رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: شهرستان بیجار از مناطق آلوده به تب مالت است و آموزش چهره به چهره روستائیان راهکار مناسبی برای مبارزه با این بیماری است.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، دکتر امانی گفت: برای مبارزه با تب مالت، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی پرورش دام به طور 100 درصد تحت نظارت و کنترل ماموران این اداره در آمده اند.

وی از پوشش 85 درصدی مناطق روستایی برای انجام واکسیناسیون خبر داد و افزود: ارتباط مردم با شهرهای بعضی از استان های همجوار، کار کنترل و مبارزه با تب مالت را با تاخیر مواجه کرده است و یکی از برنامه های مهم سال 93 هماهنگی با این استان ها است.

وی افزود: وجود بیش از 300 هزار دام پراکنده در 216 واحد روستایی، تناسبی با امکانات و نیروی انسانی شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار ندارد و مبارزه با تب مالت از این نظر مشکل شده است.

رییس مرکز دامپزشکی شهرستان بیجار مهمترین راه های انتشار تب مالت را عدم دفن جنین سقط شده حیوانات، عدم رعایت زمان لازم برای جوشاندن شیر، عدم استفاده از دستکش هنگام شیر دوشی و بی توجهی به آموزش ها و توصیه های ماموران مراکز بهداشتی عنوان کرد.

وی گفت: اگر کمیته برنامه ریزی شهرستان حمایت های مالی مناسب را انجام دهد می توان بعضی از دام ها و یا گوساله های مبتلا را از بین برد و از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

دکتر امانی بیان کرد: خام خوری، استفاده از بستنی سنتی، استفاده از فراورده های غیر پاستوریزه، مصرف پنیرهای سنتی و تبلیغات غلط در خصوص بعضی فراورده های دامی  از عوامل مهم انسانی انتشار تب مالت است./س
 
برچسب ها: آلوده ، تب مالت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.