بخش عمده‌ای از اعتبارات دانشگاه‌ها و نیز وقت و توان اساتید و دانشجویان به آموزش اختصاص می‌یابد در حالی که علم عمدتاً بوسیله پژوهش تولید و با آموزش توزیع می‌گردد.

دکتر حسین شیخ‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهش‌های دانشجویی صرفاً جمع آوری مطالب از منابع مختلف است و نمی‌توان نام پژوهش را بر آنها نهاد؛ اظهار داشت: بازار داغ خرید و فروش تحقیق و پایان نامه در میدان انقلاب تهران تا حدی بیانگر وضع پژوهش در دانشگاه هاست. 

وی با بیان اینکه شاید در هیچ موضوع دیگری به وضوح در مورد یک کار ممنوع و غیر قانونی تبلیغ صورت نگیرد؛ افزود: تبلیغ از طریق تراکت، دیوار نویسی و حتی نوشتن آگهی در زیر پای عابران زیان‌های گوناگون دارد؛ از جمله اینکه انگیزۀ تحقیق جدی توسط سایر دانشجویان را از بین می‌برد

وی با اشاره به آن دسته از دانشجویانی که علاقمند به کار پژوهشی هستند، گفت: اغلب این دانشجویان می‌ترسند روزی پایان نامه آنها نیز در بازار خرید و فروش شود زیرا بخشی از پایان نامه‌های میدان انقلاب متعلق به دانشجویان زحمتکشی است که لااقل دو سال از عمر خود را صرف نوشتن آنها می‌کنند و به طرق گوناگون مانند حک کردن سایت کتابخانه‌ها و... به دست دلالان می‌افتد. 

 عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی مشکل اساسی آموزش عالی در شرایط فعلی را کاهش کیفیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست و خاطرنشان ساخت: اهمیت این مقاطع به این دلیل است که بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به تدریس در مراکز آموزش عالی می‌پردازند و در صورت ضعف علمی آن‌ها چرخۀ ضعف علمی نیز تکرار می‌شود که این امر اساس نظام آموزش عالی را با خطر جدی مواجه می‌سازد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
امیر
۲۰:۲۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا کدوم پژوهش؟یکسری واقعا زحمت میکشن اما بعضی از اساتید و دانشجوها زحمات اونها رو به باد میدن
آخرین اخبار