آغاز جنگ سرد، تولد "چارلی چاپلین"، ارتحال امام جمعه اردبیل، آتش‌سوزی مهیب در سرزمین منای عربستان، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 16 جمادی الثانی 1435 هجری و 16 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ارتحال فقیه جلیل آیت اللَّه "بیوک خلیل زاده مروّج" امام جمعه اردبیل (1380 ش)

آیت‌اللَّه حاج شیخ بیوک خلیل‌زاده مروج در سال 1309 ش در اردبیل زاده شد. ایشان در درس خارج حضرات آیات سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و اندکی هم درس امام خمینی(ره) در قم و آیت‌اللَّه یونس اردبیلی در مشهد شرکت کرد و مبانی علمی‌اش را استوار نمود. آیت‌اللَّه مروج از آن پس به زادگاهش بازگشت و به خدمات دینی و علمی و رسیدگی به امور مردم همت گماشت. ایشان همچنین در جریان نهضت اسلامی مردم از هیچ کوششی دریغ نورزید و بر اثر این فعالیت‌ها، در سال‌های دهه 1350 ش، ممنوع المنبر شد.

 وی به رغم همه مشکلات، در آستانه پیروزی انقلاب، از فرو افتادن جوانان در گرداب گروهک‌های منحرف جلوگیری می‌کرد و اقدامات آگاهی بخش فراوانی به انجام رساند. آیت‌اللَّه مروج پس از پیروزی انقلاب، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه اردبیل و از سوی مردم آن دیار به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در چند دوره انتخاب شد. وی در جریان جنگ تحمیلی بارها به جبهه‌های نبرد شتافت و با کمک‌ها و سخنرانی‌های خود، شور فراوانی در رزمندگان اسلام ایجاد کرد. سرانجام آن عالم خدمتگزار در 27 فروردین 1380 ش برابر با 21 محرم 1422 ق در 71 سالگی چشم از جهان فروبست و پس از تشییع باشکوه، در گلزار شهدای اردبیل به خاک سپرده شد.

درگذشت خطیب شهیر و خدمتگزار، حجت الاسلام "عباسعلی اسلامی سبزواری" (1364 ش)

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1281 ش در سبزوار به دنیا آمد. او برای نجات جوانان از انحرافات حاکم بر محیط مدارسِ آن روزگار، به فکر تشکیل مدارس اسلامی افتاد و با تلاشی وصف‌ناپذیر برای رسیدن به مقاصد دینی خود تلاش و مبارزه کرد تا سرانجام موفق به تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی شد. حجت الاسلام اسلامی در زمینه خدمات اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها آثار و ابنیه‌های ارزنده و فراوانی پدید آورد که تاسیس حدود یکصد و هشتاد مدرسه و کتابخانه و 84 مسجد از آن جمله‌اند. این روحانی مبارز، در جریان کشف حجاب و پس از آن به دلیل اعتراض به این اعمال رژیم، بارها توسط مزدوران پهلوی دستگیر و به زندان افتاد و ممنوع المنبر شد. وی پس از انقلاب اسلامی نیز با این که بیش از هشتاد سال داشت. بارها به جبهه رفت و به رزمندگان روحیه می‌داد. رساله حجاب، عدم تشابه و تساوی حقوق زن و مرد و نیز خاطرات در 8 جلد از جمله آثار اوست. این شخصیت برجسته سرانجام در 27 فروردین سال 1364 ش برابر با 25 رجب 1406 ق در 83 سالگی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "شیخ علی جواهری" (1374 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ علی جواهری از علمای بزرگ بروجرد، در سال 1283 ش برابر با 1322 ق به دنیا آمد. آیت‌اللَّه جواهری پس از سفری که به ایران داشت به دعوت آیت‌اللَّه‌بروجردی که در آن زمان ساکن بروجرد بود، به آن شهر رفته و سالیان متمادی در آن جا اقامت گزید. ایشان شعر عربی را بسیار روان می‌سرود و با خط بسیار زیبایش به استنساخ کتب می‌پرداخت. از ویژگی‌های این عالم برجسته، زهد و تقوی و تهجّد و مداومت بر ادعیه و نوافل و کثرت مطالعه و نوشتن بود. از تألیفات ایشان می‌توان از دیوان اشعار، تقریرات درس فقه آیت‌اللَّه بروجردی و جواهرالعلوم در چهار جلد نام برد. او همچنین از حضرات آیات سیدحسین بروجردی، میرزای نایینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم دارای اجازه اجتهاد بود. آیت‌اللَّه علی جواهری سرانجام در 27 فروردین 1374 ش برابر با 16 ذی قعده 1415 ق در 91 سالگی در بروجرد به دیار باقی شتافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

وفات محدث ایرانی تبار "ابن هُمام اسکافی" در بغداد(336 ق)
ابن هُمام در سال 258 قمری دیده به جهان گشود ودر دوران تحصیل از محضر اساتیدی همچون احمد بن ادریس قمی، عبداللَّه‌بن جعفر حمیدی و پدرش بهره برد. وی در عصر خود از بزرگ‌ترین مورخان شهر بغداد به شمار می‌رفت. از آثار وی می‌توان به "الانوار فی التاریخ الائمة(ع)" اشاره کرد. این عالم بزرگ در بغداد وفات یافت و در مقابر قریش به خاک سپرده شد.

درگذشت "ابن دراج قسطلی" شاعر و کاتب مشهور اندلسی(421 ق)
ابوعمر احمد بن محمد بن عاص مشهور به ابن دَرّاج از بزرگ‌ترین شاعران اندلس بوده و نماینده‌ی اصلی اعتلای این سرزمین در پایان قرن چهارم و ابتدای قرن پنجم محسوب می‌شد. وی سبک نوینی در قالب‌های شعر قدیم عربی پدید آورد و اشعارش علاوه بر آثار ادبی، منبع موثقی از اتفاقات آن دوران است.

وفات "ابن سرّاج" ادیب، شاعر و فقیه مالکی در اندلس(508 ق)
(ابن سرّاج) ادیب، شاعر و فقیه مالکی در خانواده‌ای اهل دانش و فضل در عصر ملوک الطوائف اندلس متولد شد. دانش‌اندوزی خود را نزد جد و پدرش که بزرگ اندلس به شمار می‌رفتند، آغاز کرد. در پی فوت پدر، ابن سرّاج که به استادی در علم نحو شهرت داشت، به تدریس پرداخت.

یورش صهیونیست‌ها به فلسطینیان در آستانه تشکیل رژیم صهیونیستی (1948م)
در روز شانزدهم آوریل 1948م، صهیونیست‌های مسلح در حمله به اردوگاه سابق ارتش انگلستان در تل لیتفنسکی در فلسطین، نود فلسطینی را کشته و تعدادی را مجروح کردند. این فاجعه زمانی روی داد که از یک طرف نیروهای انگلیسی در حال ترک پادگان‌ها و اردوگاه‌های خود و بازگشت به میهن‌شان بودند و از طرف دیگر صهیونیست‌ها عملیات کشتار فلسطینی‌های بی‌گناه را با هدف تشکیل دولت نامشروع صهیونیستی تشدید کرده بودند. نتیجه این اقدامات هماهنگ انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطینی، قتل عام و آوارگی تعداد زیادی از آنان و اعلام موجودیت رژیم اشغال‌گر قدس در یک ماه بعد بود.

تولد "چارلی چاپلین" کمدین معروف سینما (1889م)
چارلْزْ اسپِنسِر چاپْلین معروف به چارلی چاپلین کمدین و بازیگر شهیر جهان در 16 آوریل 1889م در لندن به دنیا آمد. او در جوانی به آمریکا رفت و از سال 1945م به کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی روی آورد. چاپلین در امریکا به دلیل ساختن فیلم‌های انتقادی و همدردی با فقرا و محرومین جامعه از سوی دولت آن کشور با محدودیت‌هایی مواجه گردید و در سال 1952م حکم تبعید وی از امریکا صادر شد. در واقع به علت آن‌که وی در آثارش به عنوان یک مصلح اجتماعی، به نظام طبقاتی حمله می‌نمود و مشکلات جامعه را مطرح می‌ساخت و از سوی دیگر دیدگاه منفی وی نسبت به جامعه مدرن و ماشینیسم، باعث شد تا در فضای ضد کمونیستی پس از جنگ دوم جهانی، مورد انتقاد قرار بگیرد. او که خود را "شهروند جهان" می‌دانست و تابعیت امریکا را نپذیرفته بود، در دوره حاکمیت نظریه ضدکمونیستی "مک کارتیسم" به عنوان یک شهروند متمایل به اندیشه‌های کمونیستی در معرض اتهام قرار گرفت.

چاپلین که ادامه کار در امریکا را دشوار می‌دید، همراه همسرش به سوئیس رفت. او در نامه معروف خود به دخترش، برهنگی را بیماری هنر معاصر می‌داند و تصریح می‌نماید: "در دنیایی که زندگی می‌کنی تنها رقص و موسیقی نیست... گهگاه با اتوبوس در شهر بگرد، زنان بیوه و کودکان یتیم را نگاه کن. روزی یک بار با خود بگو من هم یکی از اینان هستم، و تو یکی از آنها هستی دختر من، نه بیشتر". کلام آخر چارلی به دخترش این است که "تا آن جا که در توان من بود تلاش کردم آدمی باشم، تو نیز تلاش کن". به‌طور کلی فیلم‌های چارلی چاپلین حاوی طنز گزنده آمیخته با اندوه است و انتقادات جسورانه او از مناسبات نابرابر اجتماعی و عشق به انسانیت در تمام آثارش به چشم می‌خورد. جویندگان طلا، دیکتاتور بزرگ و عصر ماشین از کارهای معروف اوست. چارلی چاپلین سرانجام در دسامبر در بیست و پنجم سال 1977م در هشتاد و هشت سالگی در سوئیس درگذشت.

روز ملی "دانمارک"
کشور دانمارک در شمال اروپا بین دریای بالتیک و دریای شمال قرار گرفته است. مساحت دانمارک 43/094 کیلومتر مربع و جمعیت آن 5/300/000 نفر می‌باشد. پایتخت دانمارک کپنهاک و واحد پول آن کرون است. حدود 90 درصد مردم دانمارک پیرو مذهب پروتستان بوده و اکثریت آنها ملیت دانمارکی دارند و از نژاد سفید اروپایی هستند. زبان رسمی مردم، دانمارکی است. از نظر اقتصادی، دانمارک یکی از کشورهای ثروت‌مند اروپایی به شمار می‌آید. اورهوس، اودنسه و اولبورگ از شهرهای مهم این کشور هستند. حکومت دانمارک مشروطه سلطنتی با یک مجلس قانون‌گزاری می‌باشد. این کشور دارای دو روز ملی می‌باشد که یکی پنجم ژوئن و دیگری شانزدهم آوریل است

وقوع آتش‌سوزی مهیب در سرزمین منای عربستان (1997م)
در 16 آوریل 1997م و در جریان مراسم معنوی حج، انفجار یک کپسول گاز پیک نیک باعث ایجاد آتش سوزی مهیبی در محل وقوف حجاج خانه خدا در سرزمین مِنا در 10 کیلومتری مکه شد. در اثر این آتش‌سوزی، 343 تن از حجاج کشته و 1290 تن دیگر مجروح شدند و هفتاد هزار چادر در آتش سوخت. این حادثه دومین آتش‌سوزی بزرگ در منا پس از آتش‌سوزی دسامبر 1975 م بود که باعث مرگ هزار نفر و جراحت چندین هزار حاجی شد. وقوع چنین حوادث مرگبار باعث شد تا دولت عربستان در سرزمین منا، چادرهای نسوز نصب کند.

آغاز تهاجم ترک‌های عثمانی علیه امپراتوری روم شرقی (1453م)
امپراتوری روم شرقی یا بیزانس با تقسیم امپراتوری روم باستان در اواخر قرن چهارم میلادی شکل گرفت. حدود جغرافیایی این امپراتوری متغیر بوده اما می‌توان شبه جزیره بالکان و آسیای صغیر را قسمت عمده آن دانست. این امپراتوری در مدت عمر هزار ساله‌اش با مهاجمین خارجی مانند بلغارها، اسلاوها، ترک‌ها، اعراب و ایرانیان مواجه بوده است. اولین امپراتور بیزانس در سال 395م به سلطنت رسید و پس از وی حدود 80 نفر در این مسند قرار گرفتند. در قرون پایانی، این امپراتوری با تهاجم ترک‌های عثمانی مواجه بود اما همچنان به مقاومت خود ادامه می‌داد و اگرچه از دولت‌های اروپایی کمک طلبید اما این درخواست کمک، بی‌پاسخ ماند. سرانجام در دوره کُنسْتانْتین یازدهم، شهر قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح پادشاه عثمانی و ارتش وی تصرف گردید. سلطانِ عثمانی که دو سال قبل از آن به حکومت رسیده بود با تدارک لشکری عظیم و نیز تهیه تجهیزات جنگی و از جمله توپ‌هایی با گلوله نیم تنی، در 16 آوریل 1453م حمله خود را آغاز نمود و در روز 29 مه آن سال تهاجم نهایی را عملی نمود. در جریان این حمله امپراتور روم کشته شد و شهر به تصرف ترک‌ها درآمد و امپراتوری روم شرقی سقوط نمود. تاریخ نگاران این مقطع را آغاز "عصر جدید" می‌دانند.

مصطلح شدن عبارت "جنگ سرد" بین بلوک شرق و غرب (1947م)
پس از جنگ جهانی دوم، بر سر مسائلی چون سرنوشت آلمان، اروپای خاوری و حکومت این کشورها و... اختلافاتی بین امریکا و هم‌پیمانانش با شوروی پدید آمد که باعث جنگ تبلیغاتی وسیعی علیه یک‌دیگر گردید. این جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی در نهایت توسط برنارد باروک، سیاست‌مدار امریکایی به عنوان جنگ سرد مطرح شد و این واژه از این زمان برای توصیف روابط شرق و غرب وارد فرهنگ سیاسی جهان گردید. به بیان دیگر جنگ سرد اصطلاحی است که نخستین بار در مورد جنگ روانی و تبلیغاتی بین شوروی و کشورهای کمونیست از یک طرف و کشورهای بلوک غرب از سوی دیگر به کار برده شد. در این جنگ، کشورهای متخاصم به جای توسل به زور و اقدام به جنگ، به تبلیغات و عملیات ایذایی علیه یک‌دیگر اکتفا می‌کنند. در جنگ سرد هم‌چنین حالت کشمکش دو کشور که هر یک می‌کوشد خود را قوی و کشور مقابل را ضعیف نشان دهد به وفور یافت می‌شود.

در این میان، کشورهای بلوک شرق و غرب، پیمان‌های متعددی علیه هم منعقد کردند که انعقاد پیمان‌های ناتو، سیتو و پیمان‌های دوجانبه امریکا با کشورهای جهان سوم به منظور قرنطینه و محاصره بلوک کمونیست، و نیز پیمان ورشو در شرق، از جمله عوارض و جنبه‌های دیگر جنگ سرد به شمار می‌آیند. نخستین دوره جنگ سرد از سال‌های 1946 تا 1962م ادامه داشت و با مرگ رهبران پیشین امریکا و شوروی، دوره تازه جنگ سرد تا اوایل دهه 1990م نیز ادامه یافت. به طور کلی ویژگی‌های جنگ سرد عبارتند از: آماده سازی نیروهای نظامی دو طرف و مسلح شدن به سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه تبلیغاتی بسیار فشرده در دو طرف، عدم انجام هیچ گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز بین طرفین و سرایت کشاکش کمونیسم و سرمایه‌داری به جهان سوم.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار