پایگاه اینترنتی نشنال در گزارشی به قلم "تام آرنولد" با اشاره به چشم انداز گشایش تجاری و اقتصادی در ایران نوشت: اگر مذاکرات میان شش قدرت جهانی و ایران به آرامی پیشرفت داشته باشد، امکان کاهش تدریجی تحریم ها بر ضد این کشور و احیای مسیرهای تجاری وجود خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال، "تریتا پارسی" رئیس شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا می‌گوید : مسئله از دو حالت ایجاد گشایش برای ایران و عدم گشایش برای این کشور خارج نخواهد بود ، به عبارت دیگر یا این روند به سمت حل و فصل مسئله پیش خواهد رفت و یا وخامت روابط میان تهران و واشنگتن، یعنی یا به سمت مثبت یا در جهت منفی. 

نشنال نوشت: دستیابی به توافق جامع و فراگیر میان ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به آنچه برخی کارشناسان از آن به عنوان شکوفایی یکی از بزرگترین بازارهای نوظهور یعنی ایران یاد می کنند، کمک خواهد کرد. ایران با جمعیتی بالغ بر هفتاد و شش میلیون نفر، یکی از به نسبت دست‌نخورده ترین بازارهای جهان را داراست و پس از مصر از لحاظ وسعت دومین بازار خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا محسوب می‌شود. در هر حال احیای اقتصادی ایران احتمالا به نفع امارات عربی متحده نیز تمام خواهد شد ؛کشوری که به لحاظ تاریخی به مثابه گذرگاهی برای نقل و انتقال انواع کالاها به داخل و خارج ایران عمل کرده است.

"عالیا مبید" مدیر مرکز تحقیقاتی منا در بارکلیز به این رسانه گفت: حجم تجارت میان ایران و امارات طی پنج سال گذشته به رغم کاهش کلی حجم تجارت ایران با دیگر کشورهای جهان به علت اعمال تحریم ها، تقریبا دو برابر شده است. 

وی افزود: در صورت کسب توافق در مذاکرات هسته ای ایران با قدرتهای جهانی انتظار می رود این میزان تجارت افزایش یابد و متعاقب آن موجب رشد تجاری امارات شود.  امارات عربی متحده مقر منطقه ای عملیات تجاری چند ملیتی در طول کوریدور تجاری میان خاورمیانه ، آفریقا و آسیا به شمار می رود ، در حالی که برخی شرکتهای خارجی سرگرم محک زدن وضعیت بازار ایران هستند ، بسیاری دیگر در این فکر هستند از امارات به عنوان پایگاهی برای اکتشاف فرصت های تجاری بازار استفاده کنند .  به عنوان مثال شرکت خودروسازی رنوی فرانسه که مقر خاورمیانه ای آن در منطقه آزاد تجاری جبل علی در دبی واقع شده است ، در ماه ژانویه اعلام کرد انتقال محصولات خود را  به ایران پس از کاهش شدت تحریمهای این کشور از سر گرفته است . 

"آشوک آرام" مدیر اجرایی دویچه بانک منا ماه گذشته با شرکت در کنفرانسی در این شهر اعلام کرد: اگر ایران با گشایش اقتصادی روبرو شود، دبی نیز با موج تازه ای از رشد اقتصادی روبرو خواهد بود . بسیاری از شرکت های اروپایی آمریکایی چینی و ژاپنی قصد دارند با استفاده از دبی به عنوان گذرگاهی به سمت آفریقا ، دامنه سرمایه گذاری های خود را افزایش دهند و همگی آنها این احتمال را که درهای اقتصاد جدیدی یعنی ایران به سمت آنها گشوده شود به فال نیک می گیرند. 

نشنال می‌نویسد: در وصف میزان اشتیاق و علاقه مندی شرکتها و بازرگانان منطقه به ایران، همین بس که بیش از 200 نماینده تجاری برای شرکت در سمینار هفته گذشته در دبی درباره ظرفیت های بالقوه فرصت‌های تجاری آینده در ایران نام نویسی کرده بودند . در هر حال برنامه برگزاری این سمینار بنا به دستور اداره بازاریابی تجاری و گردشگری دبی لغو شد و هیچ توضیحی نیز درباره علت لغو برگزاری این سمینار ارائه نشده است. 

"کریستینا تسیترو" از مسئولان شرکت اینوورتو ، برگزار کننده این سمینار در این باره گفت: علاقه و اشتیاق فراوانی در بازار برای کسب اطلاعات درباره بایدها و نبایدها و مسائل مجاز و غیر مجاز در رابطه با تحریم های ایران و نیز دورنمای فرصت‌های بالقوه در صورت کاهش شدت تحریم ها بر ضد این کشور وجود دارد.

نشنال در پایان افزود: با این همه مسیر منتهی به گشایش تجاری با ایران آکنده از موانع بالقوه خواهد بود. ایران و شش قدرت جهانی در دورهای قبلی مذاکرات در ماه گذشته در وین پیشرفت های کندی را تجربه کرده اند . مذاکرات در وین طی روزهای 16 تا 20 ژوئن از سرگرفته خواهد شد . و حتی اگر بن بست کنونی تا قبل از مهلت تعیین شده یعنی تا 20 ژوییه شکسته شود ، امارات عربی متحده و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید با موضوع افزایش صادرات نفت ایران به گونه ای کنار بیایند . 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار