شهرک پلکانی دیار میرزا " ماسوله " با معماری خاص یکی از قطب‌های گردشگری شمال ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، ماسوله ؛ دارای معماری منحصر به فردی است که در آن بام‌ هر خانه حیاط خانه دیگر و معبری برای عابران و گردشگران این دیار تاریخی است.

بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است و خیابان‌های کوچک و پله‌های به گونه‌ای است که هیچ وسیله نقلیه موتوری امکان ورود به آن را ندارد.

ماسوله با وسعتی معادل یک صد هکتار ، یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران در فصل گرم سال است که فصول مختلف به ویژه بهار و تابستان پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

شهرک تاریخی ماسوله با کوهستان های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از دیدنی‌ترین مناطق شمالی است و قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع بیش از 3 هزار متر هدفی جذاب برای گروه‌های کوهنوردی است.

پیش از ساخت ماسوله فعلی ، ماسوله قدیم یا "کهنه ماسوله" در فاصله هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال سکونت گاه اولیه مردم این سرزمین بوده است که در حال حاضر متروکه شده و از مشتی سنگ دیوار به جا مانده است.

در نخستین کاوش‌های باستان شناسی شهرستان فومن که در شهریور ماه ۱۳۷۴ توسط هیات پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در این محوطه صورت گرفت مشخص شد که از سده پنجم تا هشتم هجری کهنه ماسوله به عنوان یکی از مراکز مهم فلزکاری بوده است.

همچنین سفال های لعاب دار با رنگ‌های متنوع که متعلق به دوره سلجوقی است در این منطقه کشف شد این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور ۱۳۸۵در فهرست آثار ملی ثبت شد ./ز

برچسب ها: ماسوله ، شهرک ، پلکانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.