یکی از مهم‌ترین راهکار‌های تعریف شده برای بهبود شرایط راندمان نیروگاه‌ها افزایش ظرفیت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گفته شده است.

سلطانی رئیس پژوهشکده تولید نیرو در پژوهشگاه نیرو درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: راندمان نیروگاه‌های کشور حدود 38  درصد است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راندمان نیروگاه‌ها باید طی یک برنامه 5 ساله به 41 درصد افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: به همین منظور چهار کار گروه روش‌های افزایش راندمان ،‌ساختار‌ها و ضوابط اجرایی، اندازه گیری راندمان و آموزش و همایش‌های تخصصی را در بر می‌گیرد.
 
سلطانی با بیان اینکه با توجه به راهکار‌های کنونی می‌توان 4 درصد راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور را افزایش داد افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در صورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در مجموع دو درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود.
 
 دبیر کمیته افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور اظهار داشت: از طریق اجرای طرح های بهینه سازی نی می‌توان به 1/1 درصد راندمان بیشتر دست یافت.
 
وی گفت: همچنین با اجرای طرح‌های جدیدی و  باز توانی نیروگاه‌های مجاز قدیمی به وسیله طرح‌های cchp‌‌ نیز می‌توان 9 % درصد راندمان نیروگاه‌های کشور را افزایش داد.
 
 سلطانی با اشاره به اینکه در مجموع 8 را‌هکار برای افزایش ر‌اندمان نیروگاه‌ها تعریف شده است ادامه داد: اجرای طرح‌های cchp بهینه سازی و تنظیم سیستم احتراق، اجرای طرح‌های باز توانی دو واحد بخار هر کدام با ظرفیت 320 مگاوات‌ ‌و اصلاح سیستم خنک کن 70 واحد نیروگاه گازی از جمله این راهکار‌ ماست.
 
 وی افزود: درصورت اجرای همه راهکار‌های ارائه شده در طول یک برنامه پنج ساله ارزش سوخت صرفه‌جویی شده آن در سال به 877 میلیون خواهد رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بازگشت سرمایه در طرح های بهینه سازی و افزایش راندمان نیرو‌7 گاهی در یک مقطع زمانی یک تا سه سال صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نیروگاه ، برق ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار