نخست وزیر سابق اوکراین در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت اگر شبه جزیره کریمه از دست برود تنها اوکراین کریمه را ازدست نخواهد داد بلکه جهان ان را از دست می دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ نخست وزیر سابق  اوکراین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره موقعیت شبه جزیره کریمه را جهانی خواند و گفت اگر شبه جزیره کریمه از دست برود تنها  اوکراین کریمه را ازدست نخواهد داد بلکه جهان ان را از دست می دهد.

یولیا تیموشنکو افزود: درصورتی که واکنشی به اوضاع کنونی نشان داده نشود ثبات واقعی نیز از بین می رود لذا من فکر کنم همه رهبران بلند پایه درجهان باید از این مسئله اگاه باشند.

وی گفت کرملین نه تنها به کریمه و نه به اوکراین بلکه به کل جهان اعلام جنگ داده است. 

تیموشنکو در پاسخ به این سئوال خبرنگار که درصورتی که دیپلماسی کارائی نداشته باشد شما ازجهان چه انتظاری دارید گفت: بدیهی است که دیپلماسی اکنون کاری نمی تواند انجام دهد  وهرچه زمان بیشتر  از دست برود خطراتی که ما با ان مواجه هستیم  بیشتر می شود.

وی اضافه کرد اکنون پیشنهادهائی درمورد گروه‌های کاری برای مذاکرات وجود دارد و من هم بر هرگونه مذاکرات و مشورت تاکید دارم .

نخست وزیر سابق اوکراین گفت من متقاعده شده ام که کرملین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه 
در نظر ندارند جنگ جهانی جدیدی را اغاز کنند و کشورهائی که برسرتضمین امنیت ما زمانی که اوکراین  از سلاح های هسته ای خود دست برداشت توافق کردند اکنون همان کشورها ( امریکا و انگلیس) باید از نفوذ و قدرت خود برای یک راه حل مسالمت امیز استفاده کنند تا بدین ترتیب راهبرد مهار متجاوز به کارگرفته شود و متجاوز به کشورخود عقب نشینی کند. رهبران جهان نباید درحال حاضر زمان را از دست بدهند زیرا مردم اوکراین معتقدند جهان در این شرایط که متجاوز همه پیمان‌ها را نقض کرده تنها نخواهد ماند.

وی افزود اگر جهان اجازه دهد همه پرسی درمورد کریمه صورت گیرد ان وقت مبارزه ما به مراتب سخت‌ترخواهد بود.

تیموشنکو از رهبران جهان خواست نگذارند همه پرسی در مورد کریمه عملی شود زیرا این به معنی بی ثبابی جهان است و زمانی که رهبران مهم جهان و کشورها قول به حفاظت از تمامیت ارضی ما دادند زمانی که ما ازسلاح‌های هسته ای خود دست کشیدیم تمایل دارند مجازات‌های اقتصادی را به اجراگذارند و این مجازات‌ها همانند سلاح همه طرح های متجاوز را برای تصرف قلمرو کشور دیگر نابود خواهد کرد.

نخست وزیر سابق اوکراین خاطرنشان کرد اگر پوتین یک جنگ واقعی را در کریمه اغاز کند و در صدد گرفتن قلمرو کشور ما باشد مردم اوکراین تاحد مرگ خواهند جنگید انوقت است که خون زیادی ریخته می شود و در صورتی که جهان ما به این وضع بی تفاوت باشد نه تنها پوتین بلکه جهان مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر سابق اوکراین درپایان گفت زمان کنونی همانند زمان بحران موشکی کوبا است که دو ابرقدرت در برابر هم قرارگرفتند لذا من از رهبران جهان می خواهم به تضمین های خود پایبند باشند و بحران کنونی را به طور مسالمت امیز پایان دهند و جهان را ارام نگاه دارند در غیر این صورت متجاوز از کنترل خارج خواهد شد.

وی گفت اگر در قرن بیست و یکم روسیه اجازه یابد قلمروی را با زور تصرف کند من فکر می کنم جهان در وضع خطرناکی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار