تهیه و ساخت مستند بلند ˈگنبد گیتیˈ به کارگردانی و نویسندگی ˈمحمود ناظریˈ برگرفته از معرفی شهر دماوند کلید خورد.

ˈمحمود ناظریˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با ارائه توضیحاتی در این باره افزود: مستند گنبد گیتی تنها مستند بلند و متفاوت از شهر دماوند است که از نماهایی بکر و قاب هایی دیدنی در قالب نماهای هوایی و حتی فیلمبرداری زیر آب بهره خواهد برد.

وی ادامه داد: مستند گنبد گیتی به مدت 50 تا 65 دقیقه در حال تهیه می باشد و هدف اصلی این برنامه معرفی تاریخ دماوند، جغرافیا، اقلیم و همچنین گویش، پوشش، فرهنگ و تمدن این منطقه است.

ناظری منطقه دماوند را یکی از مناطق بکر و کم نظیر خواند و بیان کرد: دماوند با داشتن آب و هوای مناسب و مطبوع، نام قله همیشه سرافراز دماوند و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن همواره مورد توجه بوده ولی کمتر کسی به نقاط و جاذبه های خاص آن که مختص به دماوند باشد، توجه داشته است.

نویسنده و کارگران مستند گنبد گیتی خاطرنشان کرد: در این فیلم سعی شده ضمن معرفی نقاط برجسته شهر دماوند، نگاهی خاص نیز به فرهنگ، تمدن، تاریخ و اسطوره های آن داشته باشد.

این هنرمند دماوندی محور اصلی این مستند را دو رودخانه معروف تار و مشکیجه دانست و گفت: ساختار مستند گنبد گیتی در مسیر تار رود در منطقه ماز آغاز و تا منطقه تمیسیان ادامه خواهد داشت و از سمت دیگر از مسیر مشکیجه آغاز و تا داخل شهر دماوند پیش خواهد رفت و تمدن شهر در کنار این دو رود همیشه خروشان دماوند مطرح خواهد شد.

ناظری با بیان اینکه در صورت حمایت مسوولان شهرستانی این مستند در دیگر شهرهای شهرستان دماوند نیز اجرا می شود، تیم سازنده این مستند را از بومیان شهر اعلام کرد و گفت: از جمله شاخص های این مستند در کنار دیگر کارها، تشکیل تیم سازنده این فیلم از بومیان منطقه است زیرا کاملا نسبت به جاذبه های گردشگری و توریستی، گویش و اقلیم و ... شهر دماوند آگاهند و همین امر موجب شده تا مستند ˈگنبد گیتیˈ به گونه دیگر اجرا شود.

وی با بیان اینکه در این فیلم 40 تا 60 درصد از تصاویر هوایی استفاده شده است، بهره گیری از تجهیزات و امکانات روز و مدرن و همچنین تصویر برداری از زیرآب و نورپردازی متفاوت را جزو شاخص های این پروژه عنوان کرد.

نویسنده و کارگران مستند گنبد گیتی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مستند از مکان هایی که کمتر به چشم آمده است همچون شبستان زمستانه و زیرزمین مسجد دماوند، قلعه های قدیمی و تاریخی شهر، کف دریاچه معروف تار دماوند و ... از جمله تصاویر مورد توجه در این مستند است

این هنرمند دماوندی از مسوولان شهر همچون شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند که آنان را در ساخت این مستند یاری نموده اند، تشکر کرد.

لازم به ذکر است، این مستند به کارگردانی و نویسندگی ˈمحمود ناظریˈ، مجری طرح ˈعرفان قاسمپورˈ، تدوین ˈمیرعباس خسروی نژادˈ، مدیر تولید ˈعلی اکبریˈ، مدیر تصویربرداری ˈوحید بیوتهˈ، تصویربردار تایم لپس ˈجواد زالیˈ، تصویربرداری هوایی ˈگروه فرادیدˈ، تصویربرداری زیرآب ˈفرشاد اردستانیˈ و ˈعلیرضا سلطانیˈ، صدا ˈمحسن خدابخشیˈ، گروه تصویربرداری ˈعباس علیخانیˈ و ˈمحمدرضا مبینˈ و ˈفرهاد قلی زادهˈ، موسیقی ˈامیر شمسˈ و ... انجام می شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.