سفیر پیش ایران در عراق با اشاره به اینکه بلوغ سیاسی مردم عراق بالا رفته است، گفت: موج جدیدی از دموکراسی و انتخابات که در منطقه بوجود آمده ناشی از الگوی مردم‌سالاری دینی ایران است و مطمئنا فراگیر خواهد بود زیرا مردم منطقه نتایج مردم‌سالاری دینی را در جمهوری اسلامی می‌بینند و این موضوع بر مشارکت آنان اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فرصت‌ها و چالش‌های فراروی دولت آینده عراق شب گذشته (اول خردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسن کاظمی قومی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق و خالد السرای عضو اعتلاف دولت قانون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
کاظمی قمی سفیر پیشین ایران در عراق در ابتدا گفت: عراق از سال 2003 تا به امروز تحت اشغال کامل نیروهای نظامی خارجی با محوریت آمریکا بود.
 
وی  با اشاره به اینکه عراق با پدیده شوم تروریسم مواجه شده است، افزود: مردم عراق در برابر اشغالگران مقاومت کرده‌اند در حالیکه زخم‌های کهنه رژیم گذشته این کشور را نیز دیده‌اند.
 
کاظمی قمی با اشاره به همراهی نکردن مردم عراق با نیروهای اشغالگر افزود: آمریکایی‌ها تنها به فکر منافع خودشان بوده‌اند و به منافع مردم عراق توجهی نداشتند.
 
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به هنجارهای جامعه عراق بی‌توجه بوده‌اند، اظهار داشت: منافعی که آمریکایی‌ها در عراق برای خودشان تعریف کرده بودند در تضاد با منافع مردم این کشور بود.
 
سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مردم با وجود اینکه آمریکا صدام جنایتکار را از بین برد با آنها همراه نشدند، خاطر نشان کرد: منافعی که  آمریکا تعریف کرده بود در تقابل و تضاد با منافع مردم منطقه بود.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نسبت به هنجارهای فرهنگی- اجتماعی جامعه عراق بی‌توجه بوده‌اند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به جامعه عراق به شکل ابزاری نگاه می‌کردند و تنها منافع خود را می‌دیدند.
 
وی  افزود: آمریکا پس از یازده سپتامبر به بهانه به خطر افتادن امنیت جهان و به بهانه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد.
 
سفیر پیشین ایران در بغداد با اشاره به شکل‌گیری پدیده طالبان در افغانستان گفت: آمریکایی‌ها در افغانستان هم به بهانه تامین امنیت از نیروهای مجاهدات علیه طالبان استفاده کردند اما پس از سقوط طالبان در تشکیل دولت جدید افغانستان از نیروهای مجاهدان افغانستان استفاده نکردند و آنها را از جنگ سالار می‌دانستند.
 
کاظمی قمی با تاکید بر اینکه تا زمانی که آمریکایی‌ها به منافع ملی کشورها توجه نکنند نتیجه خوبی نخواهند گرفت، ادامه داد: آمریکا و انگلیس در شکل‌گیری پدیده طالبان حضور داشته و قطعا موثر بودند.
 
** آمریکا اجازه نمی‌داد تا مردم دولتی بر مبنای ظرفیت‌های ملی تشکیل دهند
 
سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه یکی از تبعات سیاست‌های غلط آمریکا چه در افغانستان و چه در عراق این است که آنها اجازه ندادند دولتی شکل بگیرد که بر مبنای ظرفیت‌های ملی کشور باشد، گفت: مردم این کشورها بی تفاوت به حرکت آمریکا تلاش کردند تا نظام سیاسی جدید را بسازند و خارج از مدار و الگویی که آمریکا درصدد بود آن را ایجاد کند اقدام کردند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از آرایش سیاسی جدید در عراق چیست، گفت: انتخابات اخیر از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است.
 
** مراجع دینی عراق در مشارکت مردم تاکید داشتند
 
سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به انتخابات اخیر و نقش مراجع دینی در این انتخابات ادامه داد: مراجع دینی در مشارکت مردم نقش موثر داشته‌اند.
 
کاظمی قمی ادامه داد: مهندسی انتخابات در عراق به گونه‌ای بود که  بر خلاف دوره‌‌های قبلی به صورت لیست باز برگزار شد.
 
وی  افزود: بیش از هفتاد درصد از واجدان شرایط در انتخابات رای دادند چرا که رقابت در عرصه‌های اجتماعی بود و مردم در انتخاب فرد اصلح دقت کردند.

سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به اینکه در درون عرصه‌های اجتماعی عراق رقابت سنگینی صورت گرفت، گفت: در این دوره از انتخابات رقابت در درون هسته‌های اجتماعی صورت گرفت و مشارکت به صورت حداکثری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات چهره‌های ملی اسلام گرایی قبلی وارد کار‌ شده‌اند افزود: با ویژگی‌هایی که انتخابات این دوره داشت پارلمان و دولت جدید عراق قوی‌تر خواهد شد.
 
کاظمی قمی با تاکید بر اینکه در این دوره از انتخابات بلوغ سیاسی مردم عراق بالا رفته است، اظهار داشت: در این دوره از انتخابات رابطه مردم و دولت عراق بهتر از گذشته شده است.
 
سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه مردم این کشور در اوج ناامنی به پای صندوق‌های رای آمده‌اند، افزود: مردم برای تعیین سرنوشت‌شان در انتخابات مشارکت حداکثری داشته‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری تلاش کرده‌اند تا دولت  عراق را مورد تخریب قرار دهند، ادامه داد: آنها تلاش کردند تا وانمود کنند که دولت نا‌کارآمد بوده است اما این انتخابات با ویژگی‌های خاصش نوید  آینده‌ای بهتر و پارلمانی قوی‌تر را می‌دهد.
 
سفیر سابق ایران در بغداد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاثیر انتخابات عراق بر روی معادلات منطقه‌ای چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: موج جدیدی از دموکراسی و انتخابات در منطقه به وجود آمده که قطعا ناشی از الگوی مردم‌سالاری دینی ایران بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه در طول یازده سال گذشته چندین انتخابات در عراق برگزارشده است، گفت: مردم این کشور هر بار با شوق و ذوق هرچه بیشتر به پای صندوق‌های رای آمده‌اند. 

کاظمی قمی با بیان اینکه تروریسم مرز نمی‌شناسد و باید با  آن مقابله کرد افزود: "نه" گفتن مردم عراق به آمریکا به معنی استقلال‌خواهی مردم این کشور و بزرگترین دستاورد دولت مالکی بود.
 
وی با بیان اینکه حکومت‌های موروثی و سلطنتی برآمده بر صندوق‌های رای نیستند، ادامه داد: طبیعی است اینگونه حکومت‌ها نگران رواج دموکراسی و انتخابات در منطقه خواهند بود.
 
کاظمی قمی با بیان اینکه ایجاد ارتباطات دولت عراق با کشورهای دیگر دستاوردهای دیگر نوری مالکی بود، افزود: عراق از بعد ژئوپلتیک بسیار موقعیت حساسی دارد و می‌تواند بر سایر کشورهای منطقه اثر گذار باشد.
 
وی با اشاره به اینکه عراق به عنوان یک کشور عربی- اسلامی در منطقه حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم عراق این بوده است که توانسته خودش را به عنوان واحدی سیاسی در جامعه جهانی بشناساند.
 
سفیر سابق ایران در عراق افزود: امروزه عراق با وجود مشکلاتی که دارد به عنوان یک صحنه‌گردان و بازیگر محسوب می‌شود تا بتواند در منطقه ایفای نقش کند.
 
وی ادامه داد: عراق در چهارچوب منافع خودش در برابر تروریسم قد علم کرده است.
 
کاظمی قمی افزود: عراق باید بتواند هنجارهای جامعه نظامی خودش را شکل بدهد تا در راستای الگوی مردم‌سالاری بر مشکلات داخلی فائق آید.
 
سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه عراقی‌ها مردمانی فرهیخته هستند، گفت: عراقی‌ها به خوبی درک کردند که اشغالگران علیه منافع منطقه عمل می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه جامعه عراق باید از طریق دموکراسی، نظام سیاسی‌اش را شکل دهد، افزود: عراق از این پس برای کشورهایی که فاقد دموکراسی هستند الگو خواهد شد چرا که امروزه نیروهای تروریستی از سوی کسانی مورد حمایت قرار می‌گیرند که از گسترش دموکراسی نگران هستند. 
 
وی اضافه کرد: در صورتی که عراق بتواند بر مشکلات داخلی خود فائق آید می تواند بر سایر کشورها  نیز اثر بگذارد .

کاظمی قمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین دستاورد دولت مالکی چیست که مردم عراق مجددا به آن روی خوش نشان داده‌اند، افزود: مقابله مردم عراق در مواجهه با تروریست دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.

وی گفت: یکی از خیانت‌های آمریکا در کشورهایی که مورد اشغال قرار می‌دهد این است که اجازه نمی‌دهد در این کشور ارتش و پلیس حرفه‌ای شکل بگیرد.

کاظمی قمی ادامه داد: اگر مردم به دولت کمک نمی‌کردند دولت به تنهایی نمی‌توانست دستاوردی داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه، ملت، پارلمان و مراجع دینی عراق به آمریکا "نه" گفتند، ادامه داد: آمریکا درصدد بود تا در عراق نظامی سیاسی شکل دهد تا بتواند به حضور دائمی نظامی خود در این کشور ادامه دهد.
 
کاظمی قمی با اشاره به اینکه در عراق قبل از داعش جریان‌های تروریستی دیگری نیز حضور داشتند، افزود: جریان نفاق به عنوان یک جریان حرفه‌ای در این کشور عمل می‌کند.

سفیر پیشین ایران در بغداد با بیان اینکه پارلمان در عراق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان ساخت: پارلمان در عراق دولت‌ساز بوده و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه رسانه‌های غربی در تلاش بودند تا در عراق جنگ شیعه و سنی برپا کنند، گفت: لاشهای علما و مراجع دینی این امر را مهار کرد.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه 27درصد از ازدواج‌هایی که در عراق صورت می‌گیرد میان شیعه و سنی است، گفت: پدیده جنگ شیعه و سنی یک  اقدام مذموم صهیونیستی و خارجی است البته این موج در برابر بیداری اسلامی در منطقه شکل گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خالد السرای نماینده ائتلاف دولت قانون در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه احزاب در آرایش سیاسی جدید عراق چگونه می‌توانند رأی کسب کنند، گفت: عراقی‌ها به دنبال زندگی شرافتمندانه هستند تا به صورت مشروع و قانونمند به زندگی خود ادامه دهند.

** آمریکا برگ برنده‌ای در عراق ندارد

وی با اشاره به اینکه مردمان عراق در صدد بودند تا خودشان آینده‌شان را از طریق صندوق‌های رأی رقم بزنند، ادامه داد: آمریکایی‌ها دیگر برگ برنده‌ای در عراق ندارند تا جاییکه باید گفت آمریکا وجود خارجی در عراق ندارد.

خالد السرای افزود: در روند سیاسی نیروهای جدیدی در حال نمایان شدن بودند به طوریکه می‌خواستند به روند دموکراسی عراق ضربه بزنند تا دیکتاتورها و بعثی‌ها مجددا بازگردند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با اشاره به اینکه اکنون فرصت برای بسیاری از شخصیت‌های سیاسی فراهم شده است، گفت: این نیروها می‌خواستند قوی‌تر شوند و برای خود پوشش سیاسی داشته باشند.

وی ادامه داد: کشورهای مرتجع عربی در خلیج فارس با پوشش رسانه‌ای خود می‌خواستند خشونت‌ها و تروریست را مورد توجیه قرار دهند اما اکنون نقشه راه انتخاباتی در عراق می‌تواند جلوی این گونه افراد کوته بین را بگیرد.

**روند سیاسی عراق بهتر شده است

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با اشاره به اینکه گرایشات سیاسی می‌توانند در برابر تروریستها و حامیان آنها بایستند خاطرنشان کرد: روند سیاسی عراق بهتر شده است.
 
خالد السرای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین چالش‌های دولت جدید عراق چه خواهد بود، افزود: اولین و بزرگترین چالش، پدیده تروریسم است این درحالی است که چالش‌های واقعی دیگر هم نیز وجود دارد.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با اشاره به اینکه باید خانه‌های سیاسی خود را از نو بسازیم و قانونمند عمل کنیم ، ادامه داد: باید روند سیاسی کشور در مسیر درست خود قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه اکثریت آرای سیاسی در عراق می‌توانند حکومت فراگیر را تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه 11سال است که وقت را از دست داده‌ایم و خون جوانانمان ریخته شده است.

خالد السرای با اشاره به اینکه گروهی در عراق نمی‌خواهند تا سازندگی صورت گیرد ، افزود: اگر نتوانیم خانه سیاسی خود را از نو بنا کنیم در این صورت نمی‌توانیم کارها را به جلو پیش ببریم.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق اضافه کرد: حکومت آینده با همه گرایش سیاسی خود می‌تواند کارها را به جلو پیش ببرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه انتظاری از سایر کشورها در راستای ایجاد سفارتخانه در عراق دارد، گفت: ما به دنبال آزادی و زندگی آزاد در عراق هستیم این در حالی است که برخی دیگر به دنبال سلب آزادی ما هستند، این عده با به کار بردن بدترین روش‌ها درصدد هستند تا حق آزادی را از مردمان عراق بگیرند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با تاکید براینکه ما باید حق خودمان را بازیابیم، افزود: باید ظالم،‌ مظلوم و دیکتاتور در این کشور مشخص شوند

وی خاطرنشان کرد: امروزه در منطقه حکومت‌های مرتجع و عقب مانده با ثروت‌ها و دلارهای نفتی عظیم درصدد خراب کردن منطقه هستند،‌ آنها می‌خواهند از طریق کشتن شهروندان به اهداف خود برسند.

خالد السرای با اشاره به اینکه از سال 2003 تاکنون شاهد خونریزی‌های بسیار در عراق و سوریه هستیم، ادامه داد: تروریست‌ها باید دست از سر سوریه بردارند زیرا این خطر به کل منطقه می‌تواند سرایت پیدا کند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با اشاره به اینکه باید میان کشورها همکاری‌های لازم به وجود آید تا مانع از گسترش تروریسم شویم گفت: همه عراقی‌ها باید در امور این کشور مشارکت کنند.

** مشارکت حقیقی باید با آرمان‌های سیاسی و ملی ایجاد شود

وی با اشاره به اینکه باید همه به پا خیزیم و در برابر چالش‌های بزرگ بایستیم، بیان کرد: باید مشارکت حقیقی و واقعی با مفهوم اکثریت سیاسی داشته باشیم.

خالد السرای گفت: باید مشارکت حقیقی و واقعی با آرمان‌های سیاسی ملی ایجاد کنیم و تروریست‌ها نباید در دولت جایی داشته باشند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از نمایندگان و وزرا قانون عراق را زیر سوال برده‌اند، افزود: مردم عراق باید فرد اصلح را انتخاب زیرا کسانیکه قانونمند نیستند نباید در دولت جایی داشته باشند.

وی افزود: اگر در عراق مشکلات خود را حل کنیم بستری برای مقابله با تروریسم ایجاد خواهیم کرد.

خالد السرای در پایان گفت: در برخی موارد برخی سیاستمداران با موساد و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی تماس می‌گیرند و این امر جای تعجب دارد پس باید اوضاع را درست کرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: موضوع ، بلوغ ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار