در آغاز سال 92 خبر بستری شدن و پایان فروردین ماه خبر فوت سعدی افشار کام اهالی تئاتر را تلخ کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛  در اولین ماه تئاتر ایران تلخ ترین اتفاق سال 92 رقم خورد که در آغاز سال و این ماه سعدی افشار (پدر نمایش‌های سیاه بازی) به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شد و آخرین روزهای این ماه " سعدی افشار" سیاه باز تئاتر ایران در سن 79 سالگی  دار فانی را وداع گفت.
 
سعد ا... زحمت خواه، معروف سه " سعید افشار" از 13 سالگی در نقش سیاه در نمایش‌های سیاه بازی حضور یافت که آخرین حضور وی در نمایش  " فیس پوکا" بود.
 
" جمشید مشایخی" و" علی نصیریان" زنگ آغاز نمایش‌های سال 92  را به صدا در آوردند که در این ماه و آغاز به کار نمایش‌های سال 92 "قرار داد با مرگ" اثر گروتسک اسلاومیر مروژک، به کارگردانی داریوش مودبیان و  " باغ آلبالو" اثر " آنتون چخف" به کارگردانی  حسن معجونی با بازی هما روستا، رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، مهدی کوشکی، به ایرانمهر آمدند.
 
 همچنین نمایش، سه گانه اورنگ ، به نویسندگی مشترک علیرضا نادری، محمد امیر یار احمدی، و  نیما نادری به کارگردانی محمد حاتمی در سالن استاد سمندریان با بازی " گلاب آدینه "، " مریم سعادت " و " پیام دهکردی " اجرا شد.
 
در تئاتر شهر به نمایش مرکبا خوان در کمتر مردگان  به کارگردانی "محمود رضا رحیمی"،  نویسندگی" حمید رضا نعیمی" با استقبال غیر منتظره  تماشاگران و تحسین منتقدان مواجه شد این اثر شامل پنچ اپیزود به هم مرتبط بود که در فروردین در تالار قشقایی اجرا شد.
 
نمایش " تیم شنا" به کارگردانی " جابر رمضانی" در سال 91 در تالار مولوی اجرا  شد در این ماه به جشنواره ؟ استان رفت و در آنجا نیز  به روی صحنه رفت.
 
" افسانه ماهیان" و " منوچهر شجاع" کارگردان و  طراح صحنه  نمایش " پالتوی پشمی قرمز" نسبت به کپی برداری " محمد رضا مداحیان" که از دکور آنها  الگوبرداری کرده بود  اعتراض کردند که مداحیان در جواب اعتراض ماهیان جوابیه ای با مضمون دوستی و آشتی ابلاغ کرد اما تلخ ترین اتفاق این ماه را می توان زلزله ی بوشهر دانست که قادر آشنا رئیس سابق مرکز هنرهای نمایش و دبیر سن و دومین جشنواره تئاتر فجر در همدردی با مردم زلزله زده‌ی این شهر پیامی تهی بخش صادر کرد در آخرین روزهای این ماه تعدادی از دانشجویان و هنرمندان تئاتر در یک نامه ی سر گشاده خواستار توسعه تماشاخانه سنگلج و احداث موزه‌ای برای تئاتر شدند.
 
در این نامه اسامی هنرمندان چون " گلاب آدینه"، " بیژن بنفشه خواه"، " بابک حمیدیان" ، " محمد صادقی" ، " جواد عزتی"، " افسانه بایگان" ، " عزت ا... مهرآوران" ، " شکر خدا گودرزی" ، " شیرین بینا" ، " پرستو گلستانی"، " فرزین محمد شاه"،" رحمت امین"، " نادر برهانی مرند"، " پیام دهکردی و "  نصیر ملکی چو به چشم می‌خورد.
 
طرح  توسعه تماشاخانه سنگلج و ایجاد موزه تئاتر تهران با اسحاق ساختمان  شهرداری که در مجاورت تماشاخانه است  آبان 1389 توسط " عزت ا... انتظامی" به شهرداری ارائه و سال گذشته توسط 397 هنرمند  مورد حمایت قرار گرفت.
 
انتهای پیام/ رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار