وسایل خانگی شیک و پر زرق و برق در کنار کارایی برای انجام راحت کارهای خانه می‌توانند خطری بزرگ برای سلامتی یک از حواس مهم پنجگانه افراد باشند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران هشدار می‌دهند برخی از لوازم خانگی نیز می‌توانند سبب از دست رفتن سلامتی افراد شوند.

گفتنی است، دانشمندان سروصدای ناشی از برخی از وسایل خانگی را برای سلامت گوش و حس شنوایی افراد بسیار زیان بار می‌دانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، سروصدای وسایلی مانند جاروبرقی، غذاساز، دستگاه آبمیوه‌گیری، ماشین هواکش، لباسشویی و ظرفشویی و حتی تلویزیون و وسایل دیجیتالی می‌توانند آسیب جدی به گوش برسانند.

دانشمندان میزان سروصدای این دستگاه‌ها را بیش از ۵۵ دسی بل معرفی کرده‌اند، در صورتی که برخی از این وسایل تا ۹۰ دسی بل صدا نیز می‌توانند تولید نمایند.

دانشمندان با انجام مطالعه دریافته‌اند بد‌ترین وسایل خانگی پرسروصدا، میکسر مواد غذایی با تولید ۹۰ دسی بل، خشک کن لباس ۶۰ دسی بل، ماشین لباسشویی ۷۰ دسی بل، جارو برقی ۷۰ دسی بل و یخچال و فریزر حدود ۵۰ دسی بل می‌باشند.

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که افرادی که از این وسایل در خانه استفاده می‌کنند معمولا نسبت به سروصدای تولیدی از آنها بی‌توجه هستند که این می‌تواند سبب بروز آسیب جدی به گوش آن‌ها شود.

پزشکان توصیه می‌کنند، افراد چنانچه از این نوع وسایل در خانه استفاده می‌کنند سعی کنند همزمان از آن‌ها استفاده نکنند و یا در صورت عدم نیاز در زمان استفاده از آن‌ها در محل حضور نداشته باشند.



منبع دیلی میل



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.