دانشنامه اقتصادی/ 85

وقتی قطع برق در پست‌های مهم پایداری شبکه را زیر سؤال می‌برد

آیا می‌دانید که پست‌ها به سه دسته بسیارمهم، مهم و معمولی تقسیم می‌شوند و اینکه قطع برق در پست‌های بسیار مهم پایداری شبکه از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پست‌های انتقال نیرو می‌توانند به صورت‌های مختلف پست‌های فضای باز، پست‌های فضای بسته، پست‌های مختلط، پست‌های قابل حمل و پست‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرند.

مستقل از اینکه پست در فضای باز یا بسته ساخته می‌شود ممکن است با تجهیزات معمولی یا گازی (Gas insulated substation) و یا ترکیبی از این دو ساخته شوند و انواع پست‌ها عبارتند از: پست‌های نیروگاهی، پست‌های کلیدزنی، پست‌های تبدیل و پست‌های توزیع هستند.

گفتنی است، اهمیت یک پست فشار قوی بستگی به موقعیتش در شبکه و مصارفی که به آن متصل شده است، دارد. طراحی و تعیین قابلیت اطمینان پست مورد نظر بر این مبنا انجام گرفته است.

پست‌ها به سه گروه بسیارمهم، مهم و معمولی تقسیم می‌شوند که در پست‌های بسیارمهم قطع برق حتی به صورت موقت برای مصرف کننده‌ها و یا شبکه قابل تحمل نباشد و این عمل ممکن است اثراتی چون از بین بردن پایداری شبکه و در نتیجه ایجاد خاموشی سراسری و یا خاموشی منطقه‌ای داشته باشد و یا در مورد صنایع باعث خراب شدن اساسی تجهیزات موجود گردد.

پست‌های نیروگاه‌های بزرگ با ظرفیت بالا، پست‌هایی که در صورت خاموشی آنها پایداری سیستم تحت‌الشعاع قرار گیرد. (تشخیص و تعیین چنین پستی باید با توجه به مطالعات سیستم صورت گیرد) و صنایع ذوب یا صنایع مشابه که اهمیت استثنایی از لحاظ تداوم تغذیه دارند. از سری این پست‌ها هستند.

اما پست‌های مهم که قطع برق به صورت موقت برای آنها قابل تحمل است ولی در بلندمدت اثرات سوئی بجا گذارد: پست‌های صنایع بزرگ که قطع برق در آنها برای مدت طولانی باعث کم شدن تولید و احیاناً کمبود در بازار مصرف گردد.

پست‌های تبدیل پربار شهری و یا منطقه‌ای که قطع آنها باعث ایجاد خاموشی موضعی می‌شود ولی پایداری سیستم را مختل نمی‌سازد و پست‌های تغذیه کننده مناطق صنعتی و کشاورزی مهم این پست‌ها را شامل می‌شود.

و اما پست‌های معمولی که قطع برق در مواقع اضطراری به مدت زیاد (چند ساعت) برای آنها قابل تحمل است معمولاً اینگونه پست‌ها دارای مصرف کمی می‌باشند نظیر: پست‌هایی که بار آنها عمدتاً مصارف خانگی، روشنایی و یا کارگاه‌های صنعتی کم اهمیت باشند، پست‌های انتقال مربوط به مناطق کم بار و یا با استعداد رشد کردند و پست‌هایی که از طریق خطوط تک مداره به صورت شعاعی تغذیه می‌شوند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، پست ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار