به گزارش حوزه میراث
باشگاه خبرنگاران،
مناطق كوهستانی كردستان و باختران و فارس و گذرگاههای صعب العبور آنها،
كم بوده راههای ارتباطی ماشین رو، نوع معیشت مبتنی بردامداری و كشاورزی و
ضرورت تحرك فراوان در فصول سه گانه بهار و تابستان و پائیز (كه فصل كار
هستند) پا افزاری را میطلبد كه سبك- راحت – مقاوم– خنك و در عین حال ارزان
باشد و خود عشایر، روستاییان و جوامع نیمه شهری با امكانات موجود در منطقه
قادر به تولید آن باشند. گیوه نوعی پای افزار است كه رویه آن را از ریسمان
و نخ پرگ یعنی ریسمانهای پنبهای بافته و زیه یا ته آن را گاه از چرم و
غالباً از لتههای بهم فشرده و در هم كشیده میسازند.
"گیوه" را باید
یكی از جالبترین و ارزنده ترین صنایع دستی روستایی ایران دانست. این پای
پوش قدیمی كه روزگاری، بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده فراوان قرار
میگرفت در سالهای اخیر به سبب رواج كفش ماشینی و جایگزین شدن آن بجای پای
افزارهای قدیمی در اكثر مناطق ایران رونق و اعتبار دیرین را از دست داده و
صنعتگران شاغل نیز بعلت كمی درآمد و كاهش تقاضا در این رشته به مشاغل دیگر
روی آورده اند ولی زیبائی و تنوع و طرحهای متعدد گیوه آنچنان است كه هنوز
هم دارای متقاضیان فراوانی بوده و از استقبال قابل توجهی در فصول بهار و
تابستان برخوردار میباشد. گیوه كشی یكی از صنایع دستی رایج و بومی استان
کرمانشاه است و به ویژه در بخش اورامانات از جمله صنایع دستی مسلط میباشد.
این صنعت بومی را میتوان بر مبنای نوع تولید و محل تولید به دو بخش اصلی
روستایی و شهری تقسیم كرد. دو روستای حجیج و نودشه از بخش اورامانات جزو
مراكز قریمی و مهم تولید نوع خاصی از گیوه میباشد كه تخت آن كهنه ای است و
به نام گیوه زیره ای شهرت دارد.
علاوه بر دو روستای یاد شده
روستاهای دیگری كه در آنها قبلاً گیوه كشی چینی معمول یوده و هنوز هم این
كار ادامه دارد عبارت است از: روستای ورادر- خانه دره – شركان – میریه نروی
– وزلی – تنگ مردان – پیله گر بره سیمین علیا- طلسم – ژامرگ – تومك – زمگه
حیدر- حسین آباد – دوآب – قشلاق علیا و داربید.
مواد اولیه:
بخشی از مواد مورد مصرف گیوهبافان در محل و بخشی دیگر از نقاط دیگر تهیه میشود.
موادی كه در محل تهیه میشود.
پوست گاو – پیه – نری گاو و نخ تابیده است.
و موادی كه از خارج محل تهیه میشود عبارت است از:
1 – برای گیوه های تخت زیره ای
رنگ – پارچه نازك نخی – كتیرا – نخ تابیده ( قرقره)
2
– برای گیوه های طرح جدید (تخت چرمی و پلاستیكی) میخ پوست دباغی شده –
پاشنه های لاستیكی – كف لاستیكی – چسب – پوست – نری گاو – پارچه نخی – موی
بز.
- كار گیوه كشی معمولاً در دو مرحله كارگاهی و خانگی انجام
میشود. كارهای مربوط به تخت گیوه كه كاری مردانه است معمولاً در كارگاه و
یا مغازه ها با ابزار گوناگون انجام میشود.
در مناطق شهری كارهای
مربوط به رویه گیوه توسط زنان و در خانه ها صورت میگیرد. این كار در
روستاها هم به دست زنان و هم به دست مردان در خانه و قهره خانه و اماكن
عمومی در ایام فراغت انجام میشود.
- در كارگاه های گیوه كشی
معمولاً سه نفر با هم كار میكنند، این سه نفر كه در یك مقطع مثلثی شكل به
صورت زنجیرهای و یا تقسیم كار معین كار را شروع میكنند و به مرحله انجام
میرسانند عبارتند از:
1 – پرونیParuni كه از پارچه های رنگ شده
فیتیله درست میكنند و نسبت به دو نفر دیگر از مهارت و تخصص كمتری برخوردار
است و در واقع پرونی در مرحله شاگردی گیوه كشی قرار دارد.
2 – پی
كینه گیرPeykanegir كسی كه دارای تخصص و مهارت است و به مرحله استادی نزدیك
میباشد . او بخش میانی كار و به عبارت دیگر بخش اتصال فتیله ها را انجام
میدهد و تخت گیوه را برای انجام كار نهایی كه به دست استاد كار انجام
میگیرد آماده میكند.
3 – كلاشگرKelash-ger كه استاد و معمولاً صاحب
كارگاه است برش و پرداخت و تكمیل تخت گیوه و بطور كلی موارد – حساس و دقیق
كار را انجام میدهد.
مرحله دیگر اتصال رویه گیوه به تخت گیوه است و
محل آن آنرا استاد كار با سوراخهائی كه با درفش بوجود میآورد تعیین می كند
و یك نفر دیگر كه معمولاً در خارج از كارگاه است این محدوده را با ریسمانی
كه از موی بز تابیده شده میدوزد این كار را پرگامارونی Pergama-runi و
عامل این كار را پركاماگیرPergama-gir مینامند.
ابزار كار
در
كار گیوه كشی بطور كلی از سه نیروی فشاری – كششی و ضربه ای استفاده میشود
و ابزارهائی كه در این صنعت دستی به كار میرود در جهت استفاده از این سه
نیرو است و در پارهای موارد به منظور نگهداری و مقاومت پا هم به كار گرفته
میشود و كلیه این نیروها از طریق دست وارد میشود. پا به لحاظ انعطاف
پذیری جایگزین سندان میشود و بطور كلی ابزار كار عبارت است از: سندان چوبی
– مشته – درفش – كوره درفش درفش ناوكش – درفش پرگاماسم – كوره درفش پی كنه
– چسنی – پرگاما- گزن – چوب ساو چوكله – روغندان – وز- دوارگیر- گوره گیر –
قوتله- چاقو – پواز- گیره كنه.
مراحل مختلف ساخت:
1 – آماده كردن پوست كه مراحل زیر را شامل میشود و همه كارهای آن توسط استادكار انجام میگیرد.
1 - خیس كردن.
2 - گستردن آن روی زمین.
3
- خاك یا خاكستر پاشیدن روی آن كه به تدریج آب پوست را میكشد و خشكش
میكند كه این كار گاهی از یكماه هم بیشتر به طول میانجامد.
4 - نرم كردن پوست.
5 - رشته كردن پوست و درست كردن نسخههای باریك.
6 - زدودن مو از تسمهها.
7 - نرم كردن تسمه ها با پیه.
8 – رنگ آمیزی پارچه.
9 – تهیه فیتیله توسط شاگرد.
10 – پی كنه گیر.
رنگ در گیوه
رنگ
هایی كه در تهیه گیوه بكار میرود عبارتند از رنگ های آبی – قرمز- سفید-
استخوانی- سیاه رنگهای آبی و قرمز كه در تخت گیوه بكار برده میشود. قبلاً
تخت گیوه ها فقط به رنگ سفید بود رویه گیوه مردانه معمولاً سفید بوده و
برای بافت گیوه های زنانه از نخ های رنگین و گاه از انواع منجوق نیز
استفاده به عمل میآید.
رنگ استخوانی – رنگ پاشنه و نوك تخت گیوه به
دلیل استفاده از نری گاو كه بعد از خشك شده حالت استخوانی میگیرد به رنگ
استخوانی است.
رنگ سیاه – رنگ موی بز كه در پرگاما به كار میرود. سیاه است این رنگ در زیر رویه قرار میگیرد و هرگز دیده نمیشود.
در باختران 4 نوع گیوه معمول است:
1 – گیوه تخت آجیده
2 – گیوه تخت چرمی
3 – گیوه تخت لاستیكی
4 – گیوه رویه ابریشمی
مراكز
تولید گیوه در ایران پراكنده بود و تقریبا در بیشتر نقاط كشور نشانههایی
از تولید این محصول میتوان دید اما عمدتاً مناطق مختلف باختران، استان
مركزی، فارس و …. مركز تولید انواع گیوه محسوب میشود.
انتهای پیام/