کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به طور جداگانه با ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در مورد اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین هوا از واشنگتن ،  کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به طور جداگانه با "ماریانو راخوی "نخست وزیر اسپانیا و "نورسلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان در مورد اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد اوباما و راخوی درخصوص ضرورت گفتگوی مستقیم بین اوکراین و روسیه برای آرام کردن شرایط و احیای حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین توافق دارند.

براساس این بیانیه ، رؤسای جمهور آمریکا و قزاقستان و نخست وزیر اسپانیا همگی همه پرسی درخصوص وضعیت شبه جزیره کریمه را رد کردند ، آن را « نقض قانون اساسی اوکراین » دانسته و خاطرنشان کردند دولت اوکراین باید در هرگونه تصمیم گیری درباره آینده این کشور سهیم باشد.

مقامات شبه جزیره خودگردان کریمه اوکراین اعلام کرده اند یکشنبه آینده در مورد وضعیت آینده این شبه جزیره همه پرسی برگزار می کنند. روسیه اعلام کرد که به « تصمیم تاریخی » که مردم کریمه می گیرند، احترام خواهد گذاشت. این در حالی است که بیشتر کشورهای غربی مشروعیت این همه پرسی را زیر سوال برده اند.

اوباما در گفتگوی تلفنی با نظربایف از قزاقستان خواست تا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز در اوکراین نقشی « فعال » ایفا کند.

بنا بر اعلام کاخ سفید ، اوباما و نظربایف همچنین منافع مشترک خود را در یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه بین روسیه و اوکراین بیان کردند.

مسکو و واشنگتن در قبال بحران اوکراین مواضع مختلفی دارند و یکدیگر را متهم می کنند که خواسته خود را بر کشوری تحمیل می کنند که در محل اتصال روسیه و اروپا قرار دارد و از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

از جمله اختلافات روسیه و آمریکا مشروعیت فرایند تشکیل دولت جدید اوکراین است که مسکو آن را کودتا می داند ، در حالی که آمریکا و متحدانش آن را پیروزی دموکراسی می دانند.

"سرگئی لاوروف" ، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد طرح پیشنهادی آمریکا برای پایان دادن به بحران سیاسی در اوکراین ، مسکو را راضی نکرده است و روسیه طرح خاص خود را با هدف « تطبیق اوضاع با حقوق بین الملل » تنظیم کرده است.

راه حل پیشنهادی واشنگتن گفتگوهای مستقیم بین دولت های اوکراین و روسیه ، استقرار نیروهای نظارت بین المللی برای تضمین حفاظت از حقوق همه مردم اوکراین از جمله روس زبان ها ، بازگشت نیروهای روسیه به پایگاههای خود در کریمه و حمایت بین المللی از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در ماه مه را شامل می شود.

لاوروف گفت : « این پیشنهادها شامل مفهومی است که واقعا مورد قبول ما نیست ، زیرا با عباراتی تنظیم شده است که  بر مناقشه ادعایی بین روسیه و اوکراین و به رسمیت شناختن عملی انجام شده دلالت دارد.»

اتنهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار