در مراسم اختتامیه‌ آیینه‌ مطهر مطرح شد؛

" شهید مطهری" شکاف بین حوزه و دانشگاه را از میان برداشت

در مراسم اختتامیه‌ی آیینه‌ی مطهر، به از بین بردن شکاف بین حوزه و دانشگاه توسط "شهید مطهری" اشاره شد.

 به گزارش خبرنگار تجسمی  باشگاه خبرنگاران  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مراسم اختتامیه‌ی آیینه‌ی مطهر  که  امروز در خانه هنرمندان ایران  برگزار شد گفت: شهید مطهری اندیشمند فقیه و نظریه پردازی ژرف نگر بود که متاسفانه به تیر دشمنان کج اندیش به معبود پیوست.

وی در ادامه گفت: استاد مطهری عالم جامعی بود، اما با تاسف بعد از پیروی انقلاب اسلامی آنقدر زنده نماند.

جنتی در ادامه تصریح کرد: نبودن یا اندک بودن نظریه‌هایی که بتوان در آنها برای حوزه فرهنگ و هنر برنامه ریزی کرد خلاء بزرگی در فرهنگ و هنر به شمار می‌آید.

وی همچنین دربا‌ره‌ی توجه هنر در کشورمان گفت: ایران از منظر هنر به مانند تابلویی است که در همه‌ی عصر‌ها تابش خیره کننده‌ای داشته که برخی هنرها در این تابلو خیره کننده تر بوده‌اند، مانند نقاشی، خوش نویسی و نگار گری و البته از هنرهای نو پدید هم می‌توان به گرافیک اشاره کرد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اهمیت و توجه به آثار هنری گفت: برای من توفیقی است که در جمع اساتید فرهیختگان و هنرمندان حضور دارم و از اینکه در این جمع حضور دارم، بسیار خرسندم.

وی تصریح کرد: مراسم حاضر را بسیار ارزشمند می‌دانم چرا که از یک سو با نام فقید شهید مطهری ارزش پیدا کرده و از سوی دیگر میزبان هنرمندان متعددی است که با توجه به هنر آثاری شایسته آفریدند.

وی گفت: بی تردید این آثار حاصل احساس لطیف و گران مایه‌ی شما (هنرمندان) در آفرینش نقش‌های فریبا است، آثار فاخری که چون نسیم بر جان مشتاقان و هنر دوستان وزید و آن‌ها را به وجود آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امید آن‌که همواره با تکیه بر عنایات خاص دایره‌ی بینایی برای ارتقاء هنری که در وجودتان نهاده شده گام‌های بلند تری را بردارید.

وی در ادامه در وصف استاد "شهید مطهری" گفت: شهید "مرتضی مطهری" اندیشمند فقیه و نظریه پرداز ژرف نگری بود که به تیغ دشمنان کج‌اندیشه به معبود پیوست. شهید مطهری ضرورت‌ها را خیلی خوب دریافته بود و شکاف میان حوزه و دانشگاه را از میان برداشته بود.

جنتی تصریح کرد: اگر نظریات استاد مرتضی مطهری در باب موسیقی یا معماری را بنگرید، خواهید دید که یک نظریه چگونه می‌تواند راه گشا باشد

وی درباره‌ی نگاه شهید مطهری به هنر نیز گفت: از نگاه شهید مطهری هنر منشاء الهی دارد و جنبشی است که از سوی انسان بتواند درد هجران را کاهش دهد.

وی گفت: هنرمند مانند همه‌ی انسان‌ها چون جلوه‌‌ای از کمال الهی را دیده، عاشق شده است و آفرینش آثار هنری ستایش از این درک و نگاه انسانی است و این عشق و طلب در آثار هنری متجلی می‌شود.

وی همچنین درباره‌ی هنر در کشورمان نیز گفت: شاهکارهای ماندگار هنری در دوره‌ی اسلامی همچون نقاشی و خوشنویسی، حاصل جوشش ذهن آفرینش نگر هنرمندان بوده است که البته اگر به سوی سفارشی شدن پیش برود، از درجه‌ی جوشش آن کاسته می‌شود.

* ایران به مانند تابلویی هنری در تمام عصر‌ها

جنتی گفت: ایران از منظر هنر به مانند تابلویی است که در همه‌ی عصر‌ها تابش خیره‌ کننده‌ای داشته، البته برخی هنرها در این تابلو تابش خیره کننده تر داشته‌اند، مانند نقاشی، خوشنویسی و نگار گری و البته از هنرهای نو پدید هنر گرافیک را به این تابش باید اضافه کرد.

در ادامه‌ی این مراسم "محمدرضا جعفری جلوه"، قائم مقام بنیاد "شهید مطهری" نیز گفت: اینجا میعادگاه طلاقی هنر است، هنری که برگرفته از اخلاص و ابتکار است.

وی گفت: ستاد بزرگداشت استاد شهید مطهری هرچند با وسع محدود می‌کوشند این برنامه‌ها را اجرا کند، امیدوارم به خوبی بتواند این آیین و آیین‌هایی شبیه این گسترش و تاثیر موثری تری داشته‌ باشد.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی دومین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی "آیینه‌ی مطهر"، "محسن سلیمانی" دبیر ای دوسالانه گفت: جشنوار‌ه‌ی هنرهای تجسمی آیینه‌ی مطهر با هدف ترویج اندیشه‌های استاد شهید مطهری و نیز ایجاد تعامل بین هنرمندان خلاق از سوی بنیاد شهید مطهری برگزار شده است.

وی در ادامه گفت: امید است روند برگزاری این جشنواره بر اساس تجربه و اصلاح نقاط ضعف ادامه و طی طریق نماید.

اهدای جوایز برگزیدگان در این مراسم از نفرات برگزیده در رشته‌های خوش نویسی، نقاشی، گرافیک و نگار گری تقدیر شد.

در رشته‌ی خوشنویسی نفرات اول تا سوم به ترتیب مصطفی عابدینی، علی خیر حبیب آبادی، زهره رئیس ساداتی و هادی صادقی و در رشته‌ی شکست نستعلیق ذبیح الله لولویی مهر، محمد نطنزی، شمن الدین مرادی و در رشته‌ی نقاشی، هیات داوران اثری را برای رتبه‌ی اول حائز اهمیت ندانست و در رتبه‌ی دوم و سوم، سعید دولتی، عزیزه موسوی، و در رشته‌های نقاشی، هیات داوران این بار اثری را حائز برگزیده شدن در رتبه‌ی اول و دوم ندانست و بنابراین رتبه‌ی سوم به هادی هنر دوست رسید.

از حاشیه‌های این مراسم به نفرات برگزیده علاوه بر لوح تقدیر، نفری 300 هزار تومان وجه نقد داده شد.

از دیگر حاشیه‌ها می‌توان به حضور نداشتن علی مطهری در مراسم آیینه‌ی مطهر که دربرگیرنده‌ی آثاری که برگرفته‌ از سخنان شهید مطهری بود اشاره کرد.

گفتنی است نمایشگاه دومین دوسالانه‌ی هنرهای تجسمی آیینه‌ی مطهر به مدت دو روز در خانه‌ِ هنرمندان ایران ادامه دارد.


انتهای پیام/


ادامه دارد/

برچسب ها: نگارگر ، تجسم ، هنر ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار