روستای فسخود در فاصله حدود 70 کیلومتری غرب شهرستان اردستان استان اصفهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛روستای فسخود قسمتی از دهستان علیا یکی از توابع شهرستان اردستان واقع در استان اصفهان است و در مختصات جغرافیایی 33 درجه شمالی و 52 درجه شرقی قرار گرفته است.
 
این دهستان از 26 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و جمعیت آن 13340 تن است.
 
روستای فسخود در فاصله حدود 70 کیلومتری غرب شهرستان اردستان قرار گرفته است که به علت بعد مسافت با این شهرستان همواره مورد بی مهری و کم لطفی مسئولین قرار داشته و جزء یکی از روستاهای محروم آن منطقه است.

اما به علت نزدیکتر بودن به شهرستان نطنز (در حدود 40 کیلومتر) اکثر اهالی و جوانان روستا جذب این شهرستان شده و بیشتر مایحتاج آنان از طریق این شهرستان تامین میگردد.
از قسمت جنوب حدود 70 کیلومتر با اصفهان فاصله دارد که بوسیله راه آسفالته از طریق جاده اردستان – اصفهان به مرکز استان متصل می گردد.
 
محله هاي قديمي و فعلي روستا:

1- محله بلادُره که در ورودی مناطق مسکونی روستا پس از گذر از دشتها و زمینهای زراعی قرار گرفته و خانه بهداشت روستای فسخود نیز که حدود چهار دهه از تاسیس آن میگذرد در این محله قرار دارد. طبق گفته اهالی وجه تسمیه این محله قرارگیری مسیر دسترسی به مزرعه دُره (لا دُره) در سمت چپ این محله بوده است.
 
2- محله امامزاده به مرکزیت میانده(که در گویش محلی به آن مامده گفته می شد).
 
3- محله گِلبَند که در حوالي يكي از قنوات اصلي و در نزديكي باغات واقع شده و از چشم انداز بسيار زيبايي برخوردار است.
 
4- محله لاتَنور كه در اصطلاح محلی به آن لوتِنیر گفته ميشود. "لو” به معني دره اي كه مابين دو تپه واقع شده و "تِنیر” هم بر گرفته از قطعه سنگ بزرگي است كه در بالا دست اين دره قرار دارد و گودي تنور مانندي بصورت طبيعي در آن ايجاد گرديده است.

5- محله گِلینه که نام گذرگاهی است كه در مركز روستا قرار دارد و وجه تسمیه اين محله خاك رس آن بوده كه در هـــنگام بارندگي تبديـــل به گل و لاي ميشده و رفت و آمد را دچار مشکل مي ساخته است.
 
 
6- محله حسینیه که حسینیه قدیم روستا در این محله قرار داشت. این حسینیه دارای غرفه های متعددی بوده و در ایام سوگواری اباعبدا… الحسین و سایر مناسبتهای مذهبی، اهالی روستـــا در آن جمع شده و به عـــزاداری می پرداختند.
امروزه در اثر گذشت زمان و عدم رسیدگی، حسینیه و اکثر بناهای این محله بطور کلی از بین رفته است.
 
7- محله لو علي خان كه در حال حاضر نيز يكي از محله هاي پر جنب و جوش روستا مي باشد و احتمالا در قديم شخصي به نام علي خان در آن سكونت داشته است.
 
در سمت شرق روستا و در فاصله حدود 5 كيلومتري آن روستاي كُمشِچه قرار دارد. هر دو روستا از لحاظ زبان و فرهنگ مردم يكسان بوده و اكثر مردم اين دو روستا با هم نسبت فاميلي دارند.
مزارع وَروَنده و مارسار در پائين دست روستا قرار گرفته و سكنه چنداني ندارند. شايان ذكر است كه بخشی از اين مزارع در مالكيت اهالي فسخود است.
 
از ديگر روستاهاي اطراف نيز ميتوان به روستاهائي كه در مسير راه ارتباطي فسخود به نطنز قرار دارند اشاره نمود. روستاهائي از قبيل ابيازن در نزديكي نطنز كه زيارتگاه و مرقد امام زاده شاه سلطان حسين نيز در آنجا قرار گرفته، روستاي مزرعه باباحاجي كه محصولات كشاورزي آن انواع سبزيجات بوده و توليدات آن به شهرهاي اطراف نيز ارسال ميشود.

انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، طبیعت ، سفر ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف سعیدی
۱۳:۴۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
روستای پدر من امروز برای بقا نیاز به طرح ریزی استراتژیک دارد نیاز به ایجاد رویکرد احیاء اقتصادی روستا دارد دوران کسب درآمد مستقیم از محل کشاورزی و دامداری در این روستا سپری شده این روستا نیروی کار در این دو حوزه را از دست داده و با مشکل کم آبی روبرو شده امروز راه نجات این روستا توسعه اقتصاد بر محور گردشگری است گردشگر زیارتی و طبیعت گردی و ایجاد جاذبه های زندگی روستایی قطعا ایجاد مراکز پذیرایی در دشت زیبای روستا و ایجاد مهمانپذیر ها برای روستا و روستاییان درآمد ایجاد خواهد کرد و این درآمد میتواند منابع لازم برای حل مشکل آب و انگیزه لازم برای بازگشت نیروی کار به روستا را فراهم کند.باید نیاز به تغییر را حس کنیم و از تغییر نگرشهامون شروع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
روستای پدری من بسیار زیبا و عالیه ویکی از بهترین روستاهای این دورو بر هست امید وارم این میراث دراینده نیز سرزنده باقی بماند
من علیرضا اولیایی فرزند حسین اولیایی از تهران
آخرین اخبار