معاون اول قوه قضائیه به تبحر رهبر معظم انقلاب بر مسائل مستحدثه اشاره کرد و نظام‌مندی و هندسه‌وار بودن را ویژگی ممتاز اندیشه معظم‌له دانست و گفت: جلوه‌های اخلاص را در همه ابعاد معرفتی ایشان می‌بینیم.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه در همایش رونمایی از منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی در منویات مقام معظم رهبری که امروز یکشنبه 18 خرداد در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه در مورد شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب گفت: اندیشه ایشان مبتنی بر حاکمیت حضرت حق بر همه ابعاد هستی است.
 
وی دیدگاه‌ها و سلوک مقام معظم رهبری را بر مبنای «عالم محضر خداست» برشمرد و تصریح کرد: جلوه‌های اخلاص را در همه ابعاد ایشان می‌بینیم و دغدغه ایشان در پرتو انس با خدا، ائمه اطهار و حضرت فاطمه زهرا(س) شکل می‌گیرد.
 
رئیسی نظام‌مندی و هندسه‌وار بودن را ویژگی ممتاز اندیشه رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: با وجود مخاطبان متفاوت از جمله سپاهیان، شعرا، نویسندگان و ... اما در برابر همه آنها یک نظام مهندسی فکری در اندیشه رهبری می‌بینیم که مشابه آن را در اندیشه معرفتی شهید مطهری شاهد بودیم.
 
وی با اشاره به اینکه توحید نه صرفاً به عنوان اعتقاد و باور محور اندیشه رهبر معظم انقلاب است، افزود: اندیشه توحیدی امر جاری و ساعی در همه حوزه‌های معرفتی ایشان است.
 
معاون اول قوه قضائیه با یادآوری شناخت و ارتباط ایشان با اندیشمندان ایرانی و عرب و نیز احاطه به نحله‌های فکری از پیش از پیروی انقلاب اسلامی، گفت: نکته برجسته در منویات ایشان توجه به نیازهای روز کشور و جهان اسلام است.
 
وی به بحث تحول در علوم انسانی مطرح شده از سوی معظم‌له اشاره کرد و با تصریح بر اینکه امروز هیچکس در ضرورت آن تردید ندارد، گفت: تأکید ایشان بر سبک زندگی و واژه پیشرفت به جای توسعه که نشان از توجه به بار معنایی واژه‌ها دارد، موضوع تمدن نوین اسلامی و تمام شعارهای سال منطبق بر نیازهای روز است.
 
رئیسی ابتناع روش‌های استدلالی رهبر معظم انقلاب در عقل و نقل به صورت توأمان در حوزه‌های گوناگون هنر، اقتصاد، مدیریت جهادی، را یادآور شد و با اشاره به اینکه برخی علماء اخباری مسلک و برخی دیگر عقل‌گرا می‌شوند عنوان کرد: عقلانیت اسلامی معطوف به کارکرد است و مباحث ایشان نیز انتزاعی نیست.
 
وی از تأکید مقام معظم رهبری بر مطالعه تاریخ علوم سخن گفت و افزود: به نظر ایشان اگر یک متکلم تفاوت مدارس ری، قم و حله را نداند نمی‌تواند متکلمی قوی باشد لذا تاریخ علم جزئی از علم است و خودشان نیز تصورات تاریخی را مورد ملاحظه قرار داده‌اند.
 
معاون اول قوه قضائیه گفت: در اجتهاد مطلق ایشان هیچگونه سخنی نیست اما چهار نکته مهم در مورد فقاهت ایشان مطرح است که اولین آن سهم و درک معظم‌له از امور و مسائل اجتماعی، فرهنگ حاکم بر دنیا و سهم روح و آرمان‌های اسلام است.
 
وی به تبحر ایشان بر مسائل مستحدثه اشاره کرد و با ذکر این نکته که اصولاً پهلوانان عرصه اجتهاد در مواجه با این مسائل مشخص می‌شوند خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن در بحث مسائل مستحدثه ظاهر شده‌اند.
 
رئیسی از تسلط  رهبر معظم انقلاب بر مسائل رجالی سخن گفت و افزود: یکی از راه‌های شناخت یک فقیه احاطه او بر علم رجال است و من در مقاله‌ای به قلم رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب اسلامی به تبحر و توفق ایشان بر رسال رجالی پی برده‌ام.
 
وی ذوق و استحضارات مقام معظم رهبری را مخصوص شخص ایشان برشمرد و با اشاره به برداشت‌های منحصر به فرد ایشان از آیات قرآن در جلساتی که شب‌های جمعه با فقهای بزرگ دارند، گفت: ایشان پیش از پیروزی انقلاب جزو اساتید برجسته دروس عالی حوزه بودند و همه به تبحر ایشان اذعان داشته‌اند از جمله مرحوم شیخ مرتضی حائری که خود به فقهای عمیق بود و در مورد مقام علمی رهبر معظم انقلاب نظر مثبت داشت.
 
رئیسی با یادآوری اینکه طلاب مشهد پیش از انقلاب به شرکت مقام معظم رهبری در انجمن‌های ادبی آن زمان این شهر و نقدهای فنی و دقیق ایشان افتخار می‌کردند اظهار کرد: ایشان در دوره ریاست‌جمهوری مرقومه‌ای برای نشست حافظ‌شناسی نگاشتند که حافظ شناسان برجسته آن را مایه افتخار می‌دانند.
 
معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه ما امروز افتخار می‌کنیم که شخصیتی اینچنین در رأس نظام اسلامی قرار دارد، گفت: اگر دیروز امام راحل می‌فرمود با وجود آقای خامنه‌ای خلأیی برای رهبری نظام نداریم و ایشان از اجتهاد لازم برای رهبری برخوردار است، امروز شاهدیم فقیهی جامع‌الشرایط و مسلط به نیازهای جهان اسلام نظام را رهبری می‌کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار