مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: این استان به لحاظ نگهداری از چهار هزار و 339 جلد کتاب های چاپ سنگی و سربی پس از آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور را دارد

مطیعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گفت : استان مرکزی با داشتن 545 جلد کتاب های خطی رتبه چهارم را پس از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس به خود اختصاص داده است.

وی گفت: این آثار که از افتخارات ملی کشورمان محسوب می شود از سوی فرهیختگان جمع آوری و به صورت رایگان جهت نگهداری مطابق با استانداردهای بین المللی در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.

وی قدیمی ترین کتابهای خطی این مرکز را ˈالوافیه فی شرح الکافیهˈ با 717 سال قدمت و دو جلد کتاب چاپ سنگی با 195 سال قدمت و یک جلد کتاب چاپ سربی با 188 سال قدمت معرفی کرد.

مطیعی گفت: جز یک مورد از کتابهای چاپ خطی که به مدت یک ماه برای مرمت های لازم در بیمارستان کتاب نگهداری و تکمیل شد، تمامی کتابهای قدیمی موجود بسیار نفیس، منحصربه فرد و سالم هستند و از سوی خانواده های استاد ابراهیم دهگان مورخ معاصر، واعظ زاده اراکی و عدلی اراکی همگی در شهر اراک و شماری از آثار مکتوب توسط خانواده های فرهنگ دوست در شهرهای ساوه، تفرش و خمین تحویل شده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: تمامی آثار خطی این مرکز با همکاری آستان قدس رضوی دیجیتالی شده است و برای افزایش ضریب اطمینان، یک نسخه دیجیتالی در آستان قدس رضوی و نسخ اصلی و فرعی آنها در سالن مفاخر استان مرکزی نگهداری می شود.

مطیعی افزود: این کتاب ها در شرایط تعریف شده و مطابق با استانداردهای بین المللی در دمای مشخص بین 19 تا 23 درجه سانتیگراد ، با رطوبت بین 40 تا 45 درصد و تابش نور مناسب نگهداری می شوند./س
 
برچسب ها: چاپ ، سنگی ، کتابها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.