نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر تاکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات، کمک اقتصادی آمریکا را قبول نخواهم کرد زیرا از آن به عنوان ابزاری برای تاثیر گذاشتن بر تصمیمات مصر استفاده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "حمدین صباحی" در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، در پاسخ به این سوال که حزب وی در سال دو هزار و یازده با گروه اخوان المسلمین ائتلاف کرد اما جریان مردمی و حزب الکرامه در سال دو هزار و چهارده در انتخابات پارلمانی با چه کسانی ائتلاف خواهد کرد، گفت ما شرکایی داریم و با آن ها وارد انتخابات ریاست جمهوری شده ایم. در انتخابات پارلمانی با ائتلاف ملی شرکت خواهیم کرد. اگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی نرسم نقش خود را در میان مخالفان ایفا خواهم کرد و هدف ساخت کشوری موفق اما از موضع مخالفان ملی است که علاقمندند تجربه ساخت کشور ملی دمکراتیک مدنی موفقیت آمیز باشد.

صباحی اظهار داشت موضع ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت واضح و روشن است مبنی بر اینکه حمدین صباحی خطرناک تر از السیسی است. اخوان المسلمین فرصت داشتند اما آن ها به خودشان آسیب رساندند و بعد از آن مردم مصر درباره آن ها عادلانه قضاوت کردند.

مجری شبکه پرسید اگر صباحی در انتخابات پیروز شود به سمت شرق گرایش پیدا خواهد کرد یا اینکه به روابط با غرب ادامه خواهد داد؟

وی پاسخ داد ما نیاز نداریم که اسیر بلوک یا رویکرد یا قطبی در جهان بمانیم که به سوی چند قطبی پیش می رود. مصر برخلاف آنچه در چهل سال گذشته رخ داده است، تابع دولت آمریکا نخواهد بود. این به معنای خصومت و دشمنی با دولت آمریکا نیست. اگر آن ها به منافع ما احترام بگذارند به منافع آن ها احترام خواهیم گذاشت. ما خواستار روابط دوستانه و برابر با آمریکا، روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای لاتین هستیم.

کشورهای آمریکای لاتین تجربه خوبی در آمریکای لاتین برای مبارزه با فقر و ایجاد توسعه در سایه نظام دمکراتیک داشتند و مستقل شدند و برخلاف گذشته، دیگر حیاط خلوت کاخ سفید نیستند. ما خواستار روابط و تامین منافع ملت مصر هستیم. منافع ملت مصر در ایجاد توسعه، تشکیل نظام دمکراتیک،استقلال در تصمیم گیری ملی و اینکه تابع کسی نباشیم، است.

مجری شبکه پرسید آیا به نفع مصر است که از کمک آمریکا بی نیاز شود؟
 
حمدین صباح پاسخ داد بله از کمک اقتصادی (آمریکا) بی نیاز خواهم شد و آن را قبول نخواهم کرد.

مجری شبکه پرسید چرا؟

صباحی پاسخ داد زیرا از آن به عنوان ابزاری برای تاثیر گذاشتن بر تصمیم مصر استفاده شده است و من به آن نیاز ندارم. من می خواهم مصر به خودش و برادرانش در امت عربی و قدرت خود برای مدیریت جدید وابسته باشد نه اینکه به کمک های دیگران وابسته باشد به ویژه کسانی که فکر می کنند بر ما برتری دارند و باید بر تصمیم ما کنترل داشته باشند. در حقیقت ما به صفحه جدیدی در روابط با آمریکا نیاز داریم و قطع یا رد کمک اقتصادی نشانه آن خواهد بود.
 
ما خواستار روابط دوستانه و برابر با آمریکا هستیم و نمی خواهیم خصومت وجود داشته باشد. همچنین نمی خواهیم تابع آن باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار