دقایقی پیش توسط کنفرانس ویدئویی اولین تولید اکسیژن 18 در سایت هسته‌ای خنداب اراک با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دقایقی پیش در یک کنفرانس ویدئویی، اولین تولید اکسیژن 18 در سایت هسته‌ای خنداب اراک با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای به بهره‌برداری رسید.

وی ضمن تبریک سالروز جشن ملی فناوری هسته‌ای به رهبر معظم انقلاب رئیس جمهور و دست‌اندرکاران انرژی هسته‌ای و ملت ایران گفت: امروز با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب دو دستاورد بسیار ارزشمندی را به ملت عزیزمان معرفی می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای تصریح کرد: "اکسیژن 18" عنصر بسیار مهمی است که در عرصه‌های پزشکی، صنعتی و محیط زیست به کار گرفته می‌شود که برای اولین بار در ایران موفق به تولید آن شدیم.

صالحی خاطرنشان کرد: گام‌های اولیه در زمینه تولید اکسیژن 18 برداشته شده که در آینده‌ای نه چندان دور به نتایج مطلوبی می‌رسیم.

افتتاح طراحی اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران به دستور صالحی صورت گرفت و وی گفت: طراحی این اتاق فکر جدیدترین و تنهاترین طراحی است که در ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه با اجازه از رهبر معظم انقلاب رئیس‌جمهور و ملت ایران این اتاق کنترل را راه‌اندازی می‌کنیم افزود: طراحی اتاق کنترل راکتور تهران دستاورد بزرگی است که از سال 89 این پروژه آغاز شده و امروز شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای تصریح کرد: در سال‌های گذشته در مذاکراتی که با گروه 1+5 داشتیم آنها به غیر از اینکه می‌خواستند با شرایطی اجازه غنی‌سازی 20 درصد را به ما بدهند و قبول نکردیم؛ می‌خواستند اتاق کنترل قدیمی راکتور را بازسازی و اتاق فکری جدید را راه‌اندازی کنند.

صالحی افزود: این مسئله به سال 1346 برمی‌گردد اما امروز به غیر از اینکه به غنی‌سازی 20 درصد با همت جوانان پرشور و غیور دست یافتیم بلکه 2 اتاق کنترل راکتور جدید و قدیم را داریم.

وی درباره فواید این اتاق فکر اظهار داشت: استفاده از منطق جدید در این اتاق فکر و همچنین خارج شدن آن از داخل گنبد راکتور و انتقال آن به خارج از محسنات طراحی این اتاق فکر است.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با بیان اینکه با طراحی این اتاق فکر تعداد سیگنال‌هایی که می‌گیریم به مراتب بیش از سیگنال‌های گذشته است گفت: با طراحی جدید اتاق فکر کنترل راکتور تحقیقاتی دقت عمل ما بالا رفته که سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ را توامان می‌گیریم که موجب بهتر شدن شناخت ما از عملکرد راکتور می‌شود.

صالحی ادامه داد: امروزه در ساخت راکتورهای تحقیقاتی هیچ مشکلی نداریم چراکه سوخت و اتاق کنترل را ساخته‌ایم.

وی افزود: راکتور شهید شهریاری راکتوری است که هم سوخت آن و هم اتاق کنترل آن توسط جوانان غیور و پرتلاش کشورمان ساخته شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما در اینجا اعلام می‌کنیم که برای توسعه راکتور و ساخت راکتور تحقیقاتی آب سبک، هیچ مانع و گلوگاهی نداریم و در صدد هستیم و از مدت‌های پیش هم در سال 1389 این پروژه شروع شده که روی راکتور 10 مگابایتی آب سبک، مشابه آنچه که در راکتور آب تهران مشاهده شده البته بانوآوری‌های جدیدی که حاصل دستاوردهای ما بوده انشالله در آینده راکتورهای جدیدی از این نوع را در کشور طراحی و بسازیم

صالحی تاکید کرد: آمادگی داریم که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشورهایی که علاقمند به چنین راکتوری برای تولید رادیودارو و مسائل تحقیقاتی و علمی هستند ما در اختیار آنها بگذاریم، البته تحت نظر آژانس بین‌المللی اتمی.

وی خاطرنشان کرد: از صدا و سیما تشکر می‌کنم که این شرایط را فراهم کرد که ملت عزیز ما از دستاوردهایی ارزشمند جوانان کشورمان مطلع شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خنداب ، اراک ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شمس حسین
۱۶:۱۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
در جهاد علمی تان پیروز باشید
آخرین اخبار