ابتکار مسئله محیط زیست را گمشده دولت قبل دانست و اظهار داشت: محیط زیست اکنون به یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های ملی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار در حاشیه امضای تفاهم نامه طرح مسیر سبز-ساحل پاک در جمع خبرنگاران و درخصوص برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور مسئله محیط زیست را گمشده دوران قبل دانست و اظهار داشت: اکنون محیط زیست به یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های ملی تبدیل شده و بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سهم محیط زیست در اعتبارات و برنامه‌های تمام دستگاه‌ها  و استان‌ها به آغاز فعالیت دوباره صندوق ملی محیط زیست در ایران اشاره نمود، افزود: خوشبختانه موضوع محیط زیست در دیپلماسی عمومی کشور وارد شده و از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار گشته ضمن اینکه از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در تحقق این هدف بهره لازم گرفته شده است.

معاون رییس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه مسئله محیط زیست گمشده دولت قبل بوده است اظهار داشت: این مسئله از دستورکار دولت پیشین خارج شده بود که اکنون بازگشته و از جایگاه خوبی برخوردار شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه تعریف برنامه‌ریزی منطقه براساس شاخص‌های زیستی و توجه به تهدیدات زیستی سبب کاهش آسیب‌ها در مرحله اجرا خواهد شد افزود: مردم باید اطمینان یابند که توسعه پایدار به عنوان مهمترین دستاورد دولت جدید در این زمینه روی خواهد داد.
وی با بیان گستردگی مشکلات در حوزه محیط زیست به عزم و اراده جدی دولت در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: حضور استانداران کشور در امضای طرح مسیر سبز- ساحل پاک خود موید اهمیت موضوع و اراده جدی ملی در این زمینه است.

همچنین وی در مراسم گرامیداشت روز جهانی حیات وحش و تجلیل از حامیان نماد فک خزری که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان محیط زیست برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم به تمام کسانیکه جهت گرامیداشت این روز و تجلیل از نماد فک خزری حضور یافتند اظهار داشت: امیدوارم این نشست پیام روشنی را از طرف دولت و مردم و هم‌پیمانی برای حفاظت حیات وحش ایران اعلام کند.
وی به درج مطلبی در صفحه IUDN مبنی بر وجود 6گونه ببر در جهان و انقراض دو گونه آن اشاره نمود و افزود: از این دو گونه منقرض شده یک گونه ببر خزری بوده و این موضوع حسی به ما می‌دهد که همچون از دست دادن تمام وجود انسان است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه برای جامعه بشری این خرد جمعی حاصل شده که با این روند گونه‌های حیات وحش و تنوع زیستی را به سرعت از دست خواهیم داد تاکید کرد: این موضوع زنگ خطری برای ادامه حیات وحش است.

ابتکار به نگاه خودخواهانه بشر اشاره نمود و اظهار داشت: خرد بشری به این نتیجه رسیده که بقای گونه‌های دیگر حیات عمیقاً به جهت مبنایی و ذاتی به حیات انسان گره خورده و این چرخه حیات همچون زنجیر به هم پیوسته بوده و از بین رفتن هر زنجیره گسستی را در آن حلقه و زنجیره، گردش حیات و پیوستگی و وابستگی گونه‌های زنده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این گسست هشدار و زنگ خطری برای از دست رفتن حیات وحش است ادامه داد: اینکه جامعه بشری به این واقعیت پی برده و چه میزان در سیاست‌ها و رفتارها به کار گرفته شود موضوع مهمی است که نیازمند تدابیری خاص در این زمینه است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به تصویب قراردادهای جهانی و متنوع از سوی کنوانسیون‌ها جهت حفاظت محیط زیست و تنوع زیستی افزود: با تمام این تدابیر و رویکردها هنوز هشدار انقراض فیل برای عاج و انقراض نهنگ ایجاد می‌کند و افول شاخص‌های تنوع زیستی نگران کننده است.

ابتکار تصریح کرد: اگر چه اراده کلی در این مسیر اتخاذ نموده‌ایم اما تا عملی و اجرایی نمودن آن فاصله زیادی است.

وی با بیان برنامه‌های کلان ملی و سفرهای استانی دولت نظیر سفر هرمزگان به وجود موانع مختلف در بحث محیط زیست و تاکید بر الزامات محیط زیستی و جاری ساختن آن در سطح محلی اشاره نمود و اظهار داشت: این رویکرد اتفاق بزرگ و عظیمی است تا همه افرادی که دغدغه محیط زیست را دارند از آن استفاده نموده و بتوانیم سیاست‌ها را جاری و عملی ساخته و به نتیجه برسانیم که البته تغییر وضعیت حیات وحش کار دشواریست.

معاون رییس جمهور، با بیان اینکه تدابیری جهت تغییر حیات وحش کشور اتخاذ شده آن‌را کار دشواری‌دانست و افزود: تغییر سیاست‌ها(سیاست‌های شکار) بر روی کاغذ ساده‌ترین کار است و قطعاً این کار جز با پشتوانه گروه‌های علاقه‌مند به طبیعت صورت نمی‌پذیرد.

ابتکار با تاکید بر بازنگری و سیاست‌گذاری جدی در این زمینه اظهار داشت: این سیاست‌ها باید به یک برنامه اجرایی و عملی تبدیل گردد.
وی توسعه سیاست‌های حفاظتی را نیازمند بهره‌گیری از فن‌آوری‌های جدید عنوان کرد و افزود: استفاده از تخصص‌های لازم در جاهایی که حیات وحش با تهدید مواجه است و نیز نگاه اقتصادی و مشارکت سایر سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بیانگر آن است که کار بزرگی در پیش داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در ادامه آمارهای گزارش شده در خصوص انقراض حیات وحش ناشی از شکار را نگران کننده دانست و تصریح کرد: به تعادل رساندن این ارقام مدیریت آن، کاهش تلفات، تغییر نگرش، ارتقای افزایش کیفیت در ایستگاه‌ها مستلزم اتخاذ سیاست و برنامه‌هایی است که از طریق مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، جوامع محلی، شوراها، شهرداران و فرمانداران حاصل خواهد شد.

ابتکار در پایان با بیان اینکه تعدادی از یوزپلنگ‌های از دست رفته در سال جاری در اثر تصادفات جاده‌ای و سرعت بالای رانندگان بوده اظهار داشت: تمامی این تخلفات با یک برنامه و سیاست‌گزاری قابل پیشگیری است.

گفتنی است، در این مراسم از تعدادی از فعالان در عرصه محیط زیست تجلیل شد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: محیط ، زیست ، گمشده ، دولت ، قبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار