وزير راه و شهرسازي با اشاره به بند «ق» تبصره 2 بهينه سازي مصرف انرژي اعلام كرد: مذاكرات خوبي در اين زمينه با وزارت نفت براي نوسازي ناوگان ريلي و جاده اي انجام شده است . كه اميدوارم ظرف يك ماه آينده تفاهمنامه مشترك نهايي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در جمع نمايندگان تشكل هاي صنفي و حرفه ورزان در استان آذربايجان شرقي گفت، با اشاره به اينكه از چند منبع براي نوسازي ناوگان مي توان استفاده كرد، اظهارداشت: يكي ازمنابع مورد نظر استفاده از صندوق توسعه براي حمل و نقل در بخش ارزي است. كه براساس مذاكرات صورت گرفته مي توان براي تجهيز پيمانكاران از اين بخش استفاده كرد.

وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: از هر گونه پيشنهاد سرمايه گذاري در هر مدلي استقبال مي كنيم و كميته جذب سرمايه گذاري در وزارتخانه تشكيل شده است كه سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي را پيگيري مي كند.

وي در ادامه با اشاره به نقش موثر حوزه مسكن و حمل و نقل در خروج اقتصاد از ركود ، يادآور شد: لازمه خروج از ركود در حوزه راه و شهرسازي اين است كه بانكها قدرت وام دهي داشته باشند كه به دلايل مختلف از جمله مطالبات معوق 80 هزار ميليارد توماني قدرت وام دهي آنها كاهش يافته است.

آخوندي تاكيد كرد: بانكها بايد حمايت و بازسازي ساختاري شوند. به طوري كه قادر باشند در حوزه مسكن از خريد و ساخت كه شامل حمايت از عرضه و تقاضا مي شود ، حمايت كنند.

وي افزود: براساس ماده 214 پيمانكار مي تواند از بانك تسهيلات بگيرد و بدهي خود را به دولت منتقل كند. اما اين بانكها هستند كه نمي توانند تسهيلات دهند .

وي ابراز داشت: براي افزايش قدرت وام دهي بانكها دو راه حل وجود دارد ، نخست افزايش سرمايه بانك است كه در پي آن بانكها مي توانند تا 15 برابر سرمايه خود تسهيلات بدهند و بخش ديگر استفاده از وجوه اداره شده دولت در نزد بانكها است كه بايد بررسي شود آيا مي توان اين وجوه را در اختيار بانكها براي پرداخت تسهيلات قرار داد ؟

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: براساس سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري و اقتصاد مقاومتي، حوزه حمل و نقل و مسكن مي تواند درون زا و برون نگر باشند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت ايمني راهها گفت: هر ماه در جلسه كميسيون ايمني راهها شركت مي كنم و بايد توجه داشت كه ايمني حمل و نقل جاده اي داراي جنبه هاي اجتماعي،كنترلي و فني است كه بايد براي ايمني به تمام جنبه ها توجه داشت.

آخوندي افزود: در بهمن سال 92 دستور دادم تمام راههاي كشور از لحاظ ايمني ارزيابي و تصميمات لازم در مورد آن گرفته شود.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به توسعه آزاد راهها براي افزايش ايمني ، تاكيدكرد: در زمينه ساخت آزاد راهها از سرمايه گذاران به هر نحوه اعم از صندوق سرمايه گذاري، اشخاص داخلي و خارجي ويا هر شكل ديگر استقبال مي كنيم. حتي حاضريم حاشيه آزاد راه را در مشاركت واگذار كنيم زيرا اتكا به اعتبارات دولتي موجب زمان بر شدن اجراي پروژه ها خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش در جمع نمايندگان تشكل هاي صنفي و حرفه ورزان استان آذربايجان شرقي بيان داشت : دفاتر مهندسي اعم از مشاور و پيمانكار ، ثروت هاي ملي هستند و هموار در مسئوليت هايي كه داشتم به اين بخش حساس بودم. در حال حاضر نيز تا حد امكان نسبت به پرداخت مطالبات پيمانكاران گام موثر برداشته شده است و پرداخت باقي مطالبات را نيز پيگيري مي كنم چرا كه دفاتر مهندسي به خاطر مشكلات مالي نبايد فرو بپاشد.

وي افزود: كشور نياز به نظام فني و مهندسي دارد و بازنگري بنيادي در نظام مهندسي كشور اعم از فني و اجرايي لازم است و پيوند نظام مهندسي و نظام اجرايي نياز به ظرافت دارد. كه به زودي راهكارهاي اساسي در اين زمينه ارائه مي شود.

آخوندي ياد آور شد: در بحث انبوه سازان بايد به دو نكته مهم توجه داشت . نخست اينكه انبوه سازي شغل و حرفه است كه بايد صنف داشته باشد و نكته دوم اينكه انبوه سازان بايد از نظام مهندسي كشور تبعيت كنند .

وي توضيح داد: در صنف انبوه ساز هر كسي، اعم از مهندس و غير مهندس مي تواند وارد شود اما بايد در انجام كار، يا خودش تخصص داشته باشد، يا از مهندسان داراي صلاحيت استفاده كند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در كار ساخت مسكن مهر انبوه سازان پيمانكار مسكن مهر شدند. درحالي كه انبوه ساز كسي است كه ريسك سرمايه گذاري را مي پذيرد و انبوه سازي بايد از پيمانكاري جدا شود.

وي در پاسخ به نظر يكي از افراد حاضر در اين نشست توضيح داد : قانون نظام مهندسي اين اجازه را مي دهد كه استاندارد را در برخي مصالح ساختماني اجباري و از آزمايشگاه هاي واجد شرايط اين موضوع را پيگيري كنيم.

وزير راه و شهرسازي در سفر به استان آذربايجان شرقي از پروژه در دست ساخت راه اهن ميانه – تبريز ، بافت فرسوده شهري بازديد و در نشست اساتيد دانشگاه هاي اين استان شركت كرد .
وي در ادامه سفر خود از آزاد راه در دست ساخت سهند – تبريز ، محور آذرشهر و آزاد راه تبريز – مرند – بازرگان و پايانه مرزي جلفا بازديد خواهد كرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار