مشکات با بیان اینکه نان‌های کپک‌زده حاوی سم آفلاتوکسین هستند، گفت: مصرف این نوع نان‌ها توسط دام می‌تواند باعث وارد شدن سم آفلاتوکسین به محصولات این دام‌ها شود.

 محسن مشکات معاون سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه دام و طیور و آبزیان نزدیک به 70 درصد کل هزینه‌های تولیدی محصولات را به خود اختصاص می‌دهند و این عمده‌ترین نگرانی صاحبان دام است تا بتوانند تغذیه‌ای مناسب و به صرفه برای دام خود تهیه کنند تا تولید خوب داشته باشند.

وی با بیان اینکه محصولات دامداری برای مصرف دام است که در این زمان پیک تولید مهم نیست، افزود: اما وقتی در فاز صنعتی تولید باشید باید مواد مغذی با توجه به ظرفیت تولید در اختیار دام قرار گیرد تا بتوانند به پیک تولید بالا و به صرفه برسد.

مشکات با اشاره به استفاده از نان برای تغذیه دام‌ها عنوان کرد: از قدیم استفاده از نان برای خوراک دام‌ها مرسوم بوده است و از نظر علمی هم مشکلی ندارد اما باید دامداران از دادن نان کپک‌زده یا هر نوع ماده غذایی کپک‌زده به دام‌های خود خودداری کنند، چرا که این کپک‌ها حاوی سم آفلاتوکسین هستند که این سم هم برای سلامتی دام مضر است و هم با وارد شدن به محصولات دام می توانند سلامت مصرف کننده را به خطر اندازد.

وی خاطرنشان کرد: این سم به دلیل این که در اثر پاستوریزه کردن هم از بین نمی‌رود و شاید دچار تغییرات اندک شود، بنابراین باید از دادن نان کپک‌زده به دام خودداری کرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: دامپزشکی ، دام ، سم ، آفلاتوکسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار