رودهن/

پروژه حوزه ˈحبله رودˈ فیروزکوه با مدل توسعه آب و خاک به سرانجام می رسد

معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: پروژه حوزه حبله رود با مدل توسعه آب و خاک به سرانجام می رسد که در این مسیر باید با وضع قوانین جدید، نگاهی نو و تازه داشته باشیم تا مدیریت حوزه ای را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار کرد: در بحث مدیریت آب باید به اسناد بالا دستی که در نظام اسلامی تعریف شده رجوع کنیم که مورد غفلت قرار گرفته است.

وی گفت: بند چهار سیاست های کلی نظام بر مدیریت یکپارچه و هماهنگ آب، طرح های کشاورزی و آبخیزداری و مشارکت های مردمی تاکید دارد.

وی بیان کرد: پروژه حبله رود حوزه تیپیکی از ایران مرکزی به وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار است که یکپارچه سازی منابع آب و خاک را دنبال می کند تا مدل موفقی ساخته و آن را به سایر رودخانه های کشور تسری دهد.

گرشاسبی افزود: مدیریت حوزه آبخیزداری و اینکه بین کشاورزی و تولید، توزیع و مصرف آب چه رابطه ای می توان برقرار کرد، از جمله اهداف این طرح عظیم است.

معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور ادامه داد: مدیریت زمان و مکان دو نکته مهم و اساسی در مدل آمایش حوزه ای است که بدانیم منابع طبیعی فقط متعلق به عصر و نسل حاضر نیست.

وی گفت: در گذشته برداشت اضافه از سفره های آب زیرزمینی حدود شش میلیارد متر مکعب بوده است که امروز به دلیل تولید محصولات با مصرف آب بالا به 11 میلیارد متر مکعب رسیده است.

گرشاسبی اظهار کرد: شهرستان های فیروزکوه و دماوند و حوزه آبخیز حبله رود یک نمونه و پایلوت کشوری هستند که توسعه و توجه به منابع انسانی به عنوان یکی از اهداف اصلی در پروژه حبله رود تعریف شده و دنبال می شود.

وی افزود: باید با انجام کار کارشناسی و حساب شده در این پروژه ملی به دنبال اجرای کارهایی برویم که اهداف نهایی و اساسی آن را مورد خدشه قرار ندهد.

معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور اضافه کرد: در دولت گذشته نگاه استانی به آب وجود داشت، اما در پروژه حبله رود این دیدگاه منسوخ و نگاهی فرا استانی و حتی فرا کشوری داریم.

حَبله رود رودخانه بزرگی است که از شمال کوه های البرز سرچشمه می گیرد و در استانهای تهران و سمنان جریان دارد.

این رودخانه مهمترین منبع تأمین آب دشت گرمسار بوده و تنها رودخانه دایمی استان سمنان به شمار می آید./ز


برچسب ها: پروژه ، حبله رود ، آب و خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.