برنامه هسته ای ایران و روند صلح خاورمیانه، محورهای اصلی گفتگو بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته شماره امروز پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز در اینترنت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دیدار خواهد کرد و مهمترین محورهای گفتگوی آنها نیز احتمالاً تلاش های بین المللی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و همچنین بحث توافق صلح اسراییل و فلسطین خواهد بود. 

دیدار اوباما و نتانیاهو در حاشیه همایش کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل (ایپک) صورت می‌گیرد. 

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیوز، اوباما پیش از این دیدار، اظهارات تندی را در خصوص نخست وزیر اسراییل مطرح کرد و گفت اگر نتانیاهو دستیابی به توافق با فلسطینی ها را کارِ درستی برای اسراییل نمی‌داند، پس باید رویکرد جایگزینی را اعلام کند. 

نتانیاهو نیز پیش از سفر به آمریکا گفت او و اوباما درباره مسئله ایران و همچنین روند دیپلماتیک برای دستیابی به توافق صلح گفتگو خواهند کرد، اما افزود در دفاع از اسراییل، "سرسخت" خواهم بود. نتانیاهو گفت: در خصوص منافع حیاتی اسراییل و بالاخص امنیت شهروندان اسراییل سرسختی نشان خواهم داد. نتانیاهو، سالها است که از آمریکا و دیگر هم پیمانان خود می خواهد که تلاش های ایران را که گفته می شود برای تولید سلاح هسته ای است، متوقف کنند. 

در همین حال، جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا نیز به رغم خواسته دولت باراک اوباما، کوشیده اند در صورت کوتاهی ایران در عمل به تعهدات خود در این توافق، تحریم های بیشتری را علیه آن اعمال کنند. ایپک، یکی از گروه های لابی کننده  هوادار اسراییل که در ابتدا از تحریم ها حمایت کرده بود، اکنون با آنها مخالف است. این گروه اخیراً از تلاش های سناتور باب مِنِندِز، اهل ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا برای جلوگیری از اقدامات جمهوری خواهان در مجلس سنا حمایت کرد. ایپک همچنین اعلام کرد اکنون زمان مناسبی برای رأی گیری درباره تحریم ها در مجلس سنا نیست. البته خود منندز نیز یکی از حامیان لایحه (تحریم ها علیه ایران)است که تأیید هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را دارد. 

نتانیاهو همچنین قرار است این هفته با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر نمایندگان عالی رتبه کنگره دیدار کند. وی همچنین روز سه شنبه، نطق اصلی خود را در همایش ایپک ایراد خواهد کرد. اوباما نیز احتمالاً  موافقتِ نتانیاهو را با چارچوبی برای توافق صلح موسوم به «وضع نهایی»خواستار خواهد شد. 
جان کری، روزِ بیست و نهم آوریل را به عنوان هدف خود برای دستیابی طرفین (مذاکرات صلح خاورمیانه) به توافق نهایی در نظر گرفته است. کری همچنین تابستان امسال توانست اسراییل و فلسطین را دوباره به پای میز مذاکره بازگرداند. با وجود این، دولت اوباما معتقد است دستیابی به چنین توافقی ممکن است به نه ماه دیگر زمان نیاز داشته باشد. 
«دَنی دانون»، معاون وزیر امور خارجه اسراییل نیز روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت نتانیاهو واقعاً به مذاکره علاقه مند است. با وجود این، مقامات فلسطینی نیز باید امتیازاتی را واگذار کنند، از جمله اینکه اسراییل را به عنوان دولت (کشوری) یهودی به رسمیت بشناسند. بر اساس گزارش ها، اوباما نیز اواخر این ماه پیشنهاد مشابهی را به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار