یک کارشناس سیاست خارجی گفت: یکی از نقاطی که از نظر آژانس مورد ابهام بود آزمایش‌هایی بوده که در پارچین صورت گرفته که بر این اساس آنها می‌گویند با تصاویر ماهواره‌ای چنین آثاری را مشاهده کردند و این اجازه بازرسی و تحقیق می‌تواند راه را بر اعتراض 1+5 ببندد.

علی بیگدلی درگفتگو با خبرنگار سیاست خارجه باشگاه خبرنگاران؛ درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: گزارش‌های آژانس امر جدیدی نیست چون در کلیه گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که ایران به تعهداتش عمل کرده و این امر به نفع ایران است اما مشکل ما به نظر می‌رسد درجای دیگری باشد.
 
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مباحث فنی بوده که البته قابل حل است و دیگر مشکل اختلافات سیاسی با 1+5 است که بر این اساس غربیان مسئله‌ موشک‌ها، عدم رعایت حقوق بشر، دخالت ایران در کشور‌های منطقه مثل عراق،سوریه، لبنان، حمایت از حزب‌الله و حماس را مطرح می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: گزارش‌های آژانس از ابتدا رضایت‌بخش بوده و شورای امنیت آن را تایید کرده است اما آمریکایی‌ها با کج‌روی‌هایی که می‌کنند باعث وجود تاخیر در روند مذاکرات شده‌اند و دور چهارم مذاکرات وین بدین خاطر خیلی موفق نبود که آمریکایی‌ها انتظاراتی خارج از مندرجات موافقت‌نامه مطرح کردند.
 
وی ادامه داد: اگر دور چهارم مذاکرات وین با ناکامی همراه بود به خاطر مشکلات خارج از توافق‌نامه  و خارج از مسائل فنی بود.
 
بیگدلی با اشاره به اجازه ایران به آژانس درباره تحقیق در پژوهش احتمالی درباره سلاح اتمی بیان داشت: یکی از نقاطی که از نظر آژانس مورد ابهام بود آزمایش‌هایی بوده که در پارچین صورت گرفته که بر این اساس آنها می‌گویند با تصاویر ماهواره‌ای چنین آثاری را مشاهده کردند و این اجازه بازرسی و تحقیق می‌تواند راه را بر اعتراض 1+5 ببندد.
 
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از درون نشست وین چهار بیرون آمد به خاطر رفتار آمریکایی‌ها مقداری فاصله بین کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا به وجود آمد چرا که اتحادیه اروپا با اقتصاد شکننده‌ای که دارد می‌خواهد هر چه زودتر وارد بازار ایران شود اما آمریکایی‌ها به خاطر فشارهای صهیونیست‌ها این اجازه را  به اروپایی ها ندادند چرا که ایالات متحده می‌خواهد یک نوع تضمین امنیتی برای رژیم صهیونیستی از ایران بگیرد.
 
وی با بیان اینکه نکته‌ ابهام در مذاکرات مسئله رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: پرداختن به  هولوکاست در دولت گذشته تبدیل به بهانه‌ای برای صهیونیست‌ها شده تا اعلام کنند ایران تمام توان هسته‌ای خود را به پیش می‌برد تا روزی رژیم صهیونیستی را با سلاح هسته‌ای مورد هدف قرار دهد و این موضوع  در لابی‌های آمریکایی نفوذ پیدا کرده به همین خاطر خانم رایس و فیشر به تل‌آویو رفتند و به نتانیاهو اطمینان دادند تا منافع رژیم صهیونیستی را حفظ خواهند کرد.
 
بیگدلی اضافه کرد: کلیه این موارد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی باید احساس تامین امنیت کند و به دنبال این هستند که ایران سیاست خصومت با رژیم صهیونیستی را رها کند.
 
 این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اگر نگاه عمومی به گزارش‌های بازرسان به خصوص در 6 و 7 ماه گذشته داشته باشیم متوجه می‌شویم که گزارش‌ها مثبت بوده و آژانس به طور غیررسمی از ایران تشکر کرده و ما مشکل اساسی و عمده با 1+5 نداریم و مشکلات سیاسی است.
 
وی ادامه داد: بحث این نیست که شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی نشده چون گزارش‌های آژانس تایید کننده این موضوع است.
 
بیدگلی در پایان خاطر نشان کرد:در دور چهارم مذاکرات وین گفتگو‌های ایران بیشتر با آمریکا انجام شد چون اتحادیه اروپا با ما مشکل نداشت و بهترین نمونه این امر آن است که در دوره چهارم مذاکرات وین تیم مذاکره‌کننده ما چهار دور مذاکره با آمریکا انجام داد به همین خاطر مسائل و مشکلات فنی با آژانس و 1+5 نداریم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: ایران ، آژانس ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار