داروهای تقلبی عمدتا بصورت قاچاق وارد بازار دارویی شده و فاقد ماده موثره لازم برای درمان بیماری ها هستند.

سید جمال سعید واقفی عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت :داروهای تقلبی اصولا همراه با داروی قاچاق وارد کشور شده و یا مسافران از کشورهای همسایه غربی و شرقی آنها را وارد کرده و با سود متعادل به فروش می رسانند.

وی با تاکید براینکه داروهای تقلبی فاقد ماده موثره لازم هستند و وابستگی در بیمار ایجاد میکنند؛ افزود: نباید همکاران داروساز اقدام به خرید این نوع داروها کنند، چون علاوه بر تخلف بودن اینکار ،سلامت جسم و روح بیمار را به مخاطره می اندازند.

به گفته وی داروهای تقلبی توسط دلالان دارو با خرید ماشین های دست دوم تولید و وارد بازار می شود که تنها از نظر بسته بندی و فرم ظاهری شبیه داروی اصلی است اما از نظر اثربخشی فاقد ماده موثره است.

 وی با اشاره به اینکه کنترل ظاهری روی این داروها نمیتوان داشت، تصریح کرد:چنانچه موردی وجود داشته باشد توسط سیستم ها و دستگاههای آنالیز پیشرفته کارخانه ها آزمایش مقایسه ای با داروی اصلی انجام می شود و گزارش از همان نمونه یافت شده در بازار به وزارت بهداشت داده خواهد شد.

 
این داروسازی نظارت وزارت بهداشت را در این مقوله بسیار جدی دانست و گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از مخاطرات مصرف این نوع داروها هشدارهای لازم را به مردم می دهد که از آن جمله میتوان به عوارض مصرف انواع داروهایی که درشبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود؛ اشاره نمود.




انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ، قاچاق ، ماده اولیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار