هشتمین همایش سالانه همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش 17 و 18 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در نشست خبری صبح امروز هشتمین همایش سالانه همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با هدف تعیین محورهای تربیت اسلامی، فضای مجازی چالش راهکارها برگزار شد.
 
در این نشست ملکی مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌ها تربیت فرزندان و فرهنگ سازی هدایت را از مصداق بارز زنده فرهنگ اسلامی دانست و گفت: به منظور تعیین فرآیند مشترک و جامع برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت همکاری‌ها و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموعه‌های ستادی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در سراسر کشور با همفکری و کارشناسی مشترک برخی از مهمترین برنامه‌های همکاری‌ها بررسی و تدوین شده است.
 
وی افزود: فرهنگ سازی و اشاعه تبیین ضرورت همکاری‌ها و اهداف آن و اطلاع رسانی به هنگام از فعالیت‌های فی ما بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با مدد افراد و فناوری‌های نوین در عرصه‌ها و اشکال مختلف از جمله راهبردهایی است که در ایجاد مهندسی های بخش های گوناگون با مرتبط با همکاری ها نقش ویژه‌ای دارد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: پشتیبانی مادی و معنوی در جهت اجرا و تقویت طرح‌ها از برنامه‌هایی مهمی است که بدون آن نمی‌توان به رویکرد علمی و فرهنگی همکاری‌ها اطمینان یافت.
 
ملکی در ادامه عنوان کرد: تاثیر ماندگار آموخته‌های دوران تحصیل به خصوص در عرصه تربیت ضرورت توجه جدی به معقوله تبلیغ را ضروری می سازد و دانش آموزان وقتی در مواجه با مسائل زندگی خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی خود گاه بر سر دو راهی قرار می‌گیرند مراکز آموزش عالی فرهنگیان با مشاوره تربیتی در راستای تامین نیازهای آنها گام برمی‌دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش دبیر ستاد همکاری ها با اشاره به اینکه فراخوان این همایش نزدیک به 3 ماه است آغاز شده گفت: این همایش که کمیته علمی و اجرایی آن تشکیل شده، 17 و 18 اردیبهشت ماه 93 برگزار می شود و همراه با  نمایشگاه جانبی است که هم دستاوردهای حوزه آموزش و پرورش و هم مرتبط  نمایشگاه وجود دارد.

لازم به ذکر است در این  همایش مدعیون ائمه  استان ها، نمایندگان ولی فقیه به عنوان کمیته فرهنگی، مدیران کل آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی ادارات کل، اندیشمندان دانشگاهی و صاحبان مقالات حضور دارند.

 گرایش به فضای مجازی به واقعیت وجود دارد

پس قدمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص فضای مجازی عنوان کرد: فضای مجازی تاثیر خود را گذاشته و مدعیون به دنبال این هستند که به دنبال تکنولوژی های جدید از روند منفی آن جلوگیری کنند.

وی افزود: فضای مجازی می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد که می توانیم کار را دنبال کنیم و از ابعاد مختلف امکانات و پتانسیل هایی که می تواند قرار دهد را رصد کنیم.

قدمی در ادامه به 5 محور اصلی  به عنوان هدف اشاره و تصریح کرد: 5 محور اصلی به عنوان هدف قرار دارد که بخشی از فعالیت های پژوهشی ما نگاه مازاد در فضای مجازی رصد می کند، فرصت را بررسی کنیم، پیام های تربیتی را تبلیغ کنیم و نکته مهم با تبین آن نقشی که حوزه علمی و آموزش و پرورش می تواند داشته باشد تبین کنیم.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد: گرایش به این فضاها به  عنوان واقعیت وجود دارد اندیشمندان تعلیم و  تربیت و فناوری این اولین باری است که با این موضوع وارد بحث شده و بحث فضای مجازی و هویت مطرح شده و تاثیر تربیت اسلامی بحث خاص است.

نگاه ما به فضای مجازی، تربیتی است

 کفاش، معاون پژوهشی و فرهنگی و رئیس  کمیته اجرای همایش در این نشست گفت: کمیته اجرایی سپرده شد به حوزه معاونت پژوهش و فرهنگی و ما هم  هماهنگ و موافقیم چون خروجی مهم است.

کفاشی در ادامه عنوان کرد: فضای مجازی یک واقعیت است و مشتری آن نسل جوان است و بحث های مختلف و متعددی در  جامعه مطرح است و چگونگی مواجه با فضای مجازی بحث روز است.

وی به آموزش و پرورش و فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش نگاهمان به این مقوله تربیتی است که وظایف ما و ارزش های  حاکم بر جمهوری اسلامی را چه چیزی مطرح می کند و چه الزاماتی  باید داشته باشد و دوری از این فضا مقابله قشر جوان را به همراه  خواهد داشت.

 چرا به مسئله تهاجم فرهنگی توجه نمی شود؟

 ملکی، مشاوره وزیر و دبیر ستاد همکاری ها سپس در  پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه چرا فقط بحث تهاجم  فرهنگی در همایش ها مطرح می شود عنوان کرد: دغدغه  ما این است در بحث تعامل  آموزش و پرورش که 45 درصد جمعیت کشور بر مستقیما در ارتباط هستند این مقوله باید دغدغه خواص و مطالعه عموم کشور باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داریم  نهمین همایش نیز به تربیت اسلامی و فضاهای مجازی و چالش و راهکارها باشد چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار