"سارا فلاوندرز" مدیر مرکز اقدام بین‌المللی و نویسنده و منتقد برجسته سیاست‌های جنگ طلبانه امریکا معتقد است پس از انقلاب اسلامی، ایران هژمونی امریکا را در خاورمیانه خرد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پرس تی وی با "سارا فلاوندرز"،   مدیر مرکز اقدام بین المللی ، نیویورک،  و از فعالان بنام ضد جنگ در امریکا در مورد دور جدید مذاکرات ماه آینده میان ایران و گروه 1+5 در وین مصاحبه‌ای را انجام داده است .

در این گفتگو فلاوندرز نگرانی های موجود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را بی مورد دانست و دلیل این بهانه تراشی ها را خرد شدن هیمنه امریکا در خاورمیانه پس از انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

این منتقد برجسته سیاست های جنگ طلبانه امریکا معتقد است پس از انقلاب اسلامی ایران نه تنها دیگر نگهبان  منافع ایالات متحده در خاورمیانه نیست بلکه هژمونی امریکا در خاورمیانه را خرد کرد.

**** متن  مصاحبه    

پرس تی وی : مذاکرات را  چگونه ارزیابی می کنید   ؟ - کلمات مثبت بسیاری از وین  به گوش می رسد.
 فلاوندرز : خوب، اگر در نهایت توافقی صورت بگیرد  که این تحریم های جنایتکارانه ای که علیه ایران - بخاطر حقش برای توسعه انرژی هسته ای -تحمیل شده برداشته شود این امر می تواند یک دستاورد بزرگ باشد.
ما آرزوی موفقیت در این مذاکرات  را داریم و همچنین ما همچنان خواستار رفع همه تحریم ها و تهدیدهای نظامی ، اقتصادی و سیاسی علیه ایران هستیم.

پرس تی وی : رهبر انقلاب اسلامی، اخیرا گفت  اساسا در چنین   مذاکراتی به ایالات متحده نمی توان اعتماد کرد  ، به ویژه اگر به تاریخ مراجعه کنیم. آیا نگاهی به نحوه رفتار ایالات متحده با ایران در گذشته نکته صحیحی نیست؟  
فلاوندرز : از همان لحظه های اول انقلاب ایران تحریم ها  ، فشار و تهدید ایالات متحده وجود داشته است . بنابراین، نگرانی بزرگ ، دلمشغولی و دغدغه وجود دارد   زیرا تهدید ات آمریکا علیه کشورهای دیگر، بخصوص سوریه،  - در حال حاضراوکراین ،   کره و غیره ادامه دارد.
هر توافقنامه ای که  فشار را از روی ایران بردارد، به ویژه در این فضا و در طول این دوره ،  یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

پرس تی وی : اگر بخواهیم در مورد فضا و موقعیت صحبت کنیم باید بگوییم  ما شاهد  تنش های منطقه ای هستیم . سعودی ها   ازایجاد روابط حسنه بین تهران و واشنگتن  خوشحال نیستند   - و اسرائیلی ها هم همینطور . شما فکر می کنید ایالات متحده آمریکا چگونه بر این موارد غلبه خواهد کرد،البته اگر بتواند ؟
فلاوندرز: خوب، مشکل واقعی این است که ایالات متحده کمتر قادر است به جز از طریق تهدید نظامی اراده خود را  بر تمام مردم جهان تحمیل  کند.
عربستان سعودی و اسرائیل ، که هر دو برای ادامه موجودیت خود، به طور کامل وابسته به حمایت ایالات متحده  هستند، از هر توافقنامه ای که آنها کناربگذارد  و آنها دیگر نتوانند در منطقه نقش تهدیدآمیز خود را ایفا کنند،احساس خطر می کنند. این مسئله  در مورد اسرائیل و عربستان سعودی که نمی توانند بدون حمایت ایالات متحده  ادامه حیات بدهند کاملا صدق می‌کند.

پرس تی وی : در نهایت، خانم فلاوندرز ، آیا فکر می کنید که همه این نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران مشروع است و یا فکر می کنید که   بیشتر مربوط به تغییر نظام  در ایران می‌شود ؟

فلاوندرز:نگرانی در مورد این که ایران انرژی هسته ای داشته باشد هرگز نگرانی مشروعی نیست. هر کشوری در جهان حق توسعه اشکال مختلفی از انرژی هسته ای را دارد . ایران حق برخورداری از انرژی هسته ای را دارد . این تحریم ها در واقع به قبل از بازگشت ایران به برنامه هسته ای اش برمی گردد.
ما همچنین باید بگوییم که ایالات متحده، در زمان شاه ،  کاملا موافق برخورداری ایران از برنامه هسته ای  بود.
بنابراین  این تحریم ها و نگرانی ها هیچ ارتباطی به تهدیدآمیز بودن برنامه هسته ای ایران ندارند. این ها همه زیر سر آمریکا ، تهدیدات وال استریت است زیرا آنها می خواهند از توسعه مستقل   هر کشوری که زیر انگشت شست ( تحت سلطه) وال استریت و   شرکت های بزرگ ایالات متحده نیست جلوگیری کنند.

این که ایران ، پس از انقلاب ایران ، در مسیری متفاوت  حرکت کرد، تهدید محسوب می شود. ایران دیگر حافظ منافع آمریکا در منطقه نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار