روزنامه الشرق الأوسط از منابع آگاه فلسطینی نقل کرده : اوباما این بار خود بصورت مستقیم برای فشار به نتانیاهو و محمودعباس برای پذیرش توافقنامه صلح وارد خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "الشرق الأوسط" ، منابع آگاه فلسطینی در گفتگو با روزنامه الشرق الأوسط اعلام نمودند که اوباما این بار بصورت جدی و به‌طور مستقیم وارد خواهد شد و به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمد عباس رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین برای قبول توافقی چهارچوبی بین اسرائیل و فلسطین فشار خواهد آورد.

به گفته این منابع آگاه ، این توافق شامل پایتختی برای دولت فلسطین که در قدس شرقی است ، در مقابل امتیازات دیگر فلسطین در مسائل دیگر که مرتبط با اصلاح مرزها و مسأله پناهندگان است می‌باشد.قرار است نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو فردا دوشنبه با باراک اوباما دیدار کند.


این منابع آگاه همچنین اعلام کرده‌اند که درصورتی که اوباما بتواند نتانیاهو و محمودعباس را برای دادن امتیازاتی در مورد یک توافق چهارچوبی آماده کند ، در این صورت زمان امضای توافقنامه را در واشنگتن اعلام خواهد نمود.

این منابع همچنین این مسأله را که گفته می‌شود توافق مرحله‌ای و موقت نمی‌باشد و به‌شکل نهایی میان دوطرف خواهد بود را بعید دانستند.

همچنین منابع اسرائیلی فاش نمودند که اوباما از نتانیاهو و عباس درباره طرح‌‌ آینده‌شان در صورت شکست مذاکرات سؤال خواهد کرد و آنان را مخیر خواهد نمود که میان طرح آمریکا و یا طرح جهانی همراه با این واقعیت دشوار که در انتظار آنان است و آمریکا از روند صلح خود دست خواهد برداشت یکی را انتخاب نمایند.

نتانیاهو اصرار دارد که فلسطین دولتی یهودی را قبول و بدان اعتراف نماید و نیز نیروهای اسرائیل در منطقه مرزی "الأغوار" با اردن باقی بمانند .

منابع مطلع فلسطینی در گفتگو با این روزنامه همچنین مدعی شده اند که راه خروج از بحران این است که قدس شریف پایتخت دو دولت همراه با پذیرشی بین‌المللی به یهودیت دولت اسرائیل باشد که این خود اعتراف ضمنی فلسطین را نیز معنا می‌دهد.

جان کری پیشتر اعلام کرده بود پس از توافق ، حق دوطرف برای اعتراض حفظ خواهد شد. قرار است مذاکره کننده ارشد فلسطین "صائب عریقات" و مدیر دستگاه‌ اطلاعات فلسطین "ماجد فرج" در روزهای آینده برای دیدار با مسئولان آمریکایی عازم واشنگتن شوند ، و عریقات و ماجد فرج در خلال دیدارشان از واشنگتن با جان کری دیدار کنند.

همچنین سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر"بدر عبدالعاطی" در گفتگو با الشرق الأوسط اعلام کرده است که : اطلاعاتی که به قاهره از سوی طرف فلسطینی در مورد مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین رسیده است نشان می دهد هنوز اختلافات عمیق می‌باشد. وی گفت : وزیر خارجه مصر با عزام الأحمد عضو جنبش فتح در مقر وزارت خارجه در قاهره دیدار کرده است و طبق آنچه از وی درباره مذاکرات جاری شنیده است اختلافات بسیار زیاد می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار