نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید که پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، امریکا تعدادی از سربازانش را در این کشور باقى خواهد گذاشت.

به گزارش گروه وبگردی  باشگاه خبرنگاران ،جیمز دوبینز نماینده خاص امریکا، این مطلب را به تاریخ 23 اردیبهشت، در شهر توکیوی جاپان در جلسه اى که در مورد افغانستان برگزارشده بود، به خبرنگاران اظهار داشت.

وی افزود که حامد کرزی، پس از انتقال قدرت سیاسی نیز در میان مردم تأثیر و نفوذ خواهد داشت.

دوبینز گفت:  ما هنوزهم بالای پلان خارج شدن از افغانستان کار می کنیم؛ اما این پس از یک یا دو ماه بعد فیصله خواهد شد که چه تعداد عساکر، در افغانستان باقی بمانند.

همچنان نماینده خاص امریکا اظهار داشت که آنها در همکاری با متحدین شان، در راستاى مشوره دهی، تربیت و همکاری با نیروهای امنیتی افغان، آمادگی ماموریت جدیدی را دارند.

به گفتۀ وی، پس از سال 2014 نسبت به عساکر فعلی، نیروهای اندکى در افغانستان باقی خواهند ماند؛ اما قابل ذکر است که عساکر ما در این کشور باقی می مانند.

دوبینز گفت که حالا 51 هزار عسکر ناتو تحت رهبری امریکا، در افغانستان مستقر هستند و قرار است که تا آخر سال، تعداد بیشتر آنان بیرون شوند.

از جانب دیگر، قصر سفید گفته است که اوباما تا حال این تصمیم را نگرفته که پس از سال 2014، چه تعداد عساکر در افغانستان باقی بماند.

نماینده خاص امریکا در پاسخ به سوالى مبنى بر رفتن انتخابات به دور دوم و اعلام نتایج نهایی آن گفت:  رقابت میان دو تن از نامزدان پیشتاز خواهد بود.

قرار است که کمیسیون مستقل انتخاباتی، طی چند روز اخیر، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نماید؛ در نتایج ابتدایی، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، از نامزدان پیشتاز در انتخابات بودند.

دوبینز افزود که برای آیندۀ بهتر و یک افغانستان انکشاف یافته، برگزاری انتخابات ضروری است.

به گفته وی، هر کسى در انتخابات پیروز شود، پس از دورۀ 13 ساله حکومت کرزی، رهبری را به عهده می گیرد.

نماینده خاص امریکا در مورد کرزی گفت که اگر وی از قدرت هم برکنار شود، نفوذ سیاسی و تأثیر وی باقی خواهد ماند.

وی افزود:  کرزى، يکى از اشخاص با نفوذ خواهد بود، که به نظر من این کدام حرف بدی نخواهد بود و رئیس جمهور جدید، باید به وی احترام بگذارد.

/انتهای پیام


منبع :روزنامه افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.