اتاق تعاون مرکزی که به نمایندگی بخش تعاونی ایران از اعضای فعال I.C.A بوده، همکاریهای خوبی را با این نهاد بین المللی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اتحادیه بین المللی تعاون یکی از نهادهای رسمی سازمان ملل متحد بوده و 800 میلیون عضو از شرکتهای تعاونی بیش از 130 کشور جهان که عموماً از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشند را تحت پوشش دارد .این اتحادیه تلاش خود را در عرصه بین المللی معطوف به ارتقاء سهم و جایگاه تعاونیها در چرخه اقتصادی کشورها ، نحو تعامل با دولتها و توسعه تعاون بین تعاونگران و کمک به تحقق اصول هفتگانه تعاون می نماید.

* تاریخچه تشکیل اتحادیه بین المللی تعاون

28 کارگر کارخانه پارچه بافی راچدیل انگلستان با  انگیزه و نیاز مشترک بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی خود، دست به ابتکار عملی زدند که حاصل آن به سال 1844 میلادی (1223 شمسی) شرکتی بود که دکترین و روش کار آن به نام اصول مکتب شرکتهای راچدیل سرمشقی برای تشکیل شرکتهای تعاونی در دنیا گردید.

 
در پی اوج تشکیل شرکتهای تعاونی در گوشه و کنار جهان و حضور آنان در عرصه های بین المللی پس از جنگ های جهانی، رویای «رابرت آوون» از پیشتازان نهضت تعاون، نخستین «اتحادیه بین المللی تعاون» در 18 آگوست سال 1895 (1274 شمسی) سازمان یافت که هم اکنون دفتر مرکزی آن در شهر «ژنو» می باشد.


* اهداف دفاتر اتحادیه بین المللی تعاون در دنیا

پنج دفتر منطقه ای، آسیا اقیانوسیه، آفریقا، آمریکا، استرالیا و اروپا، حلقه های ارتباط دهنده دفتر مرکزی در پنج قاره جهان می باشند که عمده وظایف آنان اطلاع رسانی، تحقیق و بررسی مشکلات، پیشنهادها و انعکاس ره آوردهای نهضت تعاون دنیا است. این اتحادیه با سازمانهای بین المللی نظیر سازمانهای بین المللی کار (ILO)، شورای توسعه و تجارت (UNCTAD)، نیز همکاری دارد. همچنین در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNIECOSOC) در جایگاه مشاور فعال می باشد.
 

 

* نمایندگی ایران در اتحادیه بین المللی تعاون

 

اتاق تعاون مرکزی که به نمایندگی بخش تعاونی ایران از اعضای فعال I.C.A بوده ، همکاریهای خوبی را با این نهاد بین المللی دارد که از جمله این همکاریها می توان موارد ذیل را بر شمرد:

 

1- برگزاری سمپوزیوم بین المللی تعاون در تهران با حضور بیش از80 نفر از اندیشمندان تعاون از کشورهای مختلف.

 

2- برگزاری نمایشگاه بین المللی تعاون در تهران با مشارکت کشورهای خارجی عضو I.C.A

 

3- حضور فعال در نمایشگاههای بین المللی I.C.A که در کشورهای پرتغال ، مالزی ، اندونزی در سال های اخیر برگزار شده است.

 

4- حضور در نشستهای  بین المللی و مجامع عمومی I.C.A و اعلام برنامه ها و معرفی جایگاه بخش تعاونی در ایران و اتاق تعاون و انتقال و مبادله تجربیات و دست آوردها.

 

5- معرفی دوره ای مدیران و کارشناسان بخش تعاون برای استفاده از بورسیه های آموزشهای دوره های 4 ماهه که توسطI.C.A- ROAP (بخش آسیا و اقیانوسیه اتحادیه بین المللی تعاون) بصورت رایگان در کشورهای مختلف برگزار می شود.

 

6- تعامل با دانشگاه بین المللی تعاون در لندن جهت تأسیس دفتر نمایندگی برای پذیرش دانشجوی تعاون در ایران.

 

7- مطالعه برای انجام پروژه های مشترک برای تحقیق و ترویج و آموزش فعالان تعاونی در کشورهای همسایه به مرکزیت ایران.
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار