محققان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران موفق به طراحی و ساخت یک واحد مدل آزمایشگاهی موزع کارنده نیشکر شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،دکتر عباس اکبرنیا، عضو هیات علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و مجری این مدل آزمایشگاهی درخصوص اهمیت ساخت آن گفت: یکی از مهمترین عوامل در امر توسعه و ایجاد کشاورزی پایدار، حرکت به سوی مکانیزه‌کردن عملیات کشاورزی است. ماشین‌های کاشت از جمله تجهیزاتی هستند که در امر مکانیزاسیون مزارع بسیار کاربرد داشته و در راستای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بازدهی از آنها استفاده می‌شود.

اکبرنیا افزود: از جمله ماشین‌های کاشت، کارنده قلمه نیشکر است که در امر مکانیزاسیون مزارع نیشکر بسیار ضروری است. نیشکر گیاهی است که برای تولید و استخراج قند از ساقه آن در سطح وسیع در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و مرطوب باشد، کشت می‌شود. با توجه به شرایط آب و هوایی، بافت و ساختار خاک مزارع کشور و نیز متفاوت بودن الگوی کشت در ایران، متأسفانه دستگاه‌های کارنده خارجی وارد شده قادر به پاسخگویی شرایط زراعی مزارع کشور نبوده و نمونه‌های ساخت داخل نیز که عموماً کپی‌سازی از روی نمونه‌های خارجی است، از کارآیی لازم برخوردار نیستند.

مجری دستگاه موزع کارنده نیشکر اظهار کرد: بدین لحاظ بکار بردن سازوکاری که فاقد نقاط ضعف فوق باشد و بتواند موضوع بالا آوردن قلمه‌ها از داخل مخزن و تحویل آنها به لوله سقوط را بطور پیوسته و یکنواخت انجام دهد، قابل تأمل خواهد بود. لذا موضوع ساخت موزع مرکب از زنجیر و تسمه نقاله مطرح شد و اقدام لازم برای اجرایی کردن این امر به عمل آمد.

اکبرنیا تصریح کرد: در این پروژه یک مدل آزمایشگاهی موزع مرکب به منظور استفاده در دستگاه‌های کارنده نیشکر، طراحی و ساخته شد که موزع مذکور با انجام ارزیابی‌های لازم آماده نصب در دستگاه‌های کارنده (ماشین کاشت) قلمه نیشکر است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ساخت ، موزع ، نیشکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار