بادهای ملایم "منجیل" در فصل بهار چون حریر، تن و روح مسافران خود را نوازش می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ اگر مقصد گیلان یا اردبیل باشد، حتماً باید از "منجیل"  گذر  کنید تا به مقصد برسید. اما ناخود آگاه در این شهر توقف خواهید کرد چرا که پس از طی چندین کیلومتر، اتوبان پرپیچ وخم قزوین – رشت به کمی استراحت نیاز خواهیدداشت.

اگر هم توقف نکردید حتماً توربین های غول پیکر سفید رنگی را بالای تپه ای هموار خواهید دید که برخی تند و برخی به آرامی می چرخند و برخی نیز به خواب زمستانی رفته‌اند.

بادهای " منجیل" برای گردشگران جهت مشخصی ندارند و سرگردان به هر طرف می‌وزند. اما بادهای 33 روزه آن بیسار معروفند و گاهی وقتها سرعت باد در تابستان به حدی زیاد است که یک فرد توان مقاومت در برابر وزش آن را ندارد.

این بادها همیشه هم تند و ویرانگر نیستند و درفصل بهارو تابستان، مخصوصاً فروردین و اردیبهشت،
بمانند حریر و پارچه ابریشمی ،‌روح وم روان و تن مسافران خود را نوازش می‌کند.

اگر یک روز بهاری مسافر شمال باشید و بخواهید از منجیل بگذرید ناخودآگاه فرمان وسیله نقلیه به جهت مخالف می‌چرخد تا در گوشه‌ای پارک کرده و در هوای دلپذیر آن کمی بیاسایید.

" منجیل " درمسیر جاده قدیمی رشت قزوین قرار گرفته و فروشگاهها و مغازه‌هایی که درطرفین جاده قرار دارند بیشترین درآمدخود را از مسافران بین راهی به دست می‌آورند!

به همین دلیل هنوز اتوبان یا آزاد راه قزوین- رشت پشت دیوار این شهر متوقف شده و منتظر فرمان است. برخی از شهروندان منجیل معتقدند اگر اتوبان ( کمربندی) از پشت شهر بگذرد، دیگر مسافری وارد شهر نخواهد شد و این یعنی تعطیلی کاسبی!

به همین دلیل است که وقتی از تهران با سرعت 120 کیلومتر در ساعت آزاد راه عریض و طویل را با خیال آسوده می تازید، درعبور از این شهر بایدسرعت خود را به یک سوم سرعت اولیه تقلیل دهید.
چرا که اتوبان به یک باره باریک و باریکتر می‌شود و اصلاً قطع نمی‌شود.

البته اگر شانس بیاورید که گرفتار ترافیک سنگین این شهر نباشیدکه در این صورت فروشندگان زیتون و سوعاتی کنار جاده را بسیار خوشحال خواهید کرد.

پل سفید" منجیل" درکنار سد سفید رود، بعد از تونل برای بسیاری از گردشگران و حتی خود گیلانی‌ها نیز مکان مشخص است چرا که عبور از این پل یعنی ورود به سرزمین " دیلم‌ها" و " گیل‌ها "!

وقتی خود گیلانی‌ها نیز به سمت تهران می روند با عبور از  این پل یعنی نصف راه را طی کرده‌اند و تا سه ساعت و نیم دیگر به تهران می رسند.

" منجیل" در فصل بهار شهر مسافران است. به طوری که وقتی سرعت گیر‌های پی در پی جاده باریک و قدیمی شهر را یکی پس از دیگری رد می‌کنی، انبوه مسافران و گردشگرانی را می بینی که بساط چادروسفره های رنگین خود را کنار جاده ولب ساحلی سدسفید رودپهن کرده و از طبیعیت زیبای آن لذت می‌برند.

 گزارش از:‌رضا شوکتی
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار