یک پژوهشگر و نویسنده می گوید جشن "تیرگان" هم یادی از کار شگرف آرش کمانگیر و هم روزی برای نیایش ایزد "تشتر" که ایزد آبادانی و باران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛میرجلال الدین کزازی به مناسبت 13 تیر مصادف با جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان آنچنان که از نام آن برمی آید جشنی است که به پاسداشت "تشتر" که یکی از برترین ایزدان یا فرشتگان در آیین زرتشت است، برگزار می شده و هنوز هم کمابیش برگزار می شود.

وی تیر را ریخته پارسی شده "تشتر" دانست و ادامه داد: خویش کاری این ایزد آن است که با باران و آبادانی در پیوند است و همواره با دیو خشکسالی که "آپوش" نامیده می شود در ستیز و آویز است و او وا نمی نهد که باران نبارد و خشکسالی و تنگسال بر ایران شهر چیره شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: چهارمین ماه و سیزدهمین روز از هر ماه در گاه شماری ایران به نام "تشتر" نامیده شده است و ما می دانیم که ایرانیان کهن و نیاکان ما هر زمان که ماه و روز هم نام می افتاده است آن را خسجته می دانسته اند و به فال نیک می گرفته اند.

به گفته کزازی جشن تیرگان از سوی دیگر در پیوند است با کاری شگرف که "آرش کمانگیر" تیرانداز نام بردار آریایی و ایرانی بدان دست یازید.

وی یادآوری کرد: هنگامیکه در فرمانروایی منوچهر، ایران و توران در نبردی گران و سهمگین بودند که با چندین سال خشکسالی، بی بارانی و بی توشگی همراه شده بود، آرش از فراز کوهی بلند تیر شگفتی انگیز خود را از کمان رها کرد و این تیر پهنه های فراخ را پیمود، از کوه ساران بسیار گذشت، دره های ژرف و جنگل های انبوه را پست و پشت نهاد تا در دور جایی بر درخت گردویی نشست.


این پژوهشگر و نویسنده معتقد است، افراسیاب، پادشاه توران که این تیر را مهر بر نهاده بود، هنگامی که آن را در آنجا دید به ناچار آن بوم را مرز ایران و توران نهاد و هم نبرد به پایان رسید و هم خشکسالی، بی توشگی و رنج و درد گران که ایرانیان به آن دچار آمده بودند.


کزازی ادامه داد: بدین سان شاید از آن جشن تیرگان هم به "تشتر" باز می گردد و هم به تیری که آرش در افکند.


وی خاطرنشان کرد: ایرانیان در جشن تیرگان هم آن ایزد را گرامی می دارند و نیایش می برند و هم فرا یاد کاری شگرف و بی مانند می آیند که آرش به انجام رسانید.


کزازی در پایان افزود: جشن مهرگان بر همه ایرانیان پیروز باد/س

برچسب ها: کرمانشاه ، یادی ، آرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.