دکتر عبدالهی با بیان اینکه از کیفیت ید نمک‌های مصرفی کاسته نشده است، گفت: واردات ید از هر کشوری حتی چین باید مورد تایید سازمان غذا و دارو و مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت باشد.

دکتر زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در برنامه کشوری کنترل کمبود ید در افراد جامعه یدات پتاسیم که به نمک‌های مصرفی اضافه می‌شود از خارج وارد کشور می‌شود و در کارخانه‌های تولید نمک با استانداردهایی که "وزارت بهداشت" اعلام کرده به نمک‌ها اضافه می‌شود. 

وی ادامه داد: برای اینکه اطمینان حاصل شود که یدات پتاسیم وارداتی کاملا مشابه با استانداردهای وزارت بهداشت باشد زمانی که محموله این ماده وارد کشور می‌شود توسط بازرسان ما نمونه گیری شده و در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو که در سطح ملی قرار دارند مورد آزمایش قرار می‌گیرند و در صورتیکه استانداردهای لازم را نداشته باشند اجازه ورود به کشور و چرخه تولید به آن محموله داده نمی‌شود. 

عبدالهی در پاسخ به این سوال که خبرهایی مبنی بر ورود یدات پتاسیم‌های بی‌کیفیت از چین در چند روز گذشته منتشر شده است، عنوان کرد: یدات پتاسیم چه از چین و یا از هر کشور دیگری که بخواهد وارد شود باید تاییدیه "سازمان غذا و دارو" و تاییدیه کیفیت مناسب را داشته باشد در غیر این صورت اجازه ورود داده نمی‌شود. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه ‌نمک‌هایی که به عنوان نمک‌های طبیعی و نمک دریا به فروش می‌رسند اصلا مورد تایید وزارت بهداشت نیستند چرا که ناخالصی‌های زیاد به صورت شن، سنگ، گچ و فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک دارند که علاوه بر خاصیت سرطان‌زایی می‌توانند مشکلات کلیوی در مصرف کننده ایجاد کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.