یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به برکناری "بندر بن سلطان" رئیس سابق سازمان امنیت عربستان، فضای تعامل جدیدی بین ایران و عربستان فراهم شده و اگر این دعوت صادقانه باشد، سفر احتمالی ظریف به عربستان می‌تواند کمک بزرگی به برقراری مجدد روابط بین دو کشور باشد.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر دعوت اخیر "سعود‌الفیصل" وزیر‌خارجه عربستان از "محمدجوادظریف" وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به این کشور گفت: اظهار تمایل عربستان برای برقراری رابطه قابل قبول با ایران نشانگر شکست سیاست‌های عربستان در عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

وی ادامه داد: با توجه به برکناری "بندر بن سلطان" رئیس سابق سازمان امنیت عربستان، فضای تعامل جدیدی بین ایران و عربستان فراهم شده و اگر این دعوت صادقانه باشد، سفر احتمالی ظریف به عربستان می‌تواند کمک بزرگی به برقراری مجدد روابط بین دو کشور باشد.

هانی‌زاده در ادامه افزود: این روابط می‌تواند حل بحران‌های منطقه‌ای (بحران عراق، سوریه، لبنان) را موجب شود، بنابراین جمهوری‌اسلامی ایران دعوت وزیر خارجه عربستان را مورد توجه قرار داده و در صورت انجام، این سفر کمک بزرگی به حل بحران‌های منطقه‌ای خواهد بود.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: از آنجا که عربستان به همراه قطر و ترکیه نقش تخریبی در بحران سوریه ایفا کرده است اما در ماه‌های اخیر دولت سوریه قوی‌تر از گذشته در حال پیروزی بر گروه‌های تروریستی است و در عراق هم انتخابات برگزار شده و این کشور به سمت آرامش و ثبات می‌رود از این رو عربستان  در سوریه احساس شکست کرده و لازم می‌داند که باید با همکاری ایران به منطقه بازگردد و سعی کند نقش مثبت‌تری ایفا کند.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی اگر کمک‌های تسلیحاتی خود را به گروه‌های تروریستی در سوریه قطع کند این امر موجب ثبات و آرامش در سوریه شده و بحران این کشور سریعتر مهار می‌شود؛ از سوی دیگر ریاض در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نیز دخالت‌هایی دارد که در صورت از سرگیری روابط با ایران این کارشکنی‌ها کمتر خواهد شد.

هانی‌زاده با اشاره به نقش عربستان در انتخابات مصر و حوادث اخیر این کشور ادامه داد: عربستان سعودی از ژنرال السیسی حمایت می‌کند و آل سعود اهمیت خاصی برای مصر قائل است؛ به همین دلیل سیاست خارجی مصر تابعی از سیاست‌های آمریکا و عربستان بوده و عربستان سعودی سعی در مدیریت انتخابات مصر دارد.

وی در پایان با اشاره به رویکرد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در برقرای رابطه با کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: از آنجا که دولت یازدهم تلاش می‌کند از رهگذر برقراری رابطه مثبت با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس تنش‌ها را کاهش دهد بنابراین این امر می‌تواند فضای امنیتی و روانی لازم را در این دو کشور ایجاد کرده و بهبود روابط دو کشور کمک زیادی به بهبود وضعیت امنیتی منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار