نیز هستند، نیاز دارند. این نکات می تواند در بهبود کار تاثیر داشته باشد.  

حامد عزیزی کارگردان نمایش "بیو هملت مکانیک" نیز در این راستا توضیح داد: نحوه مدیریتی و اجرایی جشنواره امید نسبت به سایر جشنواره هایی که من در آن شرکت کرده ام بسیار بهتر و حرفه ای تر است. به گمانم این اتفاق که بازبین ها نکاتی را تذکر می دهند شبیه کارگاه آموزشی است.

عزیزی ادامه داد: در داوری ها همیشه بحث سلیقه مطرح است اما این نکات، جهان بینی سه هنرمند با تجربه را مطرح می کند که در آشنا شدن ما با نظرهای مختلف تماشاگران نیز کمک می کند. 

سیاوش حیدری دیگر شرکت کننده جشنواره نیز معتقد است در این جلسه پیشهاد های خوبی از جانب بازبین ها مطرح شد.

حیدری کوتاه بودن زمان باقی مانده را برای اعمال این تغییرات مشکل مهمی دانست و اذعان داشت: گروهی که بیشتر از دو ماه برای نمایشی تمرین کرده است نمی تواند در این زمان کوتاه کار را تغییر دهد. من نگران این هستم که این نقطه نظرات را اعمال کنم اما با این کار بیشتر بازیگر را دچار سردرگمی نمایم چراکه بازیگران دیگر زمان ندارند تا با این نظرات زندگانی کنند. ای کاش این اتفاق خوب زودتر می افتاد.

در ادامه کیمیا کاظمی کارگردان نمایش "جیغ" اظهار داشت: قطعا این نظرات می تواند کمک شایانی به ما کند چراکه سه هنرمند با تجربه نظراتی را می گویند که مثمرثمر است و تا جایی که زمان اجازه دهد این پیشنهادها را به کار خواهم بست.

علی امن پور کارگردان نمایش "هی تاکسی گردش کن به غرب" این اتفاق را بسیار مفید دانست و متذکر شد: این نظرات که البته بازبین های محترم آن ها را پیشنهاد می دانند، بسیار سودمند است چراکه بازبین های این جشنواره بسیار معتبر هستند و مانند بازبین های کلاسیک حاضر در جشنواره های دیگر عمل نمی کنند.

فرزانه تفرشی کارگردان نمایش "آنچه می شنوی سازکج کوک سکوت است" این حرکت را حرکت درستی می داند و گفت: خوشبختانه در خصوص نمایش ما مشکلات زیادی وجود نداشت اما در بخش موسیقی کار نظراتی را ارائه دادند که حتما از آن استفاده خواهم کرد. 

عارفه لک کارگردان نمایش "پریشانی سوار بر باد تا بی کرانه ها" نیز عنوان کرد: از آنجایی که هم کارگردان و هم بازیگر این نمایش هستم، کسی نبود که نکات لازم را به من گوشزد کند اما با این اتفاق سه چشم مطمئن از کار دیدن کردند و نکاتی را گفتند که من تاکنون متوجه شان نبوده ام و با استفاده از آن ها قطعا کار بهتر می شود.

لک تاکید کرد: با شکل گیری این جریان کیفیت کارها مرتفع می شود و در ادامه اش کیفیت جشنواره نیز بهتر خواهد شد.این حرکت به دغدغه جشنواره امید که همان کیفیت است جامه عمل می پوشاند.
پس از صحبت های گروه بازبینی با تمامی کارگردان ها، پیام دهکردی رییس جشنواره نیز تذکرات و راهنمایی های لازم برای حضور در جشنواره را ارائه داد.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار