باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا طی سخنانی در دانشکده افسری وست پوينت در نيويورک تاکید کرد برای نخستین بار فرصت واقعی برای دستیابی به توافق با ایران که از راه توسل به زور نیست، به دست آمده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از رویترز: سخنرانی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در دانشکده افسری وست پوینت نیوییورک آغاز شد.

"باراک اوباما" در آغاز سخنرانی خود گفت: واشنگتن بر مبارزه با تروریسم و مقابله با القاعده تمرکز پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا توانست سربازان خود را از عراق خارج کرده و شمار سربازانش را در افغانستان کاهش دهد مدعی شد: آمریکا قدرتمندترین کشور جهان بوده و هر کسی که به این موضوع اعتقاد ندارد تاریخ و سیاست را درک نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود تصریح کرد: واشنگتن حمایت خود را از مخالفان سوری که بهترین جانشین "اسد" به شمار می‌روند، افزایش خواهد داد.

"باراک اوباما" با اشاره به اینکه تجاوز روسیه بر ضد کشورهای جماهیر شوری سابق و افزایش نفوذ چین چالش بزرگی برای آمریکاست افزود: باید در ورود به جنگ‌های خارجی شتاب زده عمل نکنیم.

وی با بیان اینکه انزوای آمریکا گزینه دولت آمریکا نیست و امکان ندارد که از آنچه که در مرزهای ما می‌گذرد چشم پوشی کنیم افزود: امکان نادیده گرفتن گسترش دایره جنگ در سوریه و وخامت اوضاع در اوکراین وجود ندارد.

"اوباما" همچنین راه حل نظامی را راه برون رفت برای مشکلات ندانست و گفت: آنچه که ما بر ضد وخامت اوضاع در سوریه به کار گرفتیم در جهت منافع آمریکاست.

ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: اولویت آمریکا درگیر شدن در جنگ به شکل یکجانبه نیست و ما تنها در صورت لزوم به زور متوسل می‌شویم.

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا برای مبارزه با تروریسم به متحدانی نیاز داریم اضافه کرد: واشنگتن حمایت خود را از همسایگان سوریه مانند اردن، ترکیه، عراق و لبنان افزایش می‌دهد.

"باراک اوباما" با اشاره به اینکه از کنگره خواهم خواست که کمک به مخالفان میانه‌رو سوریه را بررسی کنند افزود: ایالات متحده باید نقش رهبری در زمینه بین المللی ایفا کند.

او افزود: در جهت انزوای روسیه به دلیل اقداماتش در قبال اوکراین گام برداشته و اما در شرایط کنونی در جنگ سرد به سر نمی بریم.

"باراک اوباما" در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برنامه هسته‌ای ایران هم پرداخت و گفت: برای نخستین بار فرصت واقعی برای دستیابی به توافق با ایران که از راه توسل به زور نیست، به دست آمده است.

وی تاکید کرد: تمامی گزینه‌ها برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای روی میز است اما ما در راه مذاکرات قدم برمی داریم.

ریاست جمهوری آمریکا همچنین گفت: واشنگتن به حمایت خود از دمکراسی در راه حفاظت از امنیت ملی آمریکا ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف ما با دولت‌ها نیست بلکه با ملت‌هاست اضافه کرد: آمریکا به فشار خود برای اجرای اصلاحات مورد نظر ملت مصر ادامه می دهد.

"باراک اوباما" همچنین از مبارزه این کشور با تروریسم در نیجریه خبر داد و تصریح کرد: اقدامات ما در سراسر جهان، عرصه را بر گروه های تروریستی تنگ کرده است.


اوباما با بیان اینکه ما وارد جنگ‌های زیادی شدیم که انتظار آن نمی‌رفت تصریح کرد: دولت آمریکا برای حمایت از این کشور ار هیچ کسی اجازه نمی‌گیرد.

 اوباما  گفت:ما باید یک راهبرد ضد تروریستی داشته باشیم که مطابق با این تهدید پراکنده ی(القاعده) باشد، دسترسی ما به این گروه‌ها را افزایش دهد بدون آنکه توان نظامی ما را از طریق گسترش حضور نظامیان کاهش دهد و در عین حال علیه ما نفرت ایجاد نکند. 

ما نیاز به شرکایی داریم که در کنار ما با تروریست ها نبرد کنند. آمریکا به همراه همپیمانان خود ضربه ای شدید به هسته ای القاعده وارد کرد اما حفظ این پیشرفت وابسته به توانایی افغان ها در انجام دادن وظایفشان است. به همین علت است که ما صدها هزار نظامی افغان و پلیس افغانستان را آموزش دادیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود:اوایل بهار امسال نیروهای افغان امنیت یک انتخابات را تامین کردند که در آن  افغان ها برای نخستین بار در تاریخ خود  در انتخاباتی رای دادند که درآن قدرت دست به دست می شود. در پایان امسال یک رئیس جمهور جدید افغانستان در راس قدرت خواهد بود و ماموریت رزمی آمریکا نیز به پایان خواهد رسید. 

رئیس جمهور آمریکا گفت:این یک دستاورد بزرگ در افغانستان بود که به علت نیروهای مسلح آمریکا بدست آمد. 
وقتی که ما به سمت ماموریت های آموزشی و مشورتی در افغانستان حرکت می کنیم کاهش حضور ما در این کشور باعث می شود که ما به صورت کارآمد تر به تهدیدهای درحال ظهور در خاورمیانه و شمال آفریقا پاسخ بدهیم. من اوایل امسال از تیم امنیت ملی دولت خود خواستم که طرحی برای تشکیل شبکه ی شراکت و روابط  تدوین کند که شامل منطقه ی جنوب آسیا تا ساحل می شود. 

امروز من از کنگره می خواهم که از این صندوق جدید همکاری ضد تروریسم حمایت کند که پنج میلیارد دلار موجودی داشته باشد و به ما اجازه بدهد که اقدام به آموزش، ظرفیت سازی و تسهیل اقدامات برای کشورهای شریکی کنیم که در خطوط مقدم(نبرد با تروریسم) قرار دارند. 

این منابع به ما انعطاف پذیری می دهند تا ماموریت های مختلفی را انجام دهیم از جمله اینکه نیروهای امنیتی را در یمن آموزش دهیم که علیه القاعده دست به حمله زدند یا اینکه کمک کنیم تا نیروهای چند ملیتی درسومالی صلح را حفظ کنند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: تمرکزاصلی این صندوق روی بحران جاری در سوریه خواهد بود.نکته ی مایوس کننده این است که هیچ پاسخ آسانی در این کشور وجود ندارد ، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد که بتواند درد و رنج مردم را در آینده ی نزدیک رفع کند. 

من به عنوان رئیس جمهور تصمیم گرفتم که ما نباید نیروهای نظامی آمریکایی را در بحبوحه ی این جنگ(داخلی سوریه) قرار دهیم که به صورت فزاینده به یک جنگ فرقه ای تبدیل می شود. 

من  معتقدم که این یک تصمیم درست است.

وباما گفت:البته معنی گفته های من این نیست که ما نباید به مردم سوریه در ایستادن در مقابل  یک دیکتاتور  کمک کنیم. ما درحالیکه به مبارزان حقوق مردم سوریه برای تعیین آینده ی خود کمک می کنیم اما در عین حال علیه تندروهایی اقدام می کنیم که در این آشوب به دنبال پناهگاه امن برای خود هستند. 

پس با  منابع بیشتری که من امروز اعلام می کنم ما تلاش های خود برای حمایت از همسایگان سوریه را افزایش می دهیم. 

اردن و لبنان و ترکیه و عراق با مشکلات آوارگان و تروریست ها در مرز سوریه روبرو هستند. 

من با کنگره کار خواهم کرد تا حمایت از آندسته از مخالفان سوری را بدست آورم که بهترین جایگزین برای تروریست ها و دیکتاتورهای بی رحم هستند. ما همچنان با دوستان و همپیمانان خود در اروپا و دنیای عرب همکاری خواهیم کرد تا به دنبال یک راه حل سیاسی برای این بحران باشیم و اطمینان حاصل کنیم که این کشورها سهم خود برای حمایت از مردم سوریه را می پردازند و آمریکا در این میان تنها نیست.

باراک اوباما گفت: این شراکت ها که من توصیف کرده ام  باعث نخواهند شد که نیاز به اقدام مستقیم برای محافظت از خودمان حذف  شوند.

وقتی که ما اطلاعات در اختیار داشته باشیم دست به حملات با پهپادها می زنیم و در محافظت از مردم خود درنگ نمی کنیم. همانطور که گفتم ما وقتی دست به اقدام مستقیم می زنیم باید معیارها و استانداردهایی را که نشان دهنده ی ارزش های ما هستند رعایت کنیم. ما از طریق این اقدامات نباید دشمنان بیشتری برای خود ایجاد کنیم. ما باید درباره ی مبنای اقدام ضد تروریستی خود و نیز  شیوه ی اجرای آن شفاف تر باشیم و در این زمینه علنی صحبت کنیم چه مربوط به حملات پهپادها باشد و چه مربوط به آموزش همپیمانان باشد.

وی افزود:وقتی که ما نتوانیم درباره ی تلاش‌های ضد تروریستی خود به صورت روشن و علنی توضیح بدهیم ، شاهد تبلیغات تروریست ها علیه خود خواهیم بود.

رئیس جمهور آمریکا گفت اقدامات آمریکا در عرصه  بین المللی در همراه کردن افکار عمومی با این کشور باعث شده است که روسیه در ماجرای اوکراین منزوی شود.

باراک اوباما در ادامه ی سخنرانی خود در مرکز نظامی وست پوینت به سومین جنبه از رهبری و پیشتازی آمریکا در جهان اشاره کرد و گفت:
سومین جنبه ی رهبری آمریکا در جهان تلاش این کشور برای تقویت و اجرای نظم بین المللی است. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم این خرد را داشت که نهادهای بین المللی از ناتو گرفته تا سازمان ملل متحد ، بانک جهانی و صندوق بین المللی  را شکل بدهد تا صلح را حفظ کند و از پیشرفت انسانی حمایت کند. این نهادها کامل نیستند اما تقویت کننده ی نیرو و توان ما بوده اند ، نیاز به اقدامات یکجانبه ی آمریکا را کاهش داده اند و خویشتنداری در میان دیگر کشورها را نیز افزایش داده اند. اکنون همانطور که دنیا تغییر کرده است این معماری نیز باید تغییر کند.

وی افزود:در اوج جنگ سرد رئیس جمهور "جان اف کندی" درباره ضرورت تکامل تدریجی در نهادهای انسانی صحبت کرده بود. این نهادهای بین المللی باید بتوانند به نیازهای امروز پاسخ بدهند و باید بخش مهمی از رهبری آمریکا باشد.افراد زیادی هستند که اغلب کارآمدی اقدامات چند جانبه را کم اهمیت جلوه می دهند.

از دیدگاه این افراد کار کردن از طریق نهادهای بین المللی همانند سازمان ملل متحد و احترام گذاشتن به قانون بین الملل نشانه ی ضعف است. به نظر من این افراد اشتباه می کنند من دو نمونه بیان می کنم که چرا این افراد اشتباه می کنند؟

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:اقدامات اخیر روسیه در اوکراین یادآور روزهایی است که تانک های شوروی وارد اروپای شرقی شده بودند اما اکنون جنگ سرد نیست. توانایی ما برای شکل دادن افکار جهانی کمک کرده است که روسیه بلافاصله منزوی شود. به علت رهبری آمریکا بود که دنیا فورا اقدامات روسیه را محکوم کرد ، اروپا و گروه هفت به ما ملحق شدند تا تحریم ها را اعمال کنند، ناتو تعهد ما به همپیمانان اروپای شرقی را اجرا کرد ، صندوق بین المللی پول برای ثبات اقتصاد اوکراین کمک می کند، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا نگاه جهان را به سمت مناطق بی ثبات اوکراین معطوف کردند و این بسیج افکار عمومی و نهادهای بین المللی به عنوان وزنه ی متقابل برای تبلیغات روسیه و نیروهای روسی در مرز اوکراین عمل کرد.

وی افزود:این هفته اوکراینی ‌ها به صورت میلیونی رای دادند ، دیروز من با رئیس جمهور آینده ی آنها صحبت کردم ما هنوز نمی دانیم که اوضاع چگونه خواهد شد ، چالش های بزرگ در پیش باقی خواهد بود اما ایستادن در کنار همپیمانان بین المللی برای اجرای نظم بین المللی و کار کردن با نهادهای بین المللی باعث شده است که مردم اوکراین این فرصت را داشته باشند که آینده ی خود را انتخاب کنند بدون آنکه ما حتی یک تیر شلیک کنیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت موضوعات حقوق بشری و دمکراسی برای این کشور ایده آل گرایی نیست بلکه با منافع امنیت ملی آمریکا ارتباط دارد.

باراک اوباما در ادامه ی این سخنرانی در وست پوینت گفت:چهارمین عنصر از رهبری آمریکا در دنیا به کرامت انسانی مربوط می شود. حمایت آمریکا از دمکراسی و حقوق بشر فراتر از ایده آل گرایی است و به موضوع امنیت ملی آمریکا مربوط می شود.دمکراسی ها دوستان نزدیک یکدیگر هستند و به احتمال بسیار زیاد با یکدیگر جنگ نخواهند کرد. اقتصادهای مبتنی بر بازارهای آزاد عملکرد بهتری دارند و به بازارهایی برای کالاهای ما تبدیل خواهند شد. احترام به حقوق بشر پادزهری برای بی ثباتی است. قرن جدید به استبداد پایان نداد. در برخی پایتخت ها در سراسر دنیا متاسفانه از جمله در پایتخت های برخی شرکای آمریکایی، جامعه ی مدنی  سرکوب شد، سرطان فساد باعث ثروتمند شدن بسیاری از دولت ها و حامیان آنها شد و مردم را از روستا گرفته تا میادینی که به سمبل تبدیل شدند ،عصبانی کرد. وقتی کسی به این روندها نگاه می کند یا وقتی به خشونت‌ها در بخش‌هایی از دنیای عرب نگاه می کند خیلی آسان است که بدبین شود اما به یاد داشته باشید که به علت تلاش های آمریکا بود ، به علت دیپلماسی و کمک خارجی آمریکا و فداکاری های ارتش آمریکا بود که اکنون تعداد بیشتری از افراد تحت حکومت های منتخب زندگی می کنند که این مسئله قابل مقایسه با هیچ زمانی در تاریخ بشریت نیست. فناوری ها باعث تقویت شدن جامعه ی مدنی به شیوه ای شده است که دیگر هیچ مشت آهنی نمی تواند آن را کنترل کند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:گشایش های جدید باعث شده است که صدها میلیون نفر از فقر خارج شوند.ما اذعان می کنیم که درکشورهایی مثل مصر  روابط ما روی منافع امنیتی تکیه دارد که شامل پیمان صلح با اسرائیل و تلاش های  مشترک علیه تندروی خشن است. ما همکاری با دولت جدید را قطع نکرده ایم اما برای اصلاحاتی که مردم مصر مطالبه کردند فشار وارد می کنیم.

باراک اوباما گفت:رهبری جهانی ایجاب می کند که ما دنیا را آنگونه که هست ببینیم ، دنیا را با همه ی خطرات و بی ثباتی هایش ببینیم. ما باید برای بدتر از این ها آماده باشیم و برای برای هر تدبیر احتیاطی آماده باشیم. اما رهبری آمریکا همچنین از ما می طلبد که به دنیا  ، آنگونه که باید باشد ، نیز بنگریم. دنیایی  که آمال و آرزوهای انسان ها واقعا در آن اهمیت دارد و جایی است که امیدها و نه ترس ها بر آن حکومت می کند.


انتهای پیام/


برچسب ها: باراک ، اوباکا ، سخنرانی ، اغاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار