نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در ترویج فرهنگ سلامت بر کسی پوشیده نیست و با قاطعیت می‌توان اذعان داشت که از رسانه‌ها می‌توان به عنوان بهترین حامی سلامت و مروجان خودمراقبتی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، رسانه‌ها نقش مهم و موثری در سلامت و
خود مراقبتی مردم دارند که با اطلاع رسانی دقیق و مناسب و افزایش آگاهی می‌توانند سطح سلامت افراد را بالا ببرند. در واقع مطابق با سیاست‌هایکلی سلامت، پیشگیری بر درمان تقدم دارد و به همین دلیل در شعار امسال این تقدم لحاظ شد و با تاکید می‌توان اظهار کرد که جهت‌گیری کلی نظم و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مربوط به سلامت مردم با اولویت
پیشگیری است. 

باید توجه داشت سیمای سلامت در کشورمان دگرگون شده و به سمت الگوی تقدم پیشگیری بر درمان می‌رود، هرچند که به گفته کار‌شناسان مهم‌ترین بیماری‌هایی که باعث بیشترین دلیل مرگ و میر در کشورمان بوده بیماری‌های قلب و عروق، سوانح و حوادث، فشار خون بالا، دیابت، رفتارهای آسیب‌زا نظیر کم تحرکی، استعمال دخانیات و غیره است که با توجه به افزایش این بیماری‌ها، خود مراقبتی بهترین تضمین کننده سلامت در کشور است و ارکان اساسی خود مراقبتی؛ متولیان سلامت، رسانه‌ها، مدیران و مردم هستند. 

بی‌تردید باید استفاده از رسانه‌ها همچون صدا و سیما، رسانه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، مطبوعات و نشریات را بهترین راهکار سیستم بهداشتی برای ترویج خود مراقبتی قلمداد کرد که بهترین ابزار، فضا، فرصت و استفاده از تمام امکانات خود را برای افزایش خود مراقبتی قرار می‌دهند و نقش ویژه و تاثیرگذاری در خصوص ترویج خودمراقبتی دارند. 

در کل رسانه‌ها در شکل گیری افکار عمومی و ارتقاء آگاهی مردم نقش زیادی دارند و رسانه‌ها با در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح به مردم می‌توانند در سلامتی آن‌ها نقش بسزایی ایفا نمایند. 
 
 اما یادمون نره که بدون اصحاب رسانه اطلاع رسانی پیام سلامت برای مردم ممکن نیست چرا که این افراد وظیفه دارند به مردم آموزش دهند چگونه از خود مراقبت کنند تا به بیماری مبتلا نشوند.

تیزرهای تبلیغاتی عاملی موثر در خود مراقبتی
دکتر مهدی مشکی، دانشیار علوم پزشکی گناباد و مرکز تحقیقات اجتماعی و ارتقای سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاراندرخصوص چهارمین روز از شعار هفته سلامت گفت: رسانه‌ها، قطعا تأثیر بسزایی درخود مراقبتی هر جوان دارد، بنابراین رسانه‌ها به صورت (جمعی، سطحی و یا مقطعی) عمل می‌کنند و این اتفاق طبیعی است که به روش‌های مختلفی تأثیر خود را در خود مراقبتی و سلامت افراد بگذارد. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی، انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی به نوعی کمک کننده در خود مراقبتی هستند، عنوان کرد: برنامه‌های آموزشی که درخصوص رژیم‌غذایی پخش می‌شود و یا برگزاری نمایش‌ها در قالب طنز ، انیمیشن می‌تواند تا حدی موثر واقع شوند. 

دانشیار مرکز تحقیقات اجتماعی و ارتقای سلامت، با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید برنامه‌های آموزشی خود را براساس گروه سنی مخاطب بسازند، تصریح کرد: در این میان، نحوه ساخت برنامه‌های آموزشی و محتوای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اینگونه برنامه‌ها باید زیرنظر افرادی که متخصص این رشته هستند انجام شود.

 مشکی، درخصوص اینکه برنامه‌ها با مسائل اخلاقی و اجتماعی در این زمینه می‌تواند اثرگذار باشد گفت: اینگونه برنامه‌ها می‌توانند به شکل نشست، میزگرد برنامه‌ریزی شود تا خانواده‌ها و خود فرد با عوارض مصرف سیگار، مواد مخدر و یا فست‌فود‌ها و...) آشنا شوند. 

رسانه‌ها باید جوانان را نسبت به رفتارهایی پرخطر آگاه کنند
حمیدالله وردی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، استاد گروه آموزش و ارتقای سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران درخصوص نقش رسانه‌‌ها در خود مراقبتی نوجوانان و جوانان گفت: نقش رسانه، اساسا و ماهیتا در اهمیت خود مراقبتی نوجوان و جوان نقش بسزایی دارد بدلیل اینکه جوانان علاقمند به دریافت برنامه‌های جذاب و هیجانی با اکشن زیاد هستند. 

وی با بیان اینکه جوانان بدنبال یکسری پیام‌های نوشتاری ماجراجویانه و حوادث در رسانه‌ها هستند، افزود: در عین حال جوانان بدنبال دریافت پیام‌ها و مطالعه یکسری پیام‌های نوشتاری در مقابل رفتارهای ماجراجویانه و حوادث هستند، بنابراین رسانه‌ها اگر می‌خواهند جوانان نسبت به خود مراقبتی اهمیت دهند باید نقش حساس و هوشمندانه ایفا کنند. 

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در این زمینه ایفا کننده دو نقش هستند، گفت: بخشی از این نقش که باعث مهارتهای خود مراقبتی می‌شود و تقویت انجام رفتارهای خود مراقبتی است و اینکه رسانه‌ها چطور می‌توانند خود مراقبتی را توسعه دهند در واقع خود مراقبتی به آن دسته از برنامه‌ها با جذابیت و علاقمندی جوانان همراه است. 

وی به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید از یک طرف جوانان را نسبت به رفتارهای پرخطر حساس کنند و از طرفی شرایطی فراهم آورند تا یکسری مهارتهای مقابله‌ای را کسب کنند تا در شرایط مختلف بتوانند مقابله کنند. 


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار