هنر رنگرزی به عنوان یکی از هنرهای مطرح قدیمی و کهن در استان کردستان به ويژه شهرستان بيجار، امروزه به دلایل مختلف رو به فراموشی است و با گذشت زمان از توجه به اين هنر اصيل كه روزگاري نه چندان دور از رونق ويژه اي برخوردار بود، كاسته مي شود.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، استان کردستان و شهر بیجار گروس یکی از مناطق هنر خیز منطقه غرب کشور محسوب می شود که در گذشته هنرهای بسیاری در این منطقه رواج داشته و رنگریزی یکی از این هنرها به شمار می رود.رنگ آمیزی طبیعی هنري قديمي است و به رغم گذشت سالهای بسیار همچنان آثار این هنر به چشم می خورد و حضور اساتید باتجربه در این حوزه باعث ایجاد بازار رقابتی و صادراتی شده است اما این هنر این روزها رو به فراموشی است.

کردستان به دلیل شرایط خاص طبیعی همواره مهد هنرهای سنتی بوده است و در عرصه های مختلف نیز توانسته است بدون نیاز به محصولات صنعتی مایحتاج خود را تامین کند که یکی از این عرصه ها هنر رنگرزی است که متاسفانه به دلیل عدم حضور جوانان در این عرصه این هنر نیز در حال فراموشی است.

نوری یکی از رنگرزان شهر بیجار است که مدت 25 سال است به حرفه رنگرزی اشتغال دارد، از سال 1366 به همراه پدرش به این شغل پرداخته و بعد از فوت پدرش به علت علاقه وافری که به این حرفه و صنعت داشته به تنهایی در کارگاه پدرش مشغول انجام این شغل شده است و در سال 1387 در جشنواره استانی به عنوان رنگرز نمونه انتخاب شده است.

وی با اشاره به كاهش رونق توجه به هنر رنگرزي در استان كردستان به ويژه شهرستان بيجار طي سالهاي اخير می گوید: هنر رنگرزی در قدیم الایام بازار و رونق بسیار خوبی داشت ولی متاسفانه امروزه رونق خود را از دست داده و فراموش شده است./س
 
برچسب ها: رنگ آمیزی ، هنر ، فراموشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.