حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب "بهترين اعمال در سرزمين وحي چيست" را با بهره‌گيري از معارف زيبا و بلند ائمه معصومين عليهم‌السلام تدوين كرده است.

به گزارش حوزه معارف باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج؛ كتاب "بهترين اعمال در سرزمين وحي" به قلم داوود حسيني با تدوين پژوهشكده حج و زيارت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.
 
حج و عمره فرصت بسيار مناسبي براي بهره‌گيري از فضاي معنوي مسجدالحرام، مسجدالنبي و ساير اماكن مقدس سرزمين وحي است و افزون بر انجام مناسك حج و عمره، زمينه انجام اعمال عبادي ديگري را فراهم مي‌سازد كه در ساير موقعيت‌هاي زماني و مكان، چنين فرصت‌هايي به دست نمي‌آيد.
 
بسياري از زائران از روحاني كاروان خود مي‌پرسند بهترين عمل در اين اماكن مقدس چيست؟ اولياي خدا به چه اعمالي سفارش كرده‌اند و پاداش چه اعمالي نزد پروردگار، در اين سرزمين و اماكن مقدس آن، بيشتر است؟
 
براي پاسخ‌گويي به اين سؤال‌هاي زائران، با مراجعه به سخنان معصومين عليهم‌السلام و با بهره‌گيري از معارف زيبا و بلند آنان، مجموعه‌اي با عنوان «بهترين اعمال در سرزمين وحي» تدوين شده است.

در مقدمه اين اثر مي‌خوانيم: هر ساله، نزديك يك ميليون نفر از سراسر ايران اسلامي به طنين اذان ابراهيمي لبيك مي‌گويند و راهي سرزمين وحي مي‌شوند تا از منافع خداوندي، در اين سرزمين مقدس استفاده كنند.
 
اين مقدمه افزوده است: بخشي از اين منافع، با انجام دادن مناسك و بندگي خداوند به دست مي‌آيد كه فقها، وظيفه حج‌گزاران و معتمران را مشخص كرده‌اند؛ اما زائران سرزمين وحي بعد از انجام مناسك، فرصت‌هايي دارند كه بايد بهترين بهره را از آن ببرند.
 
اگرچه در روايات امامان معصوم عليهم‌السلام برخي از مستحبات اين سفر روحاني ذكر شده كه انجام دادن آن، افزون بر صفاي باطن، زائر را آماده درك رحمت پروردگار مي‌كند؛ اما نويسنده در اثر خود كوشيده تا برترين اعمال اين سفر معنوي را از روايات ائمه اطهار عليهم‌السلام براي زائران بازگو كند.
 
نماز، خواندن قرآن، روزه، انفاق در حج و عمره، طواف، نوشيدن زمزم و هديه آوردن آن، نيابت حج، عمره و طواف از بستگان، نگاه به كعبه، صلوات بر محمد و آل محمد، تسبيح خداوند، خدمت به زائران، دعا براي مؤمنان، زيارت قبرستان ابوطالب، زيارت مولد النبي، وداع با خانه خدا و زيارت قبرستان بقيع از اعمال نامبرده شده در اين اثر است.
 
در بخش زيارت قبرستان بقيع آمده است: بقيع حرم سبط اكبر و سيد جوانان بهشت امام مجتبي عليه‌السلام و حرم سيد ساجدين و زينت عبادت كنندگان علي بن حسين عليه‌السلام و حرم شكافنده علوم انبيا باقرالعلوم محمدبن علي عليه‌السلام و حرم رييس مذهب شيعه اثني عشري جعفر بن محمد صادق عليه‌السلام و مادر ولايت فاطمه بنت اسد و دختران، همسران، فرزند رسول خدا و جمعي از صحابه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله است.
 
اينجا جايگاهي است كه بايد با ادب حضور و با پاي برهنه وارد شد كه خداوند به موسي عليه‌السلام هنگام ورود به وادي طور فرمودند «كفش‌هايت را بيرون آر، كه تو در سرزمين مقدس طوي هستي» و حقيقتا فضاي معنوي با چنين انوار مقدسي در هيچ جاي كره زمين يافت نمي‌شود و كوتاهي در بهره‌گيري از چنين فضاي معطري خسران جبران‌ناپذيري خواهد بود.
 
كتاب بهترين اعمال در سرزمين وحي به قلم داوود حسيني در قطع پالتويي، ۷۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و به قيمت ۱۱۰۰ تومان به همت پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: حج ، عمره ، اعمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار