رییس انجمن صنایع همگن فلزی و لوازم خانگی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد: میزان واردات لوازم خانگی در سال گذشته 2 میلیارد دلار بوده است و این میزان، بین 60 تا 70 درصد از سهم بازار لوازم خانگی کشور را تشکیل می دهد

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان و به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان؛ علیرضا صمدی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه فروشندگان بین 8 تا 15 قیمت ها را افزایش داده اند،گفت: به دلیل رکود بازار در سال گذشته، بسیاری از مصرف کنندگان مجبور به خرید محصولات در سال جدید هستند،بنابراین امید است که سال جاری از لحاظ خرید مصرف کنندگان وضعیت مناسبی داشته باشد اما از طرف دیگر افزایش و ثبات نداشتن نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت محصولات و توزیع محدودتر در بازار شده است.

وی درباره تاثیر هدفمندی یارانه ها بر تامین مواد اولیه این صنعت عنوان کرد: تهیه مواد اولیه صنعت لوازم خانگی که بیشتر از خارج از کشور انجام می شود تأثیرپذیری زیادی از هدفمندی یارانه ها ندارد، بلکه بیشتر تحت تاثیر قیمت و نوسانات ارز است.

این عضو کمیسیون لوازم خانگی اتاق بازرگانی خانه صنعت و معدن اضافه کرد: به دلیل پیش بینی افزایش قیمت ارز، تامین کنندگان مواد اولیه در ماه های پایانی سال تمایل کمتری به فروش داشته و ترجیح می دهند که موجودی خود را در ابتدای سال بعد به فروش برسانند، این موضوع می تواند باعث ایجاد محدودیت در دسترسی به مواد اولیه و همچنین افزایش قیمت تولید لوازم خانگی شود.

صمدی برنامه ریزی دقیق تر در زمینه تولید و تامین مواد اولیه و همچنین فرهنگسازی در میان مصرف کنندگان به منظور استقبال از کالاهای تولید داخل را از راهکارهای حل این مسئله دانست.

وی همچنین اقداماتی از جمله تدوین استانداردها و معیارهای مصرف انرژی، ممیزی انرژی، به کارگیری سیستم های اطلاع رسانی، تجهیز آزمایشگاه ها مطابق با استاندارد 17025، آموزش نیروی انسانی و توسعه فناوری های صرفه جویی انرژی را از جمله سیاست های اجرایی انجام گرفته در بهینه سازی انرژی در بخش صنعت دانست و افزود: دولت باید حمایت های مالی بیشتری از صنایع در جهت اجرای طرح های صرفه جویی مصرف انرژی به عمل آورد که این حمایت ها می تواند در قالب اعطای امتیاز، مشوق های مالیاتی و ... باشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به مصرف بیش از 40 درصد انرژی در بخش خانگی، بدون همکاری این بخش تلاش های صورت گرفته در صنعت، به نتیجه دلخواه نخواهد رسید که باید در این زمینه آموزش و فرهنگسازی صورت گیرد، آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خرید دستگاه های بهینه می تواند در عین کاهش هزینه های خانگی، تولیدکنندگان برتر در این زمینه را نیز حمایت کند.

علیرضا صمدی تاکید کرد: بسیاری از کالاهای وارداتی در این صنعت، قابلیت ساخت و مونتاژ در داخل کشور را دارند و دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ضمن پیشگیری از خروج ارز، به اشتغالزایی هم کمک کند ./س


 
برچسب ها: اصفهان ، خانه ، صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.